پلی اتیلن میلگرد | جهان شیمی فیزیک


پلی‌اتیلن یا به اصطلاح پلی اتیلن، از رایج‌ترین پلیمرهایی است که در انواعی از صنایع و در تولید اقلامی مختلف همچون میلگردها، کیسه‌های پلاستیکی و ظروف استفاده می‌شود. به‌طوری که سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن رزین‌های پلی‌اتیلن وارد کارخانه‌های ساخت مواد می‌شود.

در این مقاله در نشریه جهان شمی فیزیک قصد داریم راجع‌به پرمصرف‌ترین ابزارهای پلیمری صحبت کنیم. میلگردهای پلی‌اتیلنی، از جمله تجهیزاتی هستند که با خصوصیات منحصربه‌فرد خود، در صنایع آزمایشگاهی و‌ پلاستیكی کاربردهای گسترده‌ای دارند‌.

اگر مایل هستید که دراین‌باره بیشتر بدانید، نگاهی به مطلب امروز ما داشته باشید.

پلی‌اتیلن، ماده‌ای چندمنظوره و پایدار در مصارف صنعتی

مواد پلیمری از واحدهای منفردی تشکیل شده‌اند که با آرایشی زنجیره‌مانند، مولکول‌های بزرگ پلیمری را تولید کرده‌اند. پلی‌اتن‌ها یکی از همین مواد هستند که ماده اولیه آنها نفت است.

با این حال، اگر باز هم می‌پرسید که پلی اتیلن چیست؟ باید بگوییم که این مواد با گریدهای مختلف تجاری در بازارهای جهانی وجود دارند.

درواقع آنها در انواع چگالی بالا، چگالی پایین، سبک خطی، دارای اتصالات عرضی و کوپلیمرها تولید می‌شوند که بسته به ساختار شیمیایی و خواص فیزیکی، در صنایع متعددی مانند لوله و اتصالات، لوازم بسته‌بندی، صنایع خودروسازی و تولید مخازن و عایق‌ها کاربرد دارند.

در عناوین بعد، شما با یکی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های این ماده پلیمری آشنا می‌شوید.

پلی‌اتیلن میلگرد، جایگزینی فوق‌العاده برای فلزات صنعتی

همان‌طور که از نام این وسیله پیداست، تفلون یا همان پلی‌اتیلن به‌عنوان ماده اولیه این محصول به‌کار می‌رود و مقاومت بالایی نیز در برابر تغییرات دمایی و همچنین خوردگی در محیط‌های اسیدی و بازی دارد.

پلی اتیلن میلگرد ساختاری ۳ بعدی و مستحکم دارد. شاید دلیل این ویژگی، واکنش‌های شیمیایی بین مولکول‌های تشکیل‌دهنده پلیمر باشد. تولید پلی‌اتیلن میلگرد، به‌منظور بهره‌گیری از کاربردهای آن در تولید لوازم آشپزخانه، تجهیزات آزمایشگاه، لوله‌ها و شلنگ‌هاست.

البته کاربردهای این ماده فقط به اینجا ختم نمی‌شود. درواقع ساخت قطعات صنعت الکترونیک و صنعت پزشکی، جنبه‌هایی دیگر از عملکرد پلی‌اتن را نشانگر است.

طراحی خیره‌کننده و کاربردی پلی‌اتیلن میلگرد

از سال‌های گذشته تاکنون، ورق‌های پلیمری به‌خصوص پلی‌اتیلن در ساخت تجهیزاتی متعدد دیده می‌شد. اگر بخواهیم در جایگاه یک تولیدکننده پلی اتیلن با شما صحبت کنیم، بهتر است بگوییم که امروزه این مواد به‌عنوان جایگزینی مناسب برای ساختارهای فلزی شناخته می‌شود. در ادامه به شرح دلایل این مسئله پرداخته‌ایم:

ساختار اتمی پایدار

نحوه قرارگیری این پلیمر به این صورت است که اتم‌های هیدروژن، اتم کربن را احاطه کرده است. به همین علت، پلیمر با ساختار نسبتا پایدار خود، در برابر شرایط نامساعد محیطی همچون جذب رطوبت و مواد شیمیایی زیان‌بار مقاوم است. همین موضوع سبب شده که از آن در جهت ساخت لوله‌های فاضلاب و آب شهری استفاده شود.

وزن سبک

آیا می‌دانستید که پلی‌اتیلن‌ها در شمار پلیمرهای سبک شناخته می‌شوند؟ البته نکته حائز اهمیت اینجاست که با وجود وزن سبک خود، استقامت خوبی هم دارد.

عدم ‌نفوذپذیری رطوبت، عدم‌پوسیدگی در گذر زمان و مستحکم‌بودن این ماده در برابر فشارهای وارده و تغییرپذیری، نشانه‌های خوبی برای پرکاربردبودن این ماده در صنعت است.

قابلیت بازیافت

پلی‌اتیلن خلاف مواد صنعتی دیگر در به‌کارگیری و ساخت مواد، دورریزهای اندکی دارد. علاوه‌بر آن، قابلیت بازیافتی این ورق‌ها سبب شده که ما کاربران آن را به‌عنوان دوست محیط‌زیست معرفی کنیم.

تطابق‌پذیری با شرایط دمایی متغیر

ساختار این مواد صنعتی به‌گونه‌ای است که در حرارت‌های بالا می‌تواند ویژگی‌های خود را حفظ کند. ازاین‌رو می‌توان از آن در محیط‌های صنعتی مختلف استفاده کرد چراکه اطمینان داریم آنها با تغییرات دمایی سازگار هستند.

با ویژگی‌های منحصربه‌فرد پلی‌اتیلن میلگرد، برتری در مقاومت را تجربه کنید

پلی‌اتیلن یا به اختصار PE تحت واکنش‌های پلیمریزاسیون گاز اتیلن به دست می‌آید و به‌طور گسترده‌ای در تولید محصولاتی متنوع به‌کار می‌رود.

گفتیم که میلگردها یکی از همین محصولات پلیمری هستند که چگالی بالایی دارند. شما می‌توانید خصوصیات انواعی از پلیمرها را در این تجهیزات مشاهده کنید. مواردی که در ادامه ذکر کرده‌ایم، نمونه‌هایی از ویژگی‌های بارز میلگرد پلی‌اتیلن هستند.

  • این میلگرد به‌دلیل الاستیسه مرغوب، قدرت بالایی در برابر تحمل ضربات و نیروهای کششی دارد.
  • این محصول به‌دلیل رنگ روشن خود، خواص نوری جالبی دارد. بنابراین؛ می‌توان از آن به‌عنوان یک عنصر دکوراتیو بهره برد.
  • در برابر الکتریسیته، نقش یک عایق را ایفا می‌کنند.
  • میلگرد پلیمری در شرایط اسیدی و بازی قادر است ویژگی‌های مقاومتی خود را حفظ کند.

پروسه تولید پلی اتیلن میلگرد، گامی بزرگ در صنعت پلاستیک

اکسترود، روشی برای تولید میلگردهای پلی‌اتیلن است. به این معنی که در فرایند تولید این محصول از پلی‌اتیلن HDPE استفاده می‌شود چون قابلیت تراش‌کاری و ماشین‌کاری دارد و قطعا میلگردهای تولیدشده با این روش برای امور صنعتی کارکرد بهتری خواهند داشت‌.

اگر بخواهیم لایه‌های این بحث را بیشتر باز کنیم، باید بگوییم که در روند تولید میلگرد پلی‌اتن، با توجه به نوع رنگ، ابتدا گرانول‌های سفید یا رنگی را ذوب کرده و به آن حالتی سیال می‌دهند.

در مرحله دوم، این مایع درون دستگاه اکسترودر تحت فشار و دمای بالا قرار می‌گیرد تا برخی از خواص شیمیایی و‌مکانیکی آن تغییر یابد.‌ سپس این ماده سیال از اکسترودر خارج شده و درون قالب جای می‌گیرد.

با جای‌گرفتن در قالب و گذراندن فرایندی شبیه به نورد گرم، مقداری از ضخامت خود را از دست می‌دهد تا به ابعاد مورد نظر برسد. در مرحله نهایی، سردسازی میلگرد صورت می‌گیرد.

مزایای پلی‌اتیلن میلگرد، به‌عنوان ماده‌ای انعطاف‌پذیر با ساختاری ساده و‌ کم‌هزینه

با توجه به کاربردها و‌خصوصیاتی که از میلگردهای ترموپلاستیک خواندید، قطعا به برخی از مزایای منحصربه‌فرد این محصول پی برده‌اید. ما نیز در ادامه به گروهی دیگر از جنبه‌های مثبت این محصول اشاره کرده‌ایم.

اگر پس از دانستن این موضوع که میلگردهای پلی‌اتیلنی چیست؟ روش تولید و کاربردهای آن به چه صورت است، به فکر خرید این مصالح برای پروژه‌های خود هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که نگاهی دقیق به مواردی که شرح داده‌ایم، داشته باشید تا بهتر با ویژگی‌های این مواد آشنایی یابید.

  • دارای تاییدیه FDA آمریکا
  • قیمت مقرون‌به‌صرفه نسبت به فلزات
  • مقاومت دربرابر اشعه فرابنفش خورشید
  • قابلیت اتصال محکم بدون نشتی
  • استقامت دربرابر خوردگی گالوانیکی
  • انعطاف‌پذیر با شرایط محیط
  • خصوصیات هیدرولیکی مناسب

فروش پلی‌اتیلن، بهترین راهکار برای افزایش بازدهی و سودآوری در صنایع

درخصوص فروش این مواد باید بگوییم که از پرکاربردترین پلیمرها هستند و در ۲ شکل ورق و گرد تولید می‌شوند که به‌دلیل خصوصیات فوق‌العاده عالی و مقاومت در برابر حلال‌های آلی، نقش پررنگی در صنایع روز دنیا ایفا می‌کنند.

اندازه استاندارد این مقاطع، معمولا به‌صورت ۱×۲ یا ۲۰۰×۱۲۰ متر است و با مقطع گرد با طول استاندارد یک‌ متر تولید می‌شوند.

قیمت این مواد همواره درحال نوسان و تغییر است و ثبات نسبی در آن وجود ندارد اما اگر بخواهیم فاکتورهای دخیل در این قیمت را بررسی کنیم، هزینه‌های حمل‌ونقل، هزینه‌های پرسنلی و نرخ ارز نمونه‌های واضحی در این زمینه هستند.

تحلیل عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگردهای پلی‌اتیلن

به‌دلیل تورم موجود در بازار، نمی‌توان برای خرید یا فروش پلی اتیلن میلگرد و سایر محصولات هزینه مشخصی تعیین کرد اما می‌توان مقدار احتمالی آن را در قالب فاکتورهایی ثابت بیان کرد.

به‌طور کلی مواردی که تولیدکننده پلی اتیلن میلگرد طولی در تعیین قیمت این محصول در نظر می‌گیرد، عبارت‌اند از:

سایز میلگرد

تولید پلی اتیلن میلگرد طولی معمولا در دامنه ۱۵ الی ۵۰۰ میلی‌متری و به طول یک متر تولید می‌شود. اما طراحی آنها از لحاظ اندازه قطر بسیار متنوع است و براساس همین موضوع کاربردهای مختلفی هم دارند.

به‌عنوان مثال قطر ۱۵ میلی‌متر در تولید بوشن‌های ریز و قطر ۱۴۰ میلی‌متر در جهت تولید قطعات اتومبیل کاربرد دارد.

فروش پلی‌اتیلن، بهترین راهکار برای افزایش بازدهی و سودآوری در صنایع
فروش پلی‌اتیلن، بهترین راهکار برای افزایش بازدهی و سودآوری در صنایع

رنگ میلگرد

مولفه‌ دیگری که تعیین‌کننده افزایش یا کاهش قیمت است، رنگی است که در میله‌ها به‌کار می‌رود. به‌طور مثال فروش پلی‌اتیلن میلگرد در رنگ‌های مختلف نسبت به میلگردهای رنگ سفید و خالص با قیمت بیشتری انجام می‌شود.

درجه کیفی مواد اولیه

درجه کیفیت موادی که یک کارخانه برای تولید میلگرد استفاده می‌کند، مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت محصول است. درواقع این مواد در انواع درجه یک، درجه ۲ و درجه ۳ وجود دارند.

همچنین نوع تکنیک ساخت، تکنولوژی‌های به‌کار رفته در این مسیر و رعایت استانداردها، موارد دیگری هستند که مشخص می‌کنند باید چه هزینه‌ای را در ازای دریافت خدمات بپردازید.

کارخانه تولیدکننده میلگرد

قیمت همه کالاها و اجناس تحت تاثیر نوع برند و‌ کارخانه‌ای است که با توجه به اعتبار و شهرت خود محصول مورد نظر شما را تولید می‌کنند.

بدیهی است که قیمت میلگردهای پلی‌اتیلن نیز تحت عنوان سیاست‌گذاری‌های کارخانه تولید مانند هزینه‌های حمل‌ونقل، مصرف انرژی، نیروی کار، هزینه دستگاه‌ها و مقدار مواد اولیه، تعیین می‌شوند.

قابلیت جوش‌پذیری میلگرد

شما شافت‌های پلی‌اتن را می‌توانید در ۲ نوع معمولی و جوشکاری تهیه کنید. درواقع آنها براساس قابلیت‌ها و امکاناتی که ارائه می‌دهند، در حوزه‌های مختلفی هم کاربرد دارند و مسلما دارای هزینه‌های متفاوتی نیز هستند.

جمع‌بندی

به‌کارگیری پلی اتیلن از سال ۱۹۵۰ تا کنون رواج دارد.‌ آنها به‌دلیل خواص مطلوب خود موفق شدند تجهیزات فلزی را از صنایع بسیاری کنار بزنند و خود را به‌عنوان جایگزینی قدرتمند معرفی کنند.

استفاده از آنها در راستای تولید وسایل و قطعات مختلف سبب ایجاد ظرافت، زیبایی و دقت بیشتری در خط تولید می‌شد.‌ آنها در اشکال مختلف، کاربردهای بی‌شماری در تولید لوازم پلاستیکی، ظروف غذایی و لوله‌های ساختمانی داشتند.

به‌طوری که این روزها شما ردپای این ماده صنعتی را در هر حوزه‌ای مشاهده می‌کنید. ازاین‌رو کارخانه‌های بسیاری اقدام به تولید و ارائه این محصولات به مشاغل صنعتی کرده‌اند.

مجموعه فلزات رنگین و تفلون طاهرزاده، یکی از همین تولیدکنندگان است که سعی می‌کند خدمات و محصولاتی طبق  انتظار شما ارائه دهد.

این مجموعه به خوبی درک می‌کند که خواسته شما در قیمت و مرغوبیت محصول چیست، بنا بر همین موضوع اقدام به عرضه محصولاتی با تنوع بالا، قیمت‌گذاری مناسب و کیفیت عالی کرده تا تایید و رضایت مشتریان خود را جلب کند.