قرص کلر یا پودر کلر کدام برای شما مناسب تر است؟


قرص کلر یا پودر کلر دو راه اصلی برای شفاف و تمیز نگه داشتن استخر هستند. کلر یکی از رایج ترین ضدعفونی کننده هایی است که در استخرها و جکوزی ها استفاده می شود. کلر در از بین بردن باکتری ها و سایر میکروارگانیسم هایی که می توانند باعث بیماری شوند، موثر است. دو شکل اصلی کلر مورد استفاده در استخرهای شنا قرص کلر و پودر کلر است.

قرص های کلر به کندی حل می شوند و معمولاً در شناورها یا فیدرهای اتوماتیک استفاده می شوند. گرانول یا پودر کلر سریع تر حل می شود و می توان آن را مستقیماً به آب استخر اضافه کرد. هنگام انتخاب قرص کلر یا پودر کلر برای استخر خود چندین عامل شامل هزینه، راحتی و اثربخشی را باید مورد نظر قرار دهید. برای اینکه تصمیم بگیرید بهترین گزینه برای استخر شما کدام است در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک با ما همراه باشید.

قرص کلر چگونه کار می کند؟

از آنجایی که قرص های کلر بسیار غلیظ هستند و اغلب حدود ۹۰ درصد کلر دارند، ممکن است مدتی طول بکشد تا در استخر پخش شوند. به عنوان مثال، اگر یک قرص را کف استخر قرار دهید، تا چند روز دیگر همچنان آنجا خواهد بود.

قرص های کلر به تدریج حل می شوند و مقادیر کمتری کلر را در مدت زمان طولانی تری آزاد می کنند. یکی از مزایای قابل توجه بسیاری از صاحبان استخر با قرص های کلر این است که نیازی به اندازه گیری دقیق ندارند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تعداد قرص های توصیه شده را بر اساس اندازه استخر خود به کفگیر یا کلر زن شناور اضافه کنید.

بنابراین، صاحبان استخر از دستگاه های پخش کننده ای استفاده می کنند که به قرص کلر اجازه می دهد به آرامی و به تدریج با سرعت کنترل شده در استخر حل شود. علاوه بر این، قرص های کلر با غلظت بالا ممکن است فضای داخلی استخر را سفید کنند، بنابراین یک دستگاه پخش کننده از تغییر رنگ استخر جلوگیری می کند.

پودر کلر چگونه کار می کند؟

برخلاف قرص های کلر، پودر کلر به سادگی روی سطح استخر شنا پخش می شود. از آنجایی که قوام کمتری دارد و همچنین غلظت کمتری دارد (حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کلر خالص در مقابل ۹۰ درصد در قرص‌ ها) راحت‌ تر حل می‌ شود و نیازی به قرار دادن در دستگاه ندارد. از آنجا که پود کلر سریع تر در آب حل می شود بنابراین سریع تر از قرص ها با باکتری ها و عوامل بیماری زا مقابله می کند. پودر کلر اغلب به عنوان شوک درمانی برای استخرها استفاده می شود.

برخی افراد پودر کلر را به صورت یک لایه در استخر می پاشند. برخی دیگر ترجیح می دهند گرانول ها را در یک ظرف آب حل کنند و سپس آن را به استخر اضافه کنند. استفاده از کلر پودری به تلاش کمی بیشتر از گزینه های مایع یا قرص کلر نیاز دارد، اما پودر کلر مزایای منحصر به فرد خود را دارد.

چرا قرص کلر برای استخر شما مناسب است؟

قرص‌ های کلر اغلب توسط صاحبان استخر ترجیح داده می ‌شوند، زیرا حاوی درصد بیشتری کلر هستند. شما همچنین می توانید دوز مصرفی را در شرایط مختلف تغییر دهید. قرص های کلر همچنین دردسر کمتری نسبت به ضدعفونی آب استخر با پودر کلر دارند. مگر اینکه مقادیر پیش ‌بینی ‌نشده ‌ای بارندگی رخ دهد که PH استخر را به هم بزند. هنگامی که بدانید استخر به چند قرص در هفته نیاز دارد، می‌توانید به طور کلی استخر خود را در وضعیت خوبی نگه دارید.

با این حال اگر هر چند وقت یکبار فراموش کنید که قرص کلر را به استخر اضافه کنید، ضدعفونی مبتنی بر قرص می تواند مشکل ساز شود. همچنین بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که خورشید مقدار کلر موجود در استخر را کاهش می دهد بنابراین در فصل تابستان ممکن است نیاز به تنظیم دوزها بسته به فصل داشته باشید.

قرص کلر یا پودر کلر کدام برای شما مناسب تر است؟
قرص کلر یا پودر کلر کدام برای شما مناسب تر است؟

چرا پودر کلر برای استخر شما مناسب است؟

برای بسیاری از صاحبان استخر قرص‌ و پودر کلر به خوبی پشت سر هم کار می‌ کنند. به عنوان مثال در شروع فرآیند پاک‌ سازی استخر از پودر کلر استفاده می ‌کنند، زیرا می ‌تواند باکتری‌ ها و جلبک ‌ها را خیلی سریع ‌تر از قرص‌ ها از بین ببرد. علاوه بر این، اگر برای یک یا سه هفته نتوانسته اید استخر خود را ضدعفونی کنید و می خواهید از آن استفاده کنید، پودر کلر روش بسیار سریع تری برای انجام این کار ارائه می دهد.

پودر کلر اغلب توسط کسانی انتخاب می شود که استخر آنها خواه به دلیل بارندگی زیاد، زباله های مکرر در استخر یا تابش مداوم آفتاب به سطوح مختلفی از کلر در هفته های متوالی نیاز دارد.

تفاوت قرص کلر یا پودر کلر از نظر اثربخشی چیست؟

قرص های کلر راحت تر از گرانول های کلر هستند زیرا نیازی به اضافه کردن دستی به آب استخر ندارند. گرانول های کلر باید به صورت دستی پس از اندازه گیری به آب استخر اضافه شوند.

قرص کلر یا پودر کلر به طور موثر باکتری ها و سایر میکروارگانیسم های بیماری زا را از بین می برند. تفاوت اصلی این است که قرص‌ های کلر کندتر حل می ‌شوند و ممکن است در کشتن سریع باکتری‌ ها و سایر میکروارگانیسم‌ ها موثر نباشند. در مقابل، گرانول های کلر بلافاصله در آب حل می شوند و باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها را از بین می برند.

چه فاکتورهایی را باید هنگام خرید قرص کلر یا پودر کلر در نظر بگیرید؟

هنگام انتخاب بین قرص کلر یا پودر کلر چند فاکتور وجود دارد که برای بهره مندی از حداکثر منافع از این ترکیبات شیمیایی باید در نظر بگیرید.

هزینه

وقتی صحبت از هزینه به میان می آید، قرص های کلر معمولاً قیمت کمتری نسبت به گرانول های کلر دارند. بنابراین ممکن است بسیاری از افراد از این ضدعفونی کننده ها استفاده کنند یا آنها را برای کاهش هزینه های نگهداری استخر ترجیح بدهند.

ایمنی

هنگام کار با کلر، رعایت نکات ایمنی مهم است. کلر یک ماده شیمیایی قوی است و می تواند پوست و چشم را تحریک کند. پوشیدن دستکش و محافظ چشم هنگام کار با کلر از هر نوعی بسیار مهم است. با اینحال قرص ها معمولا ایمن تر هستند زیرا نیاز به توزین و حل کردن در آب ندارند.

نگهداری

قرص های کلر و گرانول های کلر باید در جای خشک و خنک نگهداری شوند. آنها نباید در معرض نور خورشید یا دمای شدید قرار بگیرند زیرا اثربخشی خود را از دست می دهند.

اندازه استخر

اندازه استخر شما نیز در تصمیم گیری در مورد استفاده از قرص کلر یا پودر کلر نقش دارد. اگر استخر کوچکی دارید، ممکن است بخواهید از قرص ‌های کلر استفاده کنید زیرا ارزان ‌تر و راحت هستند. اگر استخر بزرگی دارید بهتر است از گرانول های کلر برای کشتن موثرتر باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها استفاده کنید.

سخن پایانی

قرص کلر و کلر گرانول هر دو محصولات کارآمد و قدرتمندی برای نگهداری استخر شما هستند. نحوه انتخاب محصول مناسب به ترجیح شخصی شما برای استفاده از قرص یا پودر کلر، مساحت استخر و شرایط آب استخر شنا بستگی دارد.