سوء تغذیه چیست و چه عواملی موجب آن می شود ؟


علیرغم توسعه زیاد صنایع در جهان ، هنوز هم در بسیاری از کشورهای در حال توسعه  یکی از بزرگ ‌ترین مشکلات مربوط به تغذیه ، قحطی و کمبود مواد غذایی لازم برای سوخت‌ وساز بدن یا همان سوء تغذیه است و همچنان سوء تغذیه در همه کشورهای جهان با نماد های گوناگون همچون چاقی ، بدخوری یا کم ‌خوری دیده می ‌شود. بر پایه آمار سازمان بهداشت جهانی ، سوء تغذیه بزرگ ‌ترین عامل مرگ ‌ومیر کودکان و تهدید کننده سلامت عمومی در جهان است . در ادامه با ما باشید تا بیشتر درباره این عارضه آشنا در نشریه جهان شیمی فیزیک شوید .

برای بهبود این مسئله در کودکان ویزیت متخصص اطفال حتما لازم است ، پیشنهاد من به شما ویزیت متخصص اطفال در منزل میباشد.

با ثبت درخواست تزریقات در منزل میتوانید هر گونه تزریقات را در آرامش خانه خودتان انجام دهید و از مراجعه به مراکز درمانی بی نیاز شوید.

سوء تغذیه چیست و چه عواملی موجب آن می شود ؟
سوء تغذیه چیست و چه عواملی موجب آن می شود ؟

سوء تغذیه چیست ؟

سوء تغذیه وضعیتی است که در نتیجه کمبود یا مصرف بیش از حد مواد مغذی ایجاد می ‌شود. انواع سوء تغذیه عبارتند از :

نقص تغذیه : این نوع سوء تغذیه ناشی از عدم دریافت پروتئین ، کالری یا ریزمغذی ‌های کافی است که منجر به کمبود وزن نسبت به قد ، کوتاهی قد نسبت به سن و کمبود وزن نسبت به سن می‌ شود.

تغذیه بیش از حد : مصرف بیش از حد برخی از مواد مغذی مانند پروتئین ، کالری یا چربی نیز می ‌تواند منجر به سوء تغذیه شود. این مورد معمولا منجر به اضافه وزن یا چاقی می‌ شود. افرادی که دچار سوء تغذیه هستند اغلب کمبود ویتامین‌ ها و مواد معدنی به ویژه آهن ، روی ، ویتامین ا و ید دارند . با این حال ، کمبود ریز مغذی‌ ها نیز می‌ تواند با تغذیه بیش از حد رخ دهد. ممکن است به دلیل مصرف بیش از حد کالری دچار اضافه وزن شوید ، اما ویتامین‌ ها و مواد معدنی کافی را به طور همزمان دریافت نکنید. دلیل آن این است که غذاهایی که به تغذیه بیش از حد کمک می‌ کنند ، مانند غذا های سرخ شده و شیرین ، کالری و چربی بالایی دارند اما سایر مواد مغذی را ندارند .

علل ایجاد سوء تغذیه چیست ؟

علل شایع سوء تغذیه عبارتند از :

نا امنی غذایی یا عدم دسترسی به غذای کافی و مقرون ‌به‌ صرفه : مطالعات ناامنی غذایی در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته را با سوء تغذیه مرتبط می‌ دانند .

ناتوانی در تهیه غذا : مطالعات ضعف بدنی ، تحرک کم و نداشتن قدرت عضلانی را به‌ عنوان عوامل خطر برای سوی تغذیه شناسایی کرده‌ اند. این مسائل مهارت‌ های آماده سازی غذا را مختل می‌ کنند .

مشکلات گوارشی و مشکلات مربوط به جذب مواد مغذی : شرایطی که باعث سوء جذب می ‌شوند ، مانند بیماری کرون ، بیماری سلیاک و رشد بیش از حد باکتری ‌ها در روده ، می ‌توانند باعث سوء تغذیه شوند .

مصرف بیش از حد الکل : مصرف زیاد الکل می ‌تواند منجر به دریافت ناکافی پروتئین ، کالری و ریز مغذی ‌ها شود .

اختلالات سلامت روان : افسردگی و سایر شرایط سلامت روان می ‌توانند خطر سوء تغذیه را افزایش دهند. یک مطالعه نشان داد که شیوع سو تغذیه در افراد مبتلا به افسردگی ۴ درصد بیشتر از افراد سالم است .

علائم سوء تغذیه در کودکان

علائم سو تغذیه در کودکان می‌تواند با علائم سوء تغذی در بزرگسالان یکسان باشد. تنها موضوعی که سبب تفاوت بین این دو گروه است ، این است که ایجاد سوء تغذیه در کودکان آن‌ ها را با مشکل رشد روبه ‌رو می‌ کند ؛ اما در بزرگسالان این مسئله رخ نمی‌ دهد. علائم سوء تغذیه در کودکان و بزرگسالان شامل کاهش وزن ، از دست دادن حجم چربی و عضله به دلیل استفاده از پروتئین آن‌ ها ، گونه ‌های تو خالی و گودی چشم ، شکم باد کرده به دلیل ادم ناشی از کمبود پروتئین ، خشکی پوست و مو ، تاخیر در درمان زخم‌ ها و جوش خوردن پوست ، خستگی ، دشواری برای تمرکز ، بی‌ قراری و حتی افسردگی و اضطراب اشاره کرد .



منبع