کلرزن خطی چیست | جهان شیمی فیزیک


کلرزن خطی یکی از روش هایی است که برای تنظیم میزان کلر استخر به کار برده می شود. استفاده از این روش، بسیار ساده بوده ولی پرهزینه است. از مزایای استفاده از کلرزن خطی، انتشار یکنواخت و یکسان کلر به تمام قسمت های استخر است که با قرارگرفتن این وسیله در مسیر لوله کشی و تصفیه آب استخر صورت می گیرد. ضدعفونی و پاکسازی آب استخر یکی از مهمترین مسایل در نگهداری استخر است. کلر استخر نیز معمول ترین ماده ای است که برای این منظور به کار برده می شود. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را با کلرزن خطی آشنا می کند.

ضدعفونی آب استخر

آب در استخر جریان ندارد بنابراین می تواند مکان خوبی برای رشد انواع قارچ ها و باکتری ها باشد. برای از بین بردن تمام میکروارگانیسم ها از ماده شیمیایی کلر استفاده می شود که مانع انتقال بیماری ها به افراد شناگر می شود. کلر به شکل های مختلف قرص، پودری، مایعی و گاز به کار برده می شود. عملکرد این ماده با تولید اسید هیپوکلروس در هنگام ترکیب شدن با آب صورت می گیرد. تمام میکروب هایی که باعث انتقال بیماری هایی چون اسهال، پوست و گوش می شوند، با کلر از بین می روند. اما باید دقت کرد که مقدار کلر استخر استاندارد باشد. زیاد بودن مقدار کلر بیشتر از حد نرمال، باعث تحریک چشم و پوست می شود.

کلرزن خطی

برای پاکسازی آب استخر، پودر کلر به صورت مستقیم افزوده می شود، ولی اضافه کردن قرص کلر به طور مستقیم، باعث آسیب به تجهیزات استخر می شود. به همین جهت از روش های مختلفی چون سبد اسکیمر، کلرزن شناور و کلرزن خطی استفاده می شود. هر کدام از این روش ها، دارای مزایا و معایبی هستند.

کلرزن خطی از اسان ترین و گران ترین این روش ها بوده که مقدار مشخصی کلر را به صورت اتوماتیک به آب اضافه می کند. در این روش، کلر به صورت یکنواخت و همگن در تمام قسمت های آب استخر پخش می شود.

نحوه عملکرد

یک پمپ و برخی تجهیزات جانبی، تشکیل دهنده اجزای کلرزن خطی است که با استفاده از یک قرص، عمل می کند. نصب این وسیله در مسیر لوله برگشت آب و آخرین تجهیزی که نصب شده است، صورت می گیرد. وقتی آب از دستگاه عبور می کند، مقدار مشخصی کلر، وارد آن شده و استفاده می شود. مقدار قرص کلر متناسب با ظرفیت دستگاه، حجم و اندازه استخر است. به طور معمول بین ۲ تا ۴ کیلوگرم ظرفیت قرص در این وسیله قرار داده می شود. تنظیم میزان کلر ورودی به آب استخر با کمک ولوم و صفحات لمسی نصب شده در این دستگاه انجام می شود.

انواع کلرزن خطی

دو مدل از این دستگاه به نام هایی In Line و Off Line وجود دارد. در هر دوی این وسیله ها، پیچ تنظیم مقدار مشخص کلر وجود دارد.

نوع In Line در مسیر لوله برگشتی نصب شده و باید در زمان ساخت و یا بازسازی استخر، قرار داده شود. در غیر اینصورت برای نصب آن نیاز به بریدن لوله ها و اتلاف زمان و انرژی بالا است. بعد از عبور آب از این وسیله، مقدار مشخصی کلر وارد آب استخر می شود.

مدل آفلاین برای نصب نیاز به بریدن لوله ها نداشته و مناسب استخرهای ساخته شده است. زیرا می توان آن را در لوله های برگشتی آب و با ایجاد سوراخ های کوچک، نصب کرد. مقداری آب از راه سوراخ ها، وارد دستگاه شده و مقدار معینی کلر در خود حل کرده و با ورود به مسیر اصلی، مورد استفاده نهایی قرار می گیرد.

مزایا و معایب

دستگاه مورد بحث در این مقاله، به راحتی نصب شده و برای اضافه کردن مقدار مشخص کلر، به طور اتوماتیک تنظیم می شود. ساختار ساده ای در این وسیله بوده و نیاز به نیروی انسانی برای افزودن کلر ندارد.

اما در عین حال روشی پرهزینه نسبت به روش های دیگر است. همچنین نوع In Line را نمی توان بدون برش دادن لوله ها نصب کرد.

با استفاده از روش گفته شده، همواره این اطمینان وجود دارد که سطح کلر استخر، استاندارد است. همچنین همیشه عملکرد دستگاه کنترل شود که اختلالی نداشته باشد، زیرا در صورت ایجاد  مشکل، میزان کلر استخر از حد استاندارد تغییر می کند. قبل از این که قرص کلر داخل دستگاه قرار داده می شود، پمپ استخر خاموش شده و بعد از چند دقیقه درب آن باز شود.