مدیریت تنقیه: هدف، روش | Rdiet


تنقیه تکنیکی است که برای تحریک تخلیه مدفوع، معمولاً برای از بین بردن یبوست استفاده می شود. نحوه انجام آن به نوع تنقیه و اینکه آیا می توانید آن را در خانه یا بیمارستان انجام دهید بستگی دارد.

فرآیند تنقیه به بیرون راندن مواد زائد از رکتوم کمک می کند، در صورتی که به تنهایی نمی توانید این کار را انجام دهید. تنقیه ها برای خرید در داروخانه ها برای استفاده در منزل در دسترس هستند، اما برای جلوگیری از آسیب باید از پزشک یا پرستار راهنمایی بخواهید.

انواع دیگر تنقیه برای تمیز کردن روده بزرگ و تشخیص بهتر سرطان روده بزرگ و پولیپ تجویز می شود. اگر بعد از تنقیه دچار نگرانی یا تشدید علائم شدید، فوراً از پزشک بپرسید.

تجویز تنقیه برای چه مواردی استفاده می شود؟

یبوست یک بیماری شایع دستگاه گوارش است. زمانی اتفاق می افتد که روده بزرگ نتواند مواد زائد را از طریق رکتوم خارج کند. افراد مبتلا به این عارضه در یک دوره هفت روزه سه یا کمتر مدفوع دارند. یبوست خفیف اغلب زمانی رخ می دهد که شما به اندازه کافی فیبر نمی خورید یا به طور منظم آب کافی نمی نوشید. ورزش روزانه نیز به جلوگیری از یبوست کمک می کند.

مدیریت تنقیه: هدف، رویه، و Riskshealthline.comhttps://www.healthline.com › سلامتمدیریت تنقیه: هدف، رویه، و Riskshealthline.comhttps://www.healthline.com › سلامت

تجویز تنقیه معمولاً برای تمیز کردن قسمت تحتانی روده استفاده می شود. با این حال، این به طور معمول آخرین راه حل برای درمان یبوست است. اگر رژیم غذایی و ورزش برای منظم نگه داشتن شما کافی نیست، پزشک ممکن است قبل از امتحان تنقیه یک ملین را توصیه کند. در برخی موارد، ملین ها شب قبل از تجویز تنقیه برای تشویق جریان ضایعات استفاده می شود.

تنقیه ممکن است قبل از معاینات پزشکی روده بزرگ نیز استفاده شود. پزشک ممکن است قبل از عکسبرداری با اشعه ایکس از روده بزرگ، تنقیه را برای تشخیص پولیپ ها تجویز کند تا بتوانند تصویر واضح تری دریافت کنند. این روش ممکن است قبل از کولونوسکوپی نیز انجام شود.

چندین نوع رایج تنقیه وجود دارد.

هدف از تنقیه پاکسازی، بیرون کشیدن آرام روده بزرگ است. ممکن است قبل از کولونوسکوپی یا سایر معاینات پزشکی توصیه شود. یبوست، خستگی، سردرد و کمردرد ممکن است با تنقیه پاک کننده برطرف شود. در طول تنقیه پاک کننده، یک محلول مبتنی بر آب با غلظت کمی از نرم کننده مدفوع، جوش شیرین یا سرکه سیب برای تحریک حرکت روده بزرگ استفاده می شود. تنقیه پاک کننده باید روده ها را تحریک کند تا هم محلول و هم هرگونه ماده مدفوع نهفته را به سرعت دفع کند.

تنقیه احتباسی نیز روده ها را تحریک می کند، اما محلول مورد استفاده قرار است به مدت ۱۵ دقیقه یا بیشتر در بدن “نگهداشته شود”.

آماده شدن برای تنقیه

ممکن است در روزهای قبل از تنقیه از شما خواسته شود که روزه بگیرید یا دستورالعمل های غذایی خاصی را دنبال کنید. بسته به پزشک و نیازهای سلامت شخصی شما، دستورالعمل ممکن است متفاوت باشد.

اگر قصد دارید تنقیه را در خانه انجام دهید، مطمئن شوید که تمام تجهیزاتی که استفاده می کنید استریل شده باشند و روان کننده ای در دست داشته باشید. به طرز تهیه محلول تنقیه دقت کنید. ممکن است مجبور شوید خودتان آن را با اجزای دارویی مخلوط کنید.

برای کاهش فشار احساس شده در روده بزرگ، قبل از شروع تنقیه مثانه خود را خالی کنید. همچنین ممکن است بخواهید یک حوله یا پارچه را در ناحیه بین وان حمام و توالت خود قرار دهید، در صورتی که هنگامی که برای تخلیه روده بزرگ خود بلند می شوید، مایع از روده شما نشت کند. مهم است که لوله تنقیه خود را در اولین باری که از آن استفاده می کنید اندازه گیری و علامت گذاری کنید تا لوله را بیش از ۴ اینچ در رکتوم خود وارد نکنید.

نحوه تجویز تنقیه

در مطب پزشکی

اگر با تنقیه آشنا نیستید، باید از یک متخصص پزشکی برای شما استفاده کنید. آنها همچنین می توانند دستورالعمل هایی را برای کیت های خانگی ارائه دهند که بدون نسخه در داروخانه ها در دسترس هستند. قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از انواع تنقیه به طور انحصاری در مطب های پزشکی انجام می شود. به عنوان مثال، تنقیه باریم از یک ترکیب مایع استفاده می کند که نواحی خاصی از دستگاه گوارش را برجسته می کند. این مقدار مجاری را که پزشک می تواند در طول معاینه ببیند افزایش می دهد. تنقیه باریمی برای درمان یبوست استفاده نمی شود.

در خانه

تنقیه را می توان در راحتی در خانه خود انجام داد. این روش می تواند هزینه کمتری داشته باشد، اما باید قبل از آن از پزشک خود راهنمایی های دقیق بخواهید. با توجه به ماهیت ظریف این روش، یکی از عزیزان باید کمک کند.

تنقیه ها از محلولی از آب نمک استفاده می کنند که در یک کیسه در یک طرف لوله قرار می گیرد. قسمت دیگر روان شده و مستقیماً در رکتوم قرار می گیرد. برای اینکه محلول به درستی به روده بزرگ برسد، در حالی که روی شکم یا به پهلو دراز کشیده اید، زانوهای خود را به سینه خود بغل کنید. در اینجا دستورالعمل های استاندارد وجود دارد:

  1. کیسه تنقیه را با محلول مورد نظر خود با آب گرم پر کنید. مطمئن شوید که گیره بسته است. کیسه را با انتهای شلنگ پایین نگه دارید و گیره را برای یک لحظه یا بیشتر باز کنید تا از شر هر حباب هوا که نمی خواهید وارد روده بزرگ شود خلاص شوید.
  2. کیف را کنار وان حمام آویزان کنید تا در حالی که به پهلوی چپ خود دراز کشیده اید بتوانید به آن دسترسی داشته باشید.
  3. قبل از قرار دادن لوله، انتهای لوله را روغن کاری کنید تا جایگذاری راحت‌تر باشد، نه بیشتر از ۴ اینچ در راست روده. هنگام وارد کردن لوله، مقعد را پایین بیاورید و آن را به بیرون فشار دهید تا راحت تر شود. به پهلوی چپ دراز بکشید و زانوهای خود را به سمت سینه خود بکشید.
  4. صبر کنید تا مایع وارد رکتوم شما شود، عمیق نفس بکشید و کیسه را تا زمانی که خالی شود تماشا کنید.
  5. نازل را به آرامی از رکتوم خود خارج کنید.
  6. احتمالاً میل به استفاده فوری از حمام (“تخلیه”) خواهید داشت. اگر تنقیه پاک کننده انجام می دهید، با احتیاط بایستید و به سمت توالت بروید. اگر هدف شما حفظ است، دستورالعمل های تنقیه مورد نظر خود را دنبال کنید.

نتایج تجویز تنقیه

هنگامی که تمام محلول در روده بزرگ تخلیه می شود، انتظار می رود در عرض یک ساعت اجابت مزاج انجام شود. اگر موفق به دفع مواد زائد نشدید، با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است به شما دستور داده شود که این روش را در زمان دیگری انجام دهید. تجویزهای موفقیت آمیز منجر به دفع مواد زائد از رکتوم می شود.

آنچه تحقیقات در مورد تنقیه می گوید

بسیاری از طرفداران کل نگر و غیر سنتی برای تنقیه به عنوان یک روش مفید برای پاکسازی داخلی وجود دارد. برای پزشکی غربی به طور کلی، حکم در مورد اینکه آیا تنقیه خانگی به طور منظم دارای مزایای ثابت شده است یا خیر، وجود ندارد. تحقیقات قطعی زیادی در مورد مزایای سلامتی طولانی مدت آنها انجام نشده است. استفاده گهگاهی از تنقیه برای “آبیاری کولون” و رفع یبوست به احتمال زیاد به شما آسیبی نمی رساند، تا زمانی که تجهیزات شما استریل باشد و دستورالعمل ها را با دقت دنبال کنید. اما به خاطر داشته باشید که انجام تنقیه خطراتی دارد.

خطرات احتمالی تجویز تنقیه

هنگامی که به درستی و با پیروی از دستورالعمل های پزشک انجام شود، تجویز تنقیه به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود. تنقیه باریم می‌تواند باعث شود مواد زائد تا چند روز بعد رنگ سفید به خود بگیرند. این اثر طبیعی باریم است و باید خود به خود برطرف شود. اگر نمی توانید مواد زائد تولید کنید، با پزشک خود در مورد راه های شل کردن مدفوع صحبت کنید.

فشار دادن تنقیه به رکتوم می تواند باعث تحریک و آسیب به بافت اطراف شود. هرگز لوله را با فشار وارد رکتوم نکنید. اگر مشکلات همچنان ادامه داشت، مصرف را در زمان دیگری امتحان کنید یا با پزشک خود تماس بگیرید. خونی که پس از تنقیه در مدفوع وجود دارد ممکن است به معنای آسیب رکتوم یا یک مشکل پزشکی زمینه ای باشد. در مورد هر گونه خونریزی مقعدی فوراً با پزشک مشورت کنید.

اگر لوله ها را چند بار در روز تجویز کنید، خطر عوارض مربوط به تنقیه بیشتر است. بهترین اقدام استفاده از تنقیه یک بار در روز و تقریباً در همان زمان هر روز طبق دستور پزشک است. این نه تنها عوارض جانبی را کاهش می دهد، بلکه به آموزش بدن برای دفع مواد زائد به طور منظم کمک می کند. اگر یبوست بیش از چند روز ادامه داشت، با پزشک خود تماس بگیرید.

در موارد بسیار نادر، تجویز نادرست تنقیه می تواند باعث ایجاد آمبولی (یا انسداد) شود. آمبولی های ریوی که در ریه ها اتفاق می افتد، می تواند کشنده باشد. در موارد نادر دیگر، تنقیه باریمی نادرست می تواند منجر به سوراخ شدن از رکتوم شود.

افراد مسن باید اجتناب کردن تنقیه “Fleet” بدون نسخه که حاوی سدیم فسفات است. یک مطالعه کوچک در JAMA Internal Medicine مرتبط آن را به عوارض جدی مانند نارسایی کلیه.

برخی افراد متوجه می شوند که چند ساعت پس از تنقیه چندین بار اجابت مزاج دارند. به همین دلیل، بسیاری برنامه ریزی می کنند که پس از انجام تنقیه، بقیه روز را در خانه بمانند. اما در بیشتر موارد، ممکن است پس از تکمیل فرآیند تنقیه به روال معمول خود ادامه دهید.



منبع