چگونه متابولیسم خود را کاهش می دهید؟

متابولیسم فرآیندی است که در داخل بدن شما اتفاق می افتد و با سوزاندن مواد غذایی و مایعاتی که در طول وعده های غذایی مصرف می کنید، انرژی تولید می کند. متابولیسم کند با سرعت کمتر از حد طبیعی مشخص می شود که در آن بدن شما مواد غذایی را که اخیراً خورده اید می سوزاند. در نتیجه انرژی کمتری تولید می شود و در عوض به چاقی می افزاید. توجه داشته باشید که حتی زمانی که در حال استراحت هستید، بدن شما همچنان برای متابولیسم به انرژی نیاز دارد.

تعداد کالری‌هایی که بدن شما برای متابولیسم استفاده می‌کند به عنوان نرخ متابولیک پایه (BMR) شناخته می‌شود. عوامل متعددی وجود دارد که میزان متابولیسم را تعیین می کند و به نوبه خود در متابولیسم کند نقش دارد.

سن شما قابل توجه ترین عاملی است که متابولیسم را کند می کند. متوجه خواهید شد که با افزایش سن، توده بدن شما کاهش می یابد. این باعث کاهش سرعت کالری سوزی شما می شود. جدا از سن شما، سطح فعالیت شما نیز مسئول BMR کند است. اگر بیشتر اوقات کم تحرک هستید و یا به صورت کاناپه می نشینید و به اندازه کافی ورزش نمی کنید، BMR شما ناگزیر کند می شود. در نتیجه کالری کمتری سوزانده می شود و انرژی اضافی برای استفاده در آینده در بدن شما ذخیره می شود.

اما عامل اصلی در کاهش سرعت BMR رژیم غذایی روزانه شماست. غذا مثل بنزین در ماشین شماست. اگر نسوخته باشد احتمالاً ماشین شروع به خرابی می کند. همین امر برای بدن شما نیز صادق است. تعدادی از انواع مواد غذایی وجود دارد که به کاهش سرعت BMR شما کمک می کند. باور کنید یا نه، شکر بزرگترین مقصر است. حاوی کالری زیادی است که متابولیسم شما را مختل می کند.

الکل عامل دیگری است که می تواند متابولیسم شما را از بین ببرد. حاوی قند است که برای متابولیسم شما مضر است. سایر نوشیدنی‌ها مانند کولا، خامه یا آب‌میوه‌های بسته‌بندی شده نیز سرشار از قند هستند که بر ضد متابولیسم شما عمل می‌کنند. بنابراین اگر شیرینی دارید مراقب کالری های ناخواسته باشید!

نوشیدنی‌های گازدار نیز در اینجا شایسته ذکر هستند. نان سفید همچنین می تواند BMR و همچنین برنج سفید و پاستا را کاهش دهد. اگر مراقب وزن خود هستید، باید از خوردن هر نوع غذای سرخ شده به هر قیمتی اجتناب کنید، زیرا متابولیسم شما را نیز کند می کند.

همچنین باید از خوردن مقادیر زیادی از مواد غذایی خودداری کنید. به خاطر داشته باشید که غذاهای فرآوری شده سهم عمده ای در متابولیسم کند دارند. برای جلوگیری از این امر، در عوض باید به میوه‌های تازه، چای سبز، غلات کامل و غیره ترجیح دهید.

به شدت توصیه می شود که یک سبک زندگی سالم و عادات غذایی کلیدهای عملکرد مناسب متابولیسم هستند. بنابراین اگر می خواهید از خطرات سلامتی مرتبط با متابولیسم کند جلوگیری کنید، باید تلاش کنید:

۱. نوع غذای مناسب را در مقادیر مناسب بخورید. رژیم غذایی شما باید بر روی غذاهای تازه و ارگانیک تمرکز کند. تا حد امکان از غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید زیرا این می تواند تأثیر منفی زیادی بر متابولیسم شما داشته باشد.

۲. ورزش های قلبی عروقی کافی داشته باشید تا متابولیسم خود را تسریع کرده و هر گونه کالری اضافی ذخیره شده در بدن را از بین ببرید. از سبک زندگی کم تحرک یا کاناپه پرهیز کنید.

۳. از مصرف غذاهای حاوی قند و همچنین نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.

باور کنید یا نه، انتخاب هایی که هر روز انجام می دهید نیز مسئول متابولیسم کند شما هستند. رژیم غذایی شدید و روزه گرفتن به وضعیت بد شما می افزاید زیرا بدن شما گمراه می شود که احتمال قحطی یا کمبود غذا وجود دارد. سپس بدن شما با کاهش سرعت متابولیسم برای حفظ انرژی پاسخ می دهد. بنابراین ورزش منظم و برنامه غذایی رازهای پشت نرخ متابولیسم سالم هستند.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر