ویتامین C ، فواید و مقدار مورد نیاز آن.


اگر ویتامین C کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید ، مکمل های ویتامین C می توانند در بیماری هایی مانند زوال عقل مفید باشند. با این حال ، مطالعات بیشتری برای درک اثرات مکمل های ویتامین C بر سلامت سیستم عصبی مورد نیاز است.

ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C

اگرچه ویتامین C دارای مزایای علمی زیادی است ، اما ادعاهای بی اساس زیادی نیز دارد که با شواهد ضعیف یا هیچ شواهدی به اثبات نمی رسد. در اینجا برخی از ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C وجود دارد:
از سرماخوردگی جلوگیری می کند.
اگرچه به نظر می رسد ویتامین C شدت و زمان بهبود سرماخوردگی را در بزرگسالان 8 درصد و در کودکان 14 درصد کاهش می دهد ، اما از آن جلوگیری نمی کند.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.
برخی از مطالعات دریافت ویتامین C را با کاهش خطر ابتلا به سرطان های متعدد مرتبط کرده اند. با این حال ، اکثر مطالعات نشان می دهند که ویتامین C بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر نمی گذارد.
در برابر بیماریهای چشمی محافظت می کند.
ویتامین C با کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن مرتبط است. با این حال ، مکمل های ویتامین C عوارض جانبی ندارند یا می توانند در طول این بیماری ها مضر باشند.

می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند.
اگرچه به نظر می رسد سطح ویتامین C در افراد مبتلا به مسمومیت با سرب پایین باشد ، اما شواهد قوی از مطالعات انسانی وجود ندارد که ویتامین C می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند.

به طور کلی ، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که باید از غذا یا مکمل ها دریافت شود. این با بسیاری از فواید مهم سلامتی مانند افزایش سطح آنتی اکسیدان ، کاهش فشار خون ، محافظت در برابر حملات نقرس ، بهبود جذب آهن ، تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش خطر بیماری های قلبی و زوال عقل همراه است.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی دارد؟

ویتامین C یک ماده مغذی بسیار مهم است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می شود. مصرف کافی این ویتامین برای حفظ سیستم ایمنی بدن ضروری است. همچنین نقش مهمی در بهبود زخم ها ، تقویت استخوان ها و تقویت عملکرد مغز دارد. جالب اینجاست که برخی از افراد ادعا می کنند که مصرف مکمل های ویتامین C نسبت به دریافت این ویتامین ها فواید بیشتری دارد. یکی از رایج ترین دلایلی که افراد از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند.

مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C در روز می تواند باعث ناراحتی های گوارشی از جمله علائمی مانند اسهال و حالت تهوع شود.

از آنجا که ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد ، استفاده بیش از حد می تواند برای افرادی که به طور طبیعی آهن زیادی دریافت می کنند مشکل ایجاد کند.

مقادیر بیش از حد ویتامین C می تواند میزان اگزالات در کلیه ها را افزایش دهد که می تواند منجر به سنگ کلیه شود.

چقدر ویتامین C کافی است؟
از آنجا که ویتامین C در آب محلول است و بدن مقدار زیادی از آن را در عرض چند ساعت پس از مصرف دفع می کند ، مقادیر زیاد آن به ندرت برای بدن مشکل ایجاد می کند. در حقیقت ، تقریبا غیرممکن است که یک مکمل غذایی مشکل ویتامین C باشد. در افراد سالم ، ویتامین C اضافی که بیش از میزان توصیه شده روزانه استفاده می شود ، به راحتی از بدن دفع می شود. به عبارت دیگر ، شما باید 29 پرتقال یا 13 عدد فلفل دلمه ای بخورید تا حداکثر اجازه را به شما بدهید.
با این حال ، افراد در هنگام مصرف مکمل ها در معرض دوزهای بالای ویتامین C هستند و در برخی موارد دوزهای بالاتر ویتامین C ممکن است.

همه عوارض جانبی ویتامین C ، از جمله سوء هاضمه و سنگ کلیه ، زمانی ظاهر می شود که افراد بیش از 2000 میلی گرم مصرف کنند. بنابراین ، مکمل های ویتامین C را تنها در صورت تجویز پزشک مصرف کنید.

خلاصه
ویتامین C به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است. به خصوص اگر به جای مکمل ها استفاده شود. افرادی که از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند در معرض خطر بیشتری هستند و عوارض جانبی را تجربه می کنند که شایع ترین آنها علائم گوارشی است. با این حال ، عواقب جدی تری مانند اضافه بار آهن و سنگ کلیه نیز می تواند ناشی از مصرف مقدار زیادی ویتامین C باشد.

مجیدیه رحمانیان ، عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک زیبایی و لاغری هارمونی.

دیدگاهتان را بنویسید