کلر آکواپول آمریکایی چیست | جهان شیمی فیزیک


کلر آکواپول آمریکایی یکی از انواع پودرهای کلر باکیفیت است که برای ضدعفونی آب آشامیدنی و آب استخر به کار می رود. علاوه بر این، شرکت های ایرانی بزرگ انواع برندهای دیگری چون کلر سلوکس و کلر هندی را وارد کشور می کنند. هیپوکلریت کلسیم یا پرکلرین به شکل پودر کلر و قرص کلر در پاکسازی آب استخرها استفاده می شود. با استفاده از پرکلرین، تمام میکروارگانیسم های آب استخر از بین رفته و از انتقال بیماری های مختلف گوارشی و پوستی جلوگیری می شود. مطالعه این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک شما را به طور مختصر با کلر آکواپول آمریکایی آشنا می کند.

کلسیم هیپوکلریت

پرکلرین یا کلسیم هیپوکلریت ترکیبی جامد با فرمول مولکولی Ca(ClO)۲ است. این ترکیب سفید رنگ به صورت گرانوله و قرص به عنوان سفید کننده و گندزدا کاربرد دارد. از ترکیب آهک و کلسیم کلرید، پرکلرین به دست می آید که حلالیت بالایی در آب دارد. کلسیم هیپوکلریت با این که آتش زا نیست ولی برای مواد آتش زا به عنوان یک اکسید کننده عمل می کند. از پرکلرین برای تصفیه و ضدعفونی آب آشامیدنی، آب چاه ها، استخرهای شنا و تصفیه پساب ها استفاده می شود. پودر کلر و قرص کلر دو شکل مورد استفاده در پاکسازی آب استخرهاست.

شکل پودری آن PHی برابر با ۱۱ و قرص کلر PHی برابر با ۹ دارد. انواع قارچ ها و باکتری های موجود در آب استخر با ضدعفونی کننده پرکلرین از بین می روند.

قابل دسترس بودن و ماندگاری بالای پرکلرین و این که به تجهیزات استخر آسیبی نمی زند، این ترکیب را مناسب پاکسازی آب استخر کرده است.

انواع پودر کلر آمریکایی

پودر کلر با درصد خلوص های مختلف ۶۵، ۷۰، ۹۰ و ۱۰۰ در بازار یافت می شود. کلر سلوکس آمریکایی با درصد خلوص ۹۰ و پودر کلر آکواپول آمریکایی با درصد خلوص ۱۰۰ در بازار وجود دارد. پودر کلر هندی و چین با درصد ۷۰ و انواع ایرانی با درصد ۶۰ تا ۶۵ درصد نیز در بازار یافت می شود.

پودر کلر و قرص کلر با درصد بالا بهترین کیفیت و بیشترین کاربرد را دارند. به همین جهت از کلر آکواپول آمریکایی و کلر سلوکس آمریکایی در استخر منازل، ویلاها و استخرهای شنای خصوصی استفاده می شود.

از پودر کلر هندی برای ضدعفونی آب آشامیدنی و از کلر ایرانی برای تصفیه آب آشامیدنی و تصفیه پساب ها به کار گرفته می شود.

شرایط نگهداری پودر پرکلرین

تمام انواع پودرها و قرص های کلر از جمله کلر آکواپول آمریکایی، باید در جاهای خشک و خنک نگهداری شود. زیرا قرار دادن آن ها در مجاورت نور آفتاب و انبارهای گرم، احتمال انفجار دارد.

بشکه های نگهداری کلسیم هیپوکلریت را در برابر مواد بودار و آتش زایی چون نفت، بنزین، گازوئیل، سم های کشاورزی و مواد ضدعفونی کننده ای چون کرئولین قرار ندهید. ظروف نگهداری این مواد نیز باید در برابر رطوبت مقاوم بوده و روی صفحات چوبی قرار داده شود که ۱۰ سانتی متر از کف انبار فاصله دارد.

نکات ایمنی استفاده از کلسیم هیپوکلریت

بوی تند و زننده پرکلرین باعث آسیب به مجاری تنفسی و مشکلات تنفسی می شود. به همین دلیل هنگام استفاده باید از ماسک استفاده شود. بعد از این درب بشکه پرکلرین باز شد باید تا یک ماه و نیم استفاده شود. زیرا بعد از گذشت این مدت زمان، خاصیت آن کاهش می یابد. کلسیم هیپوکلریت را بعد از افزودن به آب، خوب هم بزنید و بعد از ۳۰ دقیقه استفاده کنید.

راه تشخیص پودرهای کلر باکیفیت، حلالیت کامل آن ها در آب است. پودرهای کلر سلوکس و کلر آکواپول آمریکایی در کمتر از ۲ دقیقه در آب حل شده و باقیمانده ای ندارد. تشخیص بهترین قرص های کلر نیز با حل کردن یکی از آن ها در سطل آب مشخص می شود که دو هفته طول می کشد تا نوع باکیفیت آن در آب ناپدید شود. قرص های کلر بی کیفیت داخل آب خمیری و پودری شده و رنگ آب را کدر می کند.