مراحل کلی جراحی ایمپلنت دندان


دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد روش کاشت ایمپلنت دندان را انجام می دهند و اغلب از خود می پرسند که ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟  برخی از دلایلی که ممکن است دندان نیاز به کشیدن داشته باشد عبارتند از پوسیدگی، عفونت، بیماری لثه یا آسیب به دندان. زمان انجام روش کاشت ایمپلنت دندان بسته به نوع ایمپلنت و تعداد ایمپلنت در هر مورد متفاوت است. پروسه ایمپلنت دندان اساسا یک فرآیند سه فازی است که برای هر فردی می تواند متفاوت باشد.

کل فرآیند ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد ؟

به طور معمول کل فرآیند از ۵ تا ۸ ماه طول می کشد. همانطور که خواهید دید، این برای افرادی که از پروتز کامل دهان استفاده می کنند کمی متفاوت است.

مهمترین عاملی که زمان انجام ایمپلنت دندان را مشخص می کند مراحل انجام کار است. در این مقاله تمام مراحل انجام ایمپلنت دندانی را به تفصیل توضیح خواهیم داد و اینکه هر مرحله نیازمند چه مدت زمان است.

کلینیک دندانپزشکی آیریک
کلینیک دندانپزشکی آیریک

مراحل کلی جراحی ایمپلنت دندان

به طور کلی انجام فرآیند عمل ایمپلنت دندان دارای ۳ الی ۴ مرحله اصلی می باشد.

ارزیابی و آماده سازی

این مرحله از انجام کاشت ایمپلنت دندان خود به چند فاز تقسیم شود. این مراحل از کشیدن دندان گرفته تا پیوند استخوان (در صورت نیاز) می شود. سی تی اسکن انجام می شود و پزشک دندان های موجود را همراه با ساختار استخوان در محل ایمپلنت دندان ارزیابی می کند. اگر نیازی به پیوند نباشد مراحل بعدی انجام می شود. اگر پیوند استخوان ضروری باشد، فاز اول ۳ تا ۶ ماه طول خواهد کشید.

اگر دندانی برای مدت طولانی از دست رفته باشد، معمولاً پیوند استخوان مورد نیاز است. در طول اولین سال بعد از دست دادن دندان، استخوان با سرعت دو برابر شروع به تحلیل شدن می کند. این امر باعث می شود که قرار دادن فیکسچر ایمپلنت (ریشه مصنوعی) در مراحل اولیه برای کاهش هزینه ایمپلنت دندان و کاهش مدت زمانی که فرآیند ایمپلنت دندان طول می کشد بسیار مهم باشد.

قرار دادن فیکسچر (ریشه مصنوعی ) در استخوان فک

فیکسچر ایمپلنت در استخوان قرار می گیرد و اجازه می دهد تا بهبود یابد. خود عمل ۱ تا ۲ ساعت طول می کشد و زمان بهبودی ۳ تا ۶ ماه است. در طول این مدت، آلیاژ تیتانیوم ایمپلنت با بافت استخوانی اطراف ادغام می شود.

اتصالات تاج و اباتمنت

آخرین مرحله بعد از بهبودی فکسچر، چسباندن اباتمنت و تاج است. اباتمنت یک ضربه گیر کوچک است که فیکسچر را از تاج دائمی محافظت می کند. در این مرحله، ممکن است لازم باشد لثه های شما در معرض دید قرار گیرند تا بتوانید موقعیت مناسبی برای اباتمنت و تاج خود داشته باشید. هنگامی که اباتمنت محکم شد، تاج کاشت می شود و پروسه ایمپلنت دندان شما کامل می شود.

کلینیک دندانپزشکی آیریک
کلینیک دندانپزشکی آیریک

مدت زمان بهبودی پس از جراحی ایمپلنت دندان چقدر است؟

برای اکثر بیماران، دوره نقاهت ۱ تا ۲ روز خواهد بود، در این مدت شما ناراحتی فشار موضعی را تجربه خواهید کرد که به آسانی با داروهای تسکین درد کنترل می شود. معمولاً کمترین تورم قابل مشاهده و به ندرت کبودی وجود دارد. پس از روز دوم، اکثر بیماران راحت هستند و نیازی به داروهای مسکن ندارند. برای باقی مانده مرحله بهبود ایمپلنت (۳ ماه)، ایمپلنت بدون مشکل است و تفاوت قابل توجهی با دندان های خود شما ندارد.

بهبودی کوتاه مدت (۱-۲ هفته پس از کاشت ایمپلنت)

۱-۲ هفته اولیه پس از کاشت ایمپلنت برای موفقیت و طول عمر ایمپلنت های دندانی بسیار مهم است. در اینجا چیزی است که می توانید ۱-۲ هفته پس از کاشت ایمپلنت انتظار داشته باشید:

بهبود بافت نرم

بهبود بافت های لثه اطراف محل ایمپلنت حدود ۷ تا ۱۴ روز طول می کشد. از آنجایی که لثه ها بهبود می یابند، مهم است که از ایجاد مزاحمت در محل جراحی یا اعمال فشار به ناحیه جلوگیری شود.

درد و تورم

دردناک ترین مرحله بهبودی معمولاً بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت اتفاق می افتد. با این حال، با مصرف داروهای مسکن بدون نسخه و استفاده از کمپرس سرد می توان این مشکل را به راحتی مدیریت کرد.

معاینه بعدی

دندانپزشک شما برای ارزیابی روند بهبود و اطمینان از عاری بودن محل ایمپلنت از عفونت یا عوارض، یک معاینه بعدی را در عرض ۱ تا ۲ هفته پس از جراحی ایمپلنت برنامه ریزی می کند. در طول این قرار ملاقات، دندانپزشک شما بافت های نرم را بررسی می کند و هر گونه نگرانی ممکن است داشته باشید را برطرف می کند.

ریکاوری میان مدت (۲-۶ هفته پس از کاشت ایمپلنت)

پس از دو هفته اولیه بهبودی، انتظار می رود که بیماران به آرامی به رژیم غذایی و روال عادی خود بازگردند. با این حال، هنوز هم باید اقدامات پیشگیرانه و مراقبت های مناسب برای اطمینان از یک سفر شفابخش انجام شود. در اینجا چیزی است که در طی ۲ تا ۶ هفته پس از کاشت ایمپلنت انتظار می رود:

Osseointegration

استئواینتگراسیون فرآیندی است که طی آن ایمپلنت دندانی با استخوان فک ترکیب می شود. این مرحله حیاتی زمانی است که ایمپلنت به بخشی ثابت و جدایی ناپذیر از فک شما تبدیل می شود و پایه ای قوی برای پروتزهای دندانی آینده فراهم می کند. استئواینتگراسیون بسته به عواملی مانند کیفیت استخوان و پاسخ درمانی فردی می تواند از چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

بهبودی طولانی مدت (۶ هفته و بیشتر)

تکمیل استئواینتگراسیون ممکن است شش هفته یا بیشتر طول بکشد. پس از ترکیب کامل ایمپلنت با استخوان، مراحل بعدی درمان ایمپلنت دندان را می توان آغاز کرد.

قرار دادن اباتمنت

اباتمنت اتصالی است که روی ایمپلنت قرار می گیرد تا پروتزها را به پست ایمپلنت متصل کند. برای قرار دادن آن، دندانپزشک لثه ها را برش می دهد و قسمت بالایی ایمپلنت را در معرض دید قرار می دهد. اباتمنت به پست ایمپلنت متصل می شود و بافت لثه نزدیک بخیه می شود و اباتمنت از بالای خط لثه بیرون زده می شود.

قالب گیری و ساخت روکش

پس از قرار دادن اباتمنت، دندانپزشک شما قالبی از دهان شما می گیرد تا یک روکش دندانی سفارشی ایجاد کند. تاج با رنگ و شکل دندان های طبیعی شما هماهنگ می شود.

قرار دادن تاج

زمانی که روکش آماده شد، دندانپزشک شما آن را روی اباتمنت قرار داده و در جای خود محکم می کند. جراحی ایمپلنت دندان اکنون کامل شده است و شما یک دندان مصنوعی کاملاً کاربردی و طبیعی خواهید داشت.

مراقبت مناسب برای اطمینان از موفقیت و طول عمر ایمپلنت دندان ضروری است. دندانپزشک شما دستورالعمل هایی در مورد نحوه حفظ بهداشت دهان و همچنین قرار ملاقات های بعدی برای نظارت بر ایمپلنت و بافت های اطراف آن را ارائه می دهد. مانند هر عمل جراحی، بیماران ممکن است در طول دوره بهبودی و بهبودی دچار نگرانی هایی شوند. برخی از نگرانی های رایج شامل موارد زیر است:

درد و ناراحتی

پس از جراحی ایمپلنت دندان، احساس درد و ناراحتی برای بیماران طبیعی است. معمولاً می توان با داروهای مسکن این مشکل را مدیریت کرد. استفاده از کیسه های یخ روی آن ناحیه نیز ممکن است به کاهش تورم و کاهش درد کمک کند.

  عفونت

رعایت بهداشت دهان و دندان و پیروی از دستورالعمل های مراقبت پس از عمل می تواند به پیشگیری از عفونت کمک کند. علائم عفونت شامل درد مداوم، تورم یا ترشح از محل جراحی است.

آسیب عصبی

در موارد نادر، جراحی ایمپلنت دندانی می‌تواند باعث آسیب عصبی شود که منجر به بی‌حسی، گزگز، یا تغییر حس در لب پایین، چانه یا زبان می‌شود. اکثر موارد آسیب عصبی موقتی هستند. با این حال، اگر علائم ادامه یافت، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

شکست ایمپلنت

اگرچه میزان موفقیت ایمپلنت دندان بالاست، اما خطر شکست ایمپلنت وجود دارد. نارسایی می تواند به دلیل عفونت، کیفیت پایین استخوان یا عوامل دیگر باشد. علائم شکست ایمپلنت شامل درد مداوم، تورم یا شل شدن ایمپلنت است. برای به حداقل رساندن این نگرانی‌ها، پیروی از دستورالعمل‌های مراقبت پس از عمل دندانپزشک، رعایت بهداشت دهان و دندان و شرکت در تمام قرارهای ملاقات ضروری است. رسیدگی سریع به هر گونه نگرانی در طول دوره بهبودی به اطمینان از بهترین نتیجه ممکن برای جراحی ایمپلنت دندان شما کمک می کند.



منبع