نحوه محاسبه وزن ورق گالوانیزه


به‌منظور محاسبه وزن ورق گالوانیزه شما معمولا نیازمند استفاده از یک فرمول ریاضی ساده هستید که با در اختیار داشتن چندین متغیر مختلف این کار انجام می‌شود تا از این ‌طریق به‌راحتی وزن را به ‌دست آورید.

استفاده از پوشش روی (Zn) برای این ورق باعث می‌شود تا مقاومت خوبی را در برابر رطوبت و خوردگی داشته باشد که همین مسئله موجب کاربرد زیاد ورق گالوانیزه در صنایع گوناگون می‌شود که نیاز به بررسی وزن محصول دارند.

چرا باید وزن ورق گالوانیزه را محاسبه کرد؟

تعدادی از موارد کاربرد این نوع ورق در صنایعی همچون خودروسازی، ساخت‌وساز، غذایی و بسیاری موارد دیگر بوده که نیازمند محافظت در برابر خوردگی هستند از این‌ رو بررسی وزن به یک معیار مهم برای آن‌ها تبدیل شده است.

ازآنجایی‌که کارخانه‌جات مختلف تنوع بالایی در تولید ورق گالوانیزه ازنظر وزن دارند، متقاضیان باید به‌منظور ایجاد اطمینان از اصالت و کیفیت کالا در زمان خرید نسبت به بررسی این معیار اقدام کنند.

فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه

ساده‌ترین راهی که می‌توانید برای اندازه‌گیری وزن ورق‌های گالوانیزه در نظر بگیرید استفاده از فرمول است که نیاز به اطلاعاتی همچون، طول، عرض، ضخامت و چگالی فولاد دارد.

به‌طور کلی ماده اولیه این نوع ورق‌ها، آهن است که چگالی واحد آن برابر با ۷.۸ گرم بر سانتی‌متر مکعب است اما در زمان خرید ورق‌های گالوانیزه ایرانی می‌توانید برای انجام راحت‌تر محاسبات این متغیر را ۸ در نظر بگیرید و طبق فرمول زیر عمل کنید:

فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه
فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه

جدول وزنی ورق گالوانیزه

در مواردی که برای شما استفاده از فرمول دشوار باشد می‌توانید با استفاده از جدول وزنی نسبت به بررسی این معیار اقدام کنید که معمولا اطلاعات دقیق و استانداردی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

ضخامت‌هایی که در این جدول برای ورق‌های گالوانیزه بیان می‌شود بین ۰.۲ تا ۶ میلی‌متر متغیر هستند که معمولا وزن آن‌ها نیز محدوه‌ای بین ۳.۱ تا ۱۴۶.۸ کیلوگرم را در بر می‌گیرد که شما می‌توانید متناسب با نیاز خود یکی از این مدل‌ها را انتخاب کنید.

نرم افزارهای مورد استفاده برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه

برای محاسبه استفاده از نرم‌افزارهای مهندسی نیز وجود دارد که برای کار با آن‌ها باید از فهرست مورد نظر نام محصول را پیدا کنید و با واردکردن ابعاد دقیق، وزن را به‌دست آورید.

برای این منظور شما تنها کافی‌است مشخصات ابعادی همچون طول، ضخامت و عرض را وارد کرده و نرم‌افزار متناسب با نوع ورقی که انتخاب می‌کنید اطلاعاتی دررابطه‌با چگالی و سایر مشخصات را وارد می‌کند.

یکی از مزایای بسیار خوبی که می‌توان برای این نرم‌افزارها در نظر گرفت کاهش ضریب خطا است و اینکه امکان نصب آن‌ها بر روی گوشی‌های هوشمند وجود دارد تا در هر موقعیتی بتوانید از آن‌ها برای برآورد وزن استفاده کنید.

بعد از محاسبه وزن، شما برای اینکه بتوانید هزینه مورد نیاز برای خرید ورق‌های گالوانیزه را برآورد کنید باید قیمت واحد را در اختیار داشته باشید که برای این منظور بهترین روش مراجعه به وب‌سایت آهن باکس به نشانی www.ahanbox.com است.

نرم افزارهای مورد استفاده برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه
نرم افزارهای مورد استفاده برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه

جمع‌بندی

برآورد وزن برای صنایعی که نیازمند استفاده از این محصول هستند به یک اصل مهم تبدیل می‌شود که برای این کار امکان استفاده از فرمول، جدول وزنی و برخی از نرم‌افزارهای مهندسی وجود دارد.



منبع