کم کاری تیروئید و موارد دیگر. [ باید/ نباید] بیا بخوریم


با افتادن لب ها ، من از ترازوی دیجیتالی که دوستم به مناسبت یکی از روزهای تولدم آورده بود ، پایین آمده ام.

من این مقیاس را خیلی خوب استفاده نکردم تا اینکه مدتی احساس کردم. حجم من در حال افزایش است. و احساس سنگینی خاصی داشتم.

و وحشتناک ترین. لباسهای من مناسب نیست

از طرفی روح و جسمم درد می کند. خستگی مداوم. رایگان حتی صبح که از خواب بیدار شدم. انگار یک کامیون 18 چرخ از اتاق عبور کرده بود. یا انگار تا صبح زمین را تکان می دادم.

جالب این بود که من در تمام زندگی ام با آن روبرو شده بودم و نمی دانستم چه چیزی باعث شده است که من اینقدر ارزان و بی حوصله باشم. یک روز خواهرم پیشنهاد داد که به دکتر بروم و از او بخواهم تیروئید مرا بررسی کند. البته باید خشکی ، نفخ و سرما را در بدن خود لحاظ کنم.

خواهرم درست از روی آب حدس زد.

مشکل دقیقاً همان پروانه کوچکی است که جلوی گردن ما نشسته است. فریب چیزهای کوچک آتش سوزان را نخورید تا احساس سلامتی و طراوت کنید یا آن احساسات خوب را از دست بدهید.

اگر دائماً احساس کسالت و کمبود انرژی می کنید و با تمام احساسات متناقض دیگر مبارزه می کنید ، باید بیشتر به این پروانه کوچک یا غده تیروئید توجه کنید.

خود را با یک غده تیروئید ناکارآمد آشنا کنید.

باید بدانیم که غده تیروئید یک سری هورمون ترشح می کند. هورمون های یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) محصولات غده ای هستند که نقش مهمی در سلامتی ما دارند.

متابولیسم و ​​تعادل واکنش های شیمیایی بدن ما به شدت تحت تأثیر این هورمون ها قرار می گیرد. از طرف دیگر ، آنها همچنین در کنترل عملکردهای حیاتی مانند دمای بدن و ضربان قلب بسیار مثر هستند. گویی آنها دستور زندگی می دهند ، نه اینکه اعضای بدن ما را تحویل دهند (1).

اما مواقعی وجود دارد که این غده کند شده و نمی تواند به اندازه کافی T3 و T4 تولید کند. زمانهایی مانند اختلالات خود ایمنی (سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را تولید می کند که به غده تیروئید حمله می کنند) ، قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی ، مصرف برخی داروها و درمان پرکاری تیروئید (اغلب با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید). هدف عادی سازی عملکرد تیروئید است ، که می تواند منجر به تولید بیش از حد هورمونهای تیروئید شود) ، جراحی تیروئید که تمام یا قسمتی از غدد را بر می دارد و بارداری شرایطی است که غده تیروئید ما را تضعیف می کند (2).) ما نیز خسته و ارزان می شویم ما فقط می خواهیم آرامش داشته باشیم.

اما نترس.

درست است که هیچ درمان خاصی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد ، با این حال ، این پروانه کوچک قرار نیست به یک هیولای خطرناک تبدیل شود. این یک بیماری کاملاً قابل کنترل است و زندگی مسالمت آمیز با آن بسیار آسان است. کافی است بدانید چگونه با آن برخورد کنید و چه چیزی بخورید و چه چیزی نخورید.

چگونه می توان کم کاری تیروئید را با رژیم غذایی جبران کرد؟

خستگی را کنار بگذارید ، با من در مورد بایدها و نبایدهای غذاهای وستین تیروئید صحبت کنید. دانستن و عمل به این موارد همچنین می تواند شما را از مصرف هورمون ها و داروهای غیرطبیعی باز دارد.

  • ابتدا آب تمیز را روی دستان خود بریزید. هیچ دوز مشخصی برای اختلال عملکرد تیروئید وجود ندارد. داشتن رژیم غذایی متعادل برای کاهش عوارض جانبی آن کافی است. این رژیم متعادل نه تنها مواد مغذی ضروری را در اختیار بدن قرار می دهد بلکه از کمبودهای ناشی از کمبود مواد معدنی نیز جلوگیری کرده و سلامت ما را تضمین می کند (3).
  • کالری مورد نیاز بدن خود را هوشمندانه مدیریت کنید. خود را مجبور به کاهش وزن نکنید. اما مهم است که وزن و کالری دریافتی خود را کنترل کنید (4). زیرا همه می دانیم که اضافه وزن یک بیماری تیروئید است که بدن ما مانند قبل هورمون تولید نمی کند.
  • ممکن است لازم باشد کالری خود را در یک دفترچه یادداشت یا با استفاده از برنامه ای بسوزانید.
  • اگر فکر می کنید وزن شما خیلی کند است و لاک پشت در حال حرکت است ، ایده خوبی است که روزانه 250 کالری بسوزانید. اما اگر متوجه شدید که سریعتر و بیشتر در حال افزایش وزن هستید ، این کاهش کالری را به 500 کالری در روز افزایش دهید.
  • پروتئین بدون چربی بخورید. برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل ، باید از میزان مصرف روزانه پروتئین خود آگاه باشید. زیرا پروتئین عناصر ضروری بسیاری از عملکردهای بدن را فراهم می کند (5). به همین دلیل است که من می گویم پروتئین بدون چربی بخورید زیرا کالری کمتری دارد و به شما کمک می کند کالری بیشتری را نسبت به نیاز خود کنترل کنید (6).
  • کارشناسان پروتئین هایی مانند ماهی ، صدف ، مرغ ، تخم مرغ ، شیر کم چرب و لوبیا را توصیه می کنند.
  • میوه ها و سبزیجات جزء ضروری رژیم متعادل شما هستند. اطمینان از وجود آنها در رژیم غذایی به شما کمک می کند کالری کمتری دریافت کنید در حالی که هنوز مواد مغذی دیگر مانند ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر را تأمین می کنید.
  • غلات کامل را در رژیم غذایی خود قرار دهید. برای اطمینان از متعادل بودن آن. غلات کامل 100٪ کامل و مغذی برای عادات غذایی شما هستند. زیرا حاوی تمام اجزای غلات کامل است و از نظر فیبر ، پروتئین و بسیاری از مواد مغذی دیگر بهتر از غلات کامل عمل می کند (7).
  • غذاهایی مانند ارزن ، جو دوسر ، نان های سبوس دار و برنج قهوه ای غلات کامل محسوب می شوند.
  • میزان مصرف سویا را کاهش دهید.

صحبت های زیادی در مورد استفاده از سویا در عصر کم کاری تیروئید وجود دارد. اما تاکنون هیچ دلیل محکمی برای حذف کامل آنها از رژیم غذایی وجود ندارد (8). سویا نیز اغلب به عنوان پروتئین جایگزین در نظر گرفته می شود ، بنابراین حذف آن دشوار است (9). بنابراین بهتر و کافی است که میزان مصرف آن محدود شود. غذاهایی که حاوی مقدار زیادی سویا هستند و باید با احتیاط مصرف شوند عبارتند از: ناگت مرغ ، هات داگ ، شیر سویا ، ماست سویا ، سس سویا و آجیل سویا (10).

  • چندین ماده معدنی وجود دارد که باید در رژیم غذایی خود از آنها مطمئن باشید. ید، سلنیوم و نظر سه عنصر مهم برای عملکرد خوب تیروئید مورد نیاز است.

ید (I) : این ماده معدنی ارزشمند نقش مهمی در تولید هورمون های تیروئید دارد. به طور طبیعی ، کمبود آن می تواند منجر به تنبلی و کم کاری تیروئید شود (11). بنابراین ، من پیشنهاد می کنم که اگر کمبود ید دارید ، باید از نمک های یددار در رژیم غذایی خود استفاده کنید. یا غذاهای غنی از ید را در رژیم غذایی خود بگنجانید. غذاهایی مانند غذاهای دریایی (ماهی آزاد ، ماهی تن و میگو) ، شیر و تخم مرغ (12).

سلنیوم (SE) این عامل همچنین باعث تحریک هورمون های تیروئید می شود. یکی دیگر از ویژگی های شگفت انگیز این ماده معدنی ، خواص آنتی اکسیدانی آن است که از غده تیروئید ما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. آجیل ، ماهی تن ، ساردین ، ​​تخم مرغ و لوبیای برزیل همه غذاهای غنی از سلنیوم هستند.

روی روی عملکرد مشابهی با سلنیوم دارد. فعال سازی هورمون های تیروئید کمک می کند TSH هورمونی است که به تیروئید دستور می دهد هورمون های خود را آزاد کند (13).

صدف ، گوشت گاو و مرغ سرشار از روی هستند و هرگز آنها را در رژیم غذایی روزانه خود حذف نکنید (14).

بنابراین اجازه دهید نتیجه بگیریم که ترکیبی از تخم مرغ (خوب است که از آنها استفاده شود. زیرا زرده سرشار از ید و سلنیوم و سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است) ، مرغ ، گوشت گاو و ماهی ، بیشتر میوه های تازه (از جمله توت ، موز ، پرتقال و گوجه فرنگی (سبزیجات و اسفناج ، بیشتر و پخته شده) ، غلات ، محصولات لبنی و نوشیدنی های کمبود می توانند یک رژیم غذایی کامل و متعادل ایجاد کنند.

به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد از این سه ماده معدنی می تواند باعث مسمومیت و حتی آسیب بیشتر به غده تیروئید شود. بنابراین از این مکمل های معدنی بدون نسخه استفاده نکنید. بنابراین روی بوم می افتید.

  • گوتروژن ترکیبی است که برای ماهیانی که تیروئید خسته دارند مضر است. در واقع ، گوتروژن عملکرد طبیعی غده تیروئید را مختل می کند.

جالب است بدانید که این ترکیبات از گواتر نامگذاری شده اند. شاید بدانید که گواتر امتداد غده تیروئید است. می توان گفت این یکی از عوارض کم کاری تیروئید است (15).

غذاهای حاوی این مخلوط عبارتند از:

  • سبزیجات خاص مانند کلم ، کلم بروکلی ، کلم پیچ ، کلم پیچ و اسفناج.
  • میوه ها و گیاهان نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین ، هلو و توت فرنگی وجود دارد.
  • غذاهای حاوی سویا.

خوب است بدانید که پخت این غذاها ترکیبات گواتر را غیرفعال می کند (16). اما در هر صورت ، باید میزان مصرف این مواد را محدود کنید.

  • لطفاً با غذاهای فرآوری شده خداحافظی کنید. زیرا آنها برای مدت طولانی از لیست غذاهای شما خارج خواهند شد. همه می دانیم که این غذاها کالری بالایی دارند و باعث افزایش وزن می شوند.

4 نکته کلیدی برای کم کاری تیروئید :

  • استراحت کافی را فراموش نکنید. زیرا کمتر از 7 تا 8 ساعت خواب با افزایش چربی شکم همراه است.
  • آگاهانه غذا خوردن را تمرین کنید. این بدان معناست که هنگام غذا خوردن به آنچه می خورید توجه زیادی داشته باشید. این به شما در کاهش وزن به دلیل مشکلات تیروئید کمک می کند.
  • استرس را از طریق یوگا و مدیتیشن خلاص کنید. استرس را از بین می برد و وزن شما را ثابت و سالم نگه می دارد.
  • می توانید میزان کربوهیدرات خود را به میزان متوسط ​​کاهش دهید. اما به هیچ وجه. غذای کتوژنیک. کربوهیدرات زیاد در رژیم غذایی خود قرار ندهید. این به این دلیل است که کمبود کربوهیدرات منجر به کاهش سطح هورمون های تیروئید می شود.

من تمام تلاش خود را کردم تا تمام اطلاعات و دانش مربوط به زندگی مسالمت آمیز با کم کاری تیروئید را با شما به اشتراک بگذارم. اگر تجربه یا اطلاعاتی دارید ، خوشحال می شوم اینجا به شما بگویم تا بتوانیم بیشتر از یکدیگر یاد بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید