پرکاری پاراتیروئید – علائم و علل


پرکاری پاراتیروئید زمانی است که غدد پاراتیروئید شما مقادیر بالایی از هورمون پاراتیروئید را در جریان خون ایجاد می کنند. این غدد که در پشت تیروئید در پایین گردن شما قرار دارند، به اندازه یک دانه برنج هستند.

هورمون پاراتیروئید تولید شده توسط غدد تیروئید به حفظ تعادل مناسب کلسیم در جریان خون و در بافت هایی که برای عملکرد مناسب به کلسیم وابسته هستند، کمک می کند. این امر به ویژه برای عملکرد عصب و عضله و همچنین سلامت استخوان بسیار مهم است.

دو نوع هیپرپاراتیروئیدیسم وجود دارد. در هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه، بزرگ شدن یک یا چند غده پاراتیروئید باعث تولید بیش از حد هورمون پاراتیروئید می شود. این باعث افزایش سطح کلسیم در خون می شود که می تواند مشکلات سلامتی مختلفی ایجاد کند. جراحی رایج ترین درمان برای هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه است.

هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه به دلیل بیماری دیگری رخ می دهد که ابتدا باعث کاهش سطح کلسیم در بدن می شود. با گذشت زمان، افزایش سطح هورمون پاراتیروئید رخ می دهد زیرا بدن برای حفظ سطح کلسیم در محدوده استاندارد مبارزه می کند. این امر در بیماری های کلیوی و پس از جراحی ها یا بیماری های خاص روده رایج است.

علائم

هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه اغلب قبل از بروز علائم یا نشانه های اختلال تشخیص داده می شود. این معمولاً به این دلیل است که سطح کلسیم بالا در آزمایش‌های معمول خون مشاهده می‌شود. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، نتیجه آسیب یا اختلال در سایر اندام ها یا بافت ها هستند. این آسیب یا اختلال عملکرد به دلیل سطوح بالای کلسیم در خون و ادرار یا کلسیم بسیار کم در استخوان ها است.

علائم ممکن است آنقدر خفیف و غیراختصاصی باشند که به نظر نمی رسد مربوط به عملکرد پاراتیروئید باشد، یا ممکن است شدید باشند. طیف وسیعی از علائم و نشانه ها عبارتند از:

  • استخوان های ضعیفی که به راحتی می شکنند (پوکی استخوان)
  • سنگ کلیه
  • ادرار زیاد
  • درد معده (شکم).
  • خستگی به راحتی یا ضعف
  • افسردگی یا فراموشی
  • درد استخوان و مفاصل
  • شکایات مکرر از بیماری بدون علت مشخص
  • حالت تهوع، استفراغ یا از دست دادن اشتها

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

در صورت داشتن علائم یا نشانه های هیپرپاراتیروئیدیسم به پزشک مراجعه کنید. این علائم می تواند ناشی از بسیاری از اختلالات، از جمله برخی با عوارض جدی باشد. تشخیص سریع، دقیق و درمان مناسب بسیار مهم است.

علل

پرکاری پاراتیروئید در اثر عواملی ایجاد می شود که باعث افزایش تولید هورمون پاراتیروئید می شود.

غدد پاراتیروئید با خاموش یا روشن کردن ترشح هورمون پاراتیروئید سطوح مناسب کلسیم و فسفر را در بدن شما حفظ می کنند. این شبیه نحوه کنترل ترموستات یک سیستم گرمایشی برای حفظ دمای هوای ثابت است. ویتامین D همچنین در کنترل میزان کلسیم در خون شما نقش دارد.

به طور معمول، این عمل متعادل کننده به خوبی کار می کند.

  • هنگامی که سطح کلسیم در خون شما بسیار پایین می آید، غدد پاراتیروئید شما هورمون پاراتیروئید کافی برای بازگرداندن تعادل ترشح می کنند. این هورمون با آزاد کردن کلسیم از استخوان‌ها، افزایش مقدار کلسیم جذب شده از روده کوچک و کاهش مقدار کلسیم از دست رفته در ادرار، سطح کلسیم را افزایش می‌دهد.
  • وقتی سطح کلسیم خون خیلی بالاست، غدد پاراتیروئید هورمون پاراتیروئید کمتری تولید می کنند.

کلسیم بیشتر به دلیل نقشش در حفظ سلامت دندان ها و استخوان ها شناخته شده است. اما کلسیم به انتقال سیگنال ها در سلول های عصبی نیز کمک می کند. و در انقباض عضلات نقش دارد. فسفر، ماده معدنی دیگر، همراه با کلسیم در این مناطق کار می کند.

گاهی اوقات یک یا چند غده پاراتیروئید مقادیر زیادی هورمون پاراتیروئید تولید می کنند. این سطوح هورمونی بالا می تواند واکنش مناسب بدن برای نگه داشتن کلسیم در محدوده استاندارد باشد، یا ممکن است به طور نامناسبی کلسیم خون را بالا ببرد. کدام یک به مشکل اساسی بستگی دارد.

هیپرپاراتیروئیدیسم ممکن است به دلیل هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه یا هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه رخ دهد.

هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه

هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه به دلیل مشکل در یک یا چند غده از چهار غده پاراتیروئید رخ می دهد:

  • رشد غیر سرطانی (آدنوم) روی غده شایع ترین علت است.
  • بزرگ شدن (هیپرپلازی) دو یا چند غده پاراتیروئید عامل بیشتر موارد دیگر است.
  • تومور سرطانی یک علت بسیار نادر هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه است.

یک یا چند غده پاراتیروئید مقادیر زیادی هورمون پاراتیروئید تولید می کند. این منجر به سطوح بالای کلسیم و سطوح پایین فسفر در خون شما می شود. هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه معمولاً به صورت تصادفی رخ می دهد. اما برخی افراد ژنی را به ارث می برند که باعث این اختلال می شود.

هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه

هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه نتیجه بیماری دیگری است که باعث کاهش کلسیم خون می شود و سپس بر عملکرد غده تأثیر می گذارد. این باعث می شود که غدد پاراتیروئید شما بیش از حد کار کنند و مقادیر بالایی از هورمون پاراتیروئید تولید کنند تا سطح کلسیم را به محدوده استاندارد حفظ یا بازگردانند. عواملی که ممکن است منجر به هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه شود عبارتند از:

  • کمبود شدید کلسیم بدن شما ممکن است کلسیم کافی را از رژیم غذایی دریافت نکند، اغلب به این دلیل که دستگاه گوارش شما کلسیم غذا را جذب نمی کند. این امر پس از جراحی روده، از جمله جراحی کاهش وزن، رایج است.
  • کمبود شدید ویتامین D. ویتامین D به حفظ سطح مناسب کلسیم در خون کمک می کند. همچنین به سیستم گوارش شما کمک می کند تا کلسیم غذا را جذب کند.

    هنگامی که پوست شما در معرض نور خورشید قرار می گیرد، بدن شما ویتامین D تولید می کند. همچنین مقداری ویتامین D در غذا دریافت می کنید. اگر ویتامین D کافی دریافت نکنید، سطح کلسیم ممکن است کاهش یابد.

  • نارسایی مزمن کلیه. کلیه های شما ویتامین D را به شکلی تبدیل می کنند که بدن شما می تواند از آن استفاده کند. اگر کلیه های شما ضعیف کار کنند، ویتامین D قابل استفاده ممکن است کاهش یابد و سطح کلسیم کاهش یابد. این باعث می شود سطح هورمون پاراتیروئید بالا برود. نارسایی مزمن کلیه شایع ترین علت هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه است.

    در برخی از افراد مبتلا به هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه طولانی مدت، معمولاً ناشی از مرحله نهایی بیماری کلیوی، غدد پاراتیروئید بزرگ می شوند. آنها به خودی خود شروع به ترشح هورمون پاراتیروئید می کنند. سطح هورمون با درمان دارویی پایین نمی آید و کلسیم خون خیلی بالا می رود. به این حالت هیپرپاراتیروئیدیسم سوم می گویند و افراد مبتلا به این بیماری ممکن است برای برداشتن بافت پاراتیروئید نیاز به جراحی داشته باشند.

عوامل خطر

ممکن است در معرض افزایش خطر هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه باشید اگر

  • زنی هستند که یائسگی را پشت سر گذاشته اند
  • کمبود شدید کلسیم یا ویتامین D داشته باشید
  • داشتن یک اختلال نادر و ارثی، مانند نئوپلازی غدد درون ریز متعدد، نوع ۱، که معمولاً غدد متعددی را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • پرتو درمانی برای سرطانی که گردن شما را در معرض تشعشع قرار داده است داشته اید
  • لیتیوم را مصرف کرده‌اید، دارویی که اغلب برای درمان اختلال دوقطبی استفاده می‌شود

عوارض

عوارض هیپرپاراتیروئیدیسم عمدتاً به تأثیر طولانی مدت کلسیم بسیار کم در استخوان ها و کلسیم بیش از حد در جریان خون شما مربوط می شود. عوارض شایع عبارتند از:

  • پوکی استخوان. از دست دادن کلسیم از استخوان ها اغلب منجر به استخوان های ضعیف و شکننده می شود که به راحتی می شکنند (پوکی استخوان).
  • سنگ کلیه. کلسیم بیش از حد در خون شما ممکن است منجر به کلسیم بیش از حد در ادرار شود. این می تواند باعث شود که رسوبات کوچک و سفت کلسیم و سایر مواد در کلیه شما (سنگ کلیه) تشکیل شود. سنگ کلیه معمولاً با عبور از کلیه ها از طریق دستگاه ادراری باعث درد شدید می شود.
  • بیماری قلب و عروقی. اگرچه ارتباط علت و معلولی دقیق مشخص نیست، اما سطوح بالای کلسیم با بیماری‌های قلبی و عروقی (قلبی عروقی) مانند فشار خون بالا و انواع خاصی از بیماری‌های قلبی مرتبط است.
  • کم کاری پاراتیروئید نوزادی. هیپرپاراتیروئیدیسم شدید و درمان نشده در زنان باردار ممکن است باعث کاهش خطرناک کلسیم در نوزادان شود. هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه در زنان در سنین باروری شایع نیست.



منبع