استخر در بارداری خطری دارد


استخر در بارداری مضر نبوده و خطری برای جنین و مادر ندارد. کلر استخر نیز نمی تواند هیچ آسیبی به زنان باردار وارد کند در صورتی که مقدار آن در آب استخر مجاز باشد. حتی شنا کردن در دوران بارداری یکی از سالم ترین ورزش ها بوده و توصیه می شود. به علاوه ورزش هایی چون دوچرخه سواری و پیاده روی در این دوران بسیار مفید است. این ورزش علاوه بر ایجاد شادابی و نشاط، به تقویت عضلات کمک می کند. با مطالعه این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک با مزایای شنا و استخر در بارداری اشاره می کنیم.

شنا در دوران بارداری

در صورت عدم ممنوعیت پزشک، شنا دردوران بارداری سه بار در هفته و هر بار ۲۰ تا ۳۰ دقیقه مفید است. اما باید دقت کرد که چون بدن در این دوران تغییرات زیادی داشته است، بهتر است قبل از شنا، ابتدا بدن خود را گرم کرده و بعد از شنا نیز، بدن خود را با حرکات کششی سرد کنید. در طول مدت شنا هر ۱۵ دقیقه یکبار به اندازه ۵ دقیقه استراحت کرده و آب کافی میل کنید. شنای کرال مناسب ترین گزینه برای افرادی است که قبل از بارداری، به صورت حرفه ای شنا می کردند. شنای قورباغه ای در ماه های آخر برای افرادی که کمر درد و یا گردن درد دارند، مناسب است. اما شنای پروانه ای در این دوران ممنوع است، زیرا عضلات شکم و فیله کمر را درگیر می کند.

مزایای استخر در بارداری

با توجه به این که بعد از غوطه ور شدن در آب، میزان ۹۰ درصد از وزن بدن کم می شود، این ورزش فشار کمتری را روی بدن وارد می کند.

جریان خون با این شنا بهتر شده و مقاومت بدن بالا می رود. شنا به بدن برای جذب و استفاده از اکسیژن قدرت می دهد. چنین مزیتی برای جنین و مادر بسیار مهم است.

در این ورزش چون فشار حاصل از بزرگ شدن شکم حذف می شود، کمر درد کمتر احساس می شود.

یکی از عوارض بارداری، خمیده شدن بدن و انحراف لگن است. اما شنا ماهیچه ها را تقویت کرده و از خمیده شدن ستون فقرات و شانه ها به جلوی بدن، پیشگیری می کند.

از مزایای دیگر شنا، کشش بافت های نرم، بالا بردن میزان انعطاف پذیری، تقویت سیستم عروقی، خنک شدن بدن و آرامش است.

شنا کردن در استخر در بارداری، نقش عمده ای در متناسب نگه داشتن وزن شما در این دوران دارد. زیرا کالری بیشتری در این ورزش سوخته و احساس خستگی کمتری می شود.

شنا یکی از ورزش هایی است که به خواب راحت کمک کرده و باعث کاهش ناراحتی های جسمی و روحی در دوران بارداری می شود.

ممنوعیت استفاده از سونا و جکوزی در دوران بارداری

زنان باردار به هیچ عنوان نباید از سونا و جکوزی استفاده کنند. زیرا مقدار اکسیژنی که مادر و جنین در رطوبت و گرمای بالا دریافت می کنند، کاهش پیدا می کند. در دمای بالا، آب بدن کم شده و افزایش دمای بدن باعث کم آبی و غش کردن می شود. زیرا برای این که دمای بدن کم شود، افزایش جریان خون در پوست رخ داده در نتیجه جریان خون مغز کم شده و فرد غش می کند.

در صورت استفاده از سونا و جکوزی، رشد جنین در هفته های اول دچار اختلال می شود.

نکات ایمنی هنگام استفاده از استخر در دوران بارداری

برای زنان باردار، هر استخری برای شنا توصیه نمی شود. باید استخرهایی با استانداردهای لازم انتخاب شود تا خطری ایجاد نشود. در این جا برخی از این شرایط بیان می شود.

استخرهای روباز برای زنان باردار مناسب است.

زنان باردار نباید در استخرهای آلوده شنا کنند. کلر استخر برای تصفیه آب استفاده می شود ولی در این شرایط نباید آب گرم باشد. بیشتر استخرهایی مناسب هستند که با استفاده از گاز اوزون تصفیه می شوند.

همان طور که در بالا نیز گفته شد هر چند دقیقه یکبار استراحت کرده و گردش هوای مناسبی داشته باشد.

هنگام راه رفتن کنار استخر و همپنین بالا و پایین رفتن از پله های استخر مواظب باشید تا نیفتید.

آب کافی در استخر میل نمایید به طوری که هر ۱۵ دقیقه یکبار یک لیوان و بعد از خروج از استخر نیز یک لیوان آب بخورید. مقدار استفاده از آب را در هوای گرم و مرطوب بالا ببرید.