کمبود خواب منجر به چاقی می شود


کمبود خواب منجر به چاقی می شود

خواب برای سلامتی بسیار مهم است. انرژی را بازیابی می کند و سلول ها و بافت ها را ترمیم می کند.

هنگامی که خواب کامل نیست، فرد تحریک پذیر می شود، تمرکز خود را از دست می دهد و شروع به احساس خستگی می کند.

خواب چیست؟

خواب یک دوره منظم در طول ۲۴ ساعت است که ما از محیط خود بی خبر هستیم و از آن آگاه نیستیم. دو نوع اصلی خواب وجود دارد.


خواب REM:

این چند بار در طول شب اتفاق می افتد و حدود یک پنجم مدت خواب ما را تشکیل می دهد.

در طول خواب REM، مغز ما بسیار شلوغ است و ماهیچه ها بسیار شل می شوند. چشمان ما به سرعت از چپ به راست حرکت می کنند و خواب می بینیم.


خواب غیر REM: 

مغز آرام است، اما ممکن است کمی حرکت در بدن وجود داشته باشد.

سیستم گردش خون حاوی هورمون ها یا ترشحات غددی است و بدن ما پس از یک روز ضربان خود را ترمیم می کند.


انتقال از خواب REM به خواب غیر REM حدود پنج بار در طول شب اتفاق می افتد و خواب های بیشتری در صبح دیده می شود.

دوره های کوتاه بیداری نیز در یک شب عادی رایج است. هر دو ساعت یک یا دو ساعت طول می کشد و ما معمولاً متوجه آن نمی شویم.


فقط در این صورت است که وقتی احساس مضطرب می کنیم یا زمانی که رویداد دیگری مانند سر و صدا در بیرون داریم یا کسی که در اتاق می خوابد خروپف می کند بیشتر به خاطر سپرده می شوند.

کم خوابی و چاقی

یک مطالعه علمی نشان داد که کم خوابی نیز منجر به چاقی می شود. افرادی که کمتر می خوابند اشتهای بیشتری دارند.


خواب ناکافی باعث کاهش میزان هورمونی به نام لپتین در بدن و افزایش هورمونی به نام گرلین می شود که نیاز بدن به غذا را افزایش می دهد.

همچنین نقش مهمی در افزایش وزن دارد. بنابراین کم خوابی منجر به چاقی می شود.


آیا باید بخوابید یا به باشگاه بروید؟


یک مطالعه پزشکی جدید نشان می دهد افرادی که می خواهند وزن کم کنند باید به جای رفتن به باشگاه برای ورزش، صبح زود بیدار شوند و به اندازه کافی بخوابند.


در این مطالعه تحقیقاتی، پزشکان معتقدند که دستیابی به میزان لازم خواب خوب برای کاهش وزن بسیار مهم است.


به گفته پزشکان، مدت زمان خواب نباید با ورزش تداخل داشته باشد. بسیاری از مردم قبل از رفتن به سر کار از خواب بیدار می شوند و برای ورزش به باشگاه می روند.


خواب کافی نیز برای دستیابی به اهداف تناسب اندام مهم است.


طبق تحقیقات پزشکی، هر فرد باید هفت تا هشت ساعت در روز بخوابد تا سیستم هورمونی مسئول کنترل گرسنگی و تشنگی سالم بماند.


دانشمندان می گویند یک شب کم خوابی می تواند اشتهای فرد را تا ۴۵ درصد افزایش دهد.


به همین دلیل است که افرادی که کمتر از ۸ ساعت می خوابند، سطح چربی بیشتری در بدن خود دارند.


علاوه بر این، خواب کافی برای مغز و قلب مفید است. به تقویت سیستم ایمنی فرد کمک می کند و باعث شادی در زندگی او می شود.


مضرات چاقی:


رهایی از چاقی، بزرگی شکم و چربی اضافی بدن برای هر فردی بسیار مهم است. خلاص شدن از شر شکم و چربی های اضافی بدن نه تنها ضروری است زیرا ظاهر شما را زشت می کند و اعتماد به نفس شما را پایین می آورد، بلکه برای سلامتی شما نیز مضر است.


چربی اضافی بدن خطر ابتلا به فشار خون بالا، دیابت، زوال عقل و بیماری های کبدی را افزایش می دهد. طبق گزارشی در سال ۲۰۰۴ در Diabetes Care، چربی اضافی شکم ارتباط نزدیکی با دیابت نوع ۲ دارد.


گزارشی که در سال ۲۰۰۸ در مجله International Journal of Clinical Practice منتشر شد، رابطه بین چاقی و دیابت نوع ۲ را توضیح می دهد.


علاوه بر این، گزارش مراقبت از دیابت منتشر شده در سال ۲۰۱۶ نیز چربی اضافی شکم و چاقی را به عنوان علت بیماری قلبی و بیماری کلیوی شناسایی کرده است.


بر اساس گزارشی در سال ۲۰۱۴ در مجله کالج آمریکایی قلب و عروق، چربی اضافی در اطراف شکم نسبت به سایر چربی‌های بدن منجر به افزایش فشار خون می‌شود.


این نه تنها باعث بیماری قلبی می شود، بلکه باعث اختلالات خواب، زوال عقل، آلزایمر و آسیب مغزی می شود.

بنابراین کنترل چربی اضافی شکم بسیار مهم است.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/
رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر