چرا ما بدون دلیل چاق هستیم؟


چه چیزی باعث یک روز چاقی می شود؟

چاقی فقط خوردن زیاد غذا نیست و عوامل زیادی بر افزایش وزن شما تأثیر می گذارد که ممکن است از آنها بی خبر باشید. در این مقاله به بررسی این عوامل چاقی می پردازیم.

چاقی یک بیماری خطرناک است که می تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد. اما نکته مهم این است که تقریباً بسیاری از مردم علت افزایش وزن و چاقی خود را نمی دانند و تصور می کنند که همه کارها را درست انجام داده اند و بدون هیچ دلیلی چاق شده اند. به همین دلیل است که در این مقاله در مجله پزشکی Apple Health ، ما سعی کرده ایم دلایلی را برای افزایش وزن پیدا کنیم ، اما از آن بی اطلاع هستید. با ما بمان.

چرا ما بدون دلیل چاق هستیم؟

اول از همه ، باید بگوییم که هیچ کس بدون دلیل چاق نیست و اگر فکر می کنید که علت چاقی شما یک مشکل ماوراء طبیعی است ، پس بسیار اشتباه می کنید. علت چاقی شما به شیوه زندگی یا شرایط سلامتی شما مربوط می شود در واقع شما تنها دلیل افزایش وزن خود را نمی دانید. برخی از افراد نیز تصور می کنند که بسیار کم و درست غذا می خورند و دلیلی برای افزایش وزن بدون خوردن زیاد غذا می یابند ، اما این تنها صورت مشکل را پاک می کند و کمکی به شما نمی کند.

افزایش وزن و چاقی به احتمال زیاد یک یا چند علت زیر را دارد ، اما شما از آنها بی اطلاع هستید.

بی فایده بودن

بی تحرکی در طول روز و غیرفعال بودن یک عامل مentialثر در افزایش وزن و بیماریهای مزمن است. کار پشت میز ، تماشای تلویزیون ، رانندگی و استفاده از رایانه و تلفن همراه همه فعالیت های نشسته هستند.

غیر فعال و چاق.

مطالعه بر روی 464 فرد چاق و دارای اضافه وزن نشان داد که متوسط ​​زمان نشستن روزانه آنها 6.2 ساعت در روزهای هفته و 6 ساعت در روزهای هفته است. جابز بعد از تماشای تلویزیون بیشترین نقش را در این مطالعه ایفا کرد.

ایجاد تغییرات ساده در شیوه زندگی ، مانند ورزش و نشستن کمتر ، می تواند تفاوت زیادی در جلوگیری از بی تحرکی و چاقی ایجاد کند. به عنوان مثال ، یک مطالعه 3 ماهه بر روی 317 کارگر نشان داد که تنها یک ساعت ایستادن در طول یک روز کاری باعث کاهش کل چربی بدن ، کاهش اندازه دور کمر و لاغری می شود.توده عضلانی را افزایش می دهد.

تحقیقات همچنین نشان داده است که گذراندن زمان زیاد در پشت صحنه می تواند به طور قابل توجهی در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشد.

حتی تغییرات جزئی مانند پیاده روی بعد از شام به جای تماشای تلویزیون ، ورزش ، یا استراحت بعد از ناهار ، استفاده از میز ایستاده یا رفتن به محل کار با موتورسیکلت ، می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند. من می توانم مفید باشم.

مقدار زیادی شکر و شیرینی بخورید.

مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های شیرین مانند آب نبات ، کیک ، نوشابه ، نوشیدنی های ورزشی ، بستنی ، چای سرد و انواع آب نبات های شیرین می تواند به راحتی به بدن شما در تجمع چربی بیشتر کمک کند. مصرف زیاد قند و شیرینی علاوه بر اینکه یکی از عوامل اصلی چاقی بدون خوردن زیاد غذا است ، می تواند شانس برخی بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را نیز افزایش دهد.

در ایالات متحده ، نوشیدنی های قندی بزرگترین منبع قند هستند و به شدت با افزایش وزن ارتباط دارند. به عنوان مثال ، بررسی 30 مطالعه روی 242،352 کودک و بزرگسال نشان داد که نوشیدنی های شیرین با افزایش وزن و چاقی ارتباط دارند.

مطالعه دیگری بر روی 11،218 زن نشان داد که نوشیدن یک نوشیدنی شیرین در روز منجر به افزایش یک کیلویی در دو سال می شود.

اگرچه مصرف زیاد شکر و شیرینی برای سلامتی بسیار مضر است ، اما حذف ناگهانی مصرف قند توصیه نمی شود و می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. بنابراین بهتر است مصرف قند و شیرینی را به تدریج کاهش دهید.

غذاهای فراوری شده

غذاهای فرآوری شده بدون خوردن زیاد ، بزرگترین علت چاقی هستند و بسیاری از مردم نمی دانند که علت چاقی آنها استفاده از غذاهای فرآوری شده است. غذاهای کاملاً فرآوری شده مانند غلات ، فست فودها و غذاهای مایکروویو حاوی ترکیبات مضر مانند قندهای اضافی ، مواد نگهدارنده و چربی های ناسالم است که بدون شک برای سلامتی شما مضر است و منجر به چاقی می شود.

علت چاقی.

به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال 2019 بر روی 19،363 بزرگسال کانادایی نشان داد افرادی که غذاهای فرآوری شده می خورند 32 درصد بیشتر از افرادی که غذاهای فرآوری شده مصرف می کنند ، چاق هستند.

بسیاری از غذاهای فرآوری شده معمولاً کالری بالایی دارند اما فاقد مواد مغذی ضروری مانند پروتئین و فیبر هستند که به شما احساس سیری می دهد ، که به راحتی می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

نداشتن خواب کافی

خواب برای سلامتی و تندرستی ضروری است. خواب ناکافی در کنار سایر عوارض جانبی می تواند منجر به افزایش وزن شود.

یک مطالعه روی 92 زن نشان داد افرادی که کمتر از 6 ساعت در شب می خوابند دارای شاخص توده بدنی (BMI) پایین تر و سطح سوت (پروتئین ترشح شده از سلول های چربی) نسبت به زنانی هستند که کمتر در روز می خوابند. من شش ساعت یا بیشتر می خوابم.

بنابراین ، افزایش زمان خواب می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خوابیدن 7 ساعت یا بیشتر در شب با 33 درصد احتمال کاهش وزن در مقایسه با خواب کمتر از 7 ساعت همراه است.

اگر کیفیت خواب ضعیفی دارید ، می توانید با استفاده از انواع مانیتور (کامپیوتر ، تلفن همراه یا تلویزیون) قبل از خواب ، میزان مصرف کافئین را کاهش داده و با خوابیدن در زمان معینی بهبود دهید.

غذای کامل و سالم نخورید.

نخوردن غذاهای کامل و سالم به اندازه خوردن غذاهای ناسالم و فرآوری شده می تواند برای سلامتی شما مضر باشد و منجر به افزایش وزن شود. در حقیقت ، وقتی صحبت از تغذیه سالم می شود ، خوردن بهتر از نخوردن است و همین باعث می شود بدون پرخوری وزن خود را افزایش دهید.

در یک مطالعه ، 609 بزرگسال دارای اضافه وزن به دو گروه تقسیم شدند که رژیم کم چربی یا کم کربوهیدرات را به مدت 12 ماه دنبال کردند.

به هر دو گروه آموزش داده شد که میزان سبزیجات ، قندهای اضافی ، چربی های ترانس و کربوهیدرات های تصفیه شده را محدود کنند ، غذاهای کامل را با حداقل وعده های غذایی مقوی بخورند و بیشتر وعده های غذایی را در خانه آماده کنند.

این مطالعه نشان داد که افراد در هر دو گروه رژیم غذایی برای گروه کم وزن 12 پوند (5.4 کیلوگرم) و برای گروه کم کربوهیدرات 13 پوند (5.9 کیلوگرم) وزن کم کردند. چنین نتیجه ای نشان می دهد که کیفیت مواد موجود در رژیم غذایی مهمترین عامل در کاهش وزن است.

گنجاندن غذاهای کامل در رژیم غذایی دشوار نیست. سعی کنید به تدریج غذاهای کامل و مغذی مانند سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا ، تخم مرغ ، آجیل و دانه ها را در رژیم غذایی و صبحانه خود قرار دهید.

تنش

استرس مزمن یک مشکل بسیار شایع در زندگی امروز است که می تواند منجر به چاقی شما شود. سطوح بالای هورمون استرس کورتیزول اشتها و میل به غذاهای پرکالری را افزایش می دهد که می تواند منجر به افزایش وزن شود. علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد که افراد چاق میزان کورتیزول بالاتری نسبت به افراد بدون بیماری دارند.

افزایش وزن بدون پرخوری.

جالب اینجاست که مدیریت استرس می تواند منجر به کاهش وزن شود. در یک مطالعه 8 هفته ای بر روی 45 فرد بزرگسال چاق ، افرادی که از تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق استفاده می کردند ، نسبت به افرادی که فقط توصیه های استاندارد رژیم غذایی را دریافت کردند ، کاهش وزن بیشتری را تجربه کردند.

برای کاهش استرس ، سعی کنید تکنیک های آرام سازی مانند یوگا ، گذراندن وقت در طبیعت و معاشرت با دوستان را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

برخی اختلالات دارید.

اگرچه علت چاقی معمولا شیوه زندگی نادرست و نکات است ، اما برخی مشکلات سلامتی نیز می تواند منجر به چاقی شود. در حقیقت ، افزایش وزن بدون پرخوری و فعالیت بدنی زیاد ممکن است علت این مشکل باشد ، و مهم نیست که چقدر سعی می کنید سبک زندگی خود را بهبود بخشید ، ممکن است همچنان تجمع چربی اضافی را تجربه کنید. بدن اختلالات ایجاد کننده چاقی عبارتند از:

  • کم کاری تیروئید: این وضعیت که بر فعالیت غده تیروئید شما تأثیر می گذارد ، می تواند منجر به چاقی شود و افزایش وزن یا کاهش وزن را دشوار کند.
  • فشار: این شرایط روانی رایج با افزایش وزن و چاقی همراه است.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند باعث افزایش وزن شود و با از بین بردن تعادل هورمونی در زنان در سنین باروری باعث کاهش وزن شود.
  • اختلالات خوردن (BED): BED یک رقابت مکرر برای پرخوری کنترل نشده است و می تواند منجر به عوارض زیادی از جمله افزایش وزن شود.

سایر شرایط مانند دیابت و سندرم کوشینگ نیز با افزایش وزن ارتباط دارند ، بنابراین برای تشخیص مناسب مراجعه به پزشک بسیار مهم است.

علاوه بر این ، برخی از داروها ، از جمله داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد روان پریشی ، می توانند باعث افزایش وزن شوند. اگر فکر می کنید به دلیل مصرف داروهای خود وزن اضافه کرده اید ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

آخرین کلمه

عوامل زیادی می توانند در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشند. کم خوابی ، بی تحرکی و پرخوری غذاهای فرآوری شده یا شیرین از جمله عاداتی است که می تواند خطر افزایش وزن را افزایش دهد. با این حال ، پس از مشخص شدن علت چاقی ، برخی تغییرات ساده مانند تغذیه مناسب ، ورزش و تمرکز بر غذاهای سالم می تواند به شما در دستیابی به تناسب اندام و بهبود سلامت کمک کند.

healthline.com

ncbi.nlm.nih.gov

nhs.uk

دیدگاهتان را بنویسید