چرا رژیم کتو برای افراد بالای ۵۰ سال بسیار موثر است؟

رژیم کتو در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است و به یک برنامه غذایی مورد علاقه افراد در هر سنی تبدیل شده است. با این حال، این نقشه راه رژیم غذایی ممکن است فواید سلامتی مهمی را برای افراد بالای ۵۰ سال ایجاد کند.

بررسی اجمالی رژیم کتو

این برنامه غذایی که از نظر علمی رژیم کتوژنیک را طبقه بندی کرده است، بر کاهش مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات و افزایش مصرف چربی تاکید دارد. گفته می‌شود کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها در نهایت بدن رژیم‌های شرکت‌کننده را وارد یک فرآیند بیولوژیکی و متابولیک به نام کتوز می‌کند.

پس از ایجاد کتوز، محققان پزشکی معتقدند که بدن در سوزاندن چربی و تبدیل مواد مذکور به انرژی کارآمد می شود. علاوه بر این، در طی این فرآیند، تصور می‌شود که بدن چربی را به مواد شیمیایی طبقه‌بندی شده به عنوان کتون متابولیزه می‌کند، که گفته می‌شود منابع انرژی قابل توجهی را نیز فراهم می‌کند.

[An accelerator of this is an intermittent fasting method where the restricting of carbs causes your body to access the next available energy source or ketones that are derived from stored fat. In this absence of glucose, fat is now burned by the body for energy.]

تعدادی رژیم کتوژنیک خاص دیگر وجود دارد که عبارتند از:

هدفمند (TKD)

کسانی که در این نسخه شرکت می کنند به تدریج مقادیر کمی کربوهیدرات را به رژیم غذایی خود اضافه می کنند.

چرخه ای (CKD)

پیروان این برنامه غذایی کربوهیدرات ها را به صورت دوره ای مانند هر چند روز یا چند هفته یکبار مصرف می کنند.

پروتئین بالا

ناظران رژیم غذایی با پروتئین بالا مقادیر بیشتری پروتئین را به عنوان بخشی از برنامه های غذایی خود مصرف می کنند.

استاندارد (SKD)

به طور معمول، این رایج ترین نسخه از رژیم غذایی مصرفی، غلظت کربوهیدرات ها (شاید کمتر از پنج درصد از کل مصرف رژیم غذایی)، همراه با غذاهای حاوی پروتئین و مقدار زیادی محصولات چربی (در برخی موارد، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد) ۷۵ درصد از کل نیازهای غذایی).

در بیشتر موارد، رژیم‌گیرنده معمولی یا فردی که تازه وارد رژیم کتو شده است، از نسخه استاندارد یا پر پروتئین استفاده می‌کند. تغییرات چرخه ای و هدفمند معمولاً توسط ورزشکاران حرفه ای یا افرادی با نیازهای غذایی بسیار خاص انجام می شود.

غذاهای توصیه شده

پیروان رژیم کتو به مصرف غذاهایی مانند گوشت، ماهی های چرب، محصولات لبنی مانند پنیر، شیر، کره و خامه، تخم مرغ، تولید محصولاتی با غلظت کم کربوهیدرات، چاشنی هایی مانند نمک، فلفل و انبوهی از ادویه ها، نیازهای مختلف و دانه ها و روغن هایی مانند زیتون و نارگیل. از سوی دیگر، از مصرف برخی غذاها باید اجتناب شود یا به شدت محدود شود. اقلام ذکر شده شامل لوبیا و حبوبات، بسیاری از میوه ها، مواد خوراکی با محتوای قند بالا، الکل و محصولات غلات است.

مزایای رژیم کتو برای افراد بالای ۵۰ سال

گفته می شود پیروان رژیم کتو، به ویژه افراد ۵۰ ساله و بالاتر، از مزایای سلامتی بالقوه متعددی برخوردار هستند، از جمله:

افزایش انرژی جسمی و روحی

با افزایش سن افراد، سطوح انرژی ممکن است به دلایل مختلف بیولوژیکی و محیطی کاهش یابد. طرفداران رژیم کتو اغلب شاهد افزایش قدرت و سرزندگی هستند. یکی از دلایلی که گفته شد این اتفاق می افتد این است که بدن در حال سوزاندن چربی اضافی است که به نوبه خود به انرژی سنتز می شود. علاوه بر این، سنتز سیستمیک کتون ها تمایل به افزایش قدرت مغز و تحریک عملکردهای شناختی مانند تمرکز و حافظه دارد.

بهبود خواب

با افزایش سن، افراد تمایل دارند کمتر بخوابند. کسانی که رژیم کتو دارند اغلب از برنامه های ورزشی سود بیشتری می برند و راحت تر خسته می شوند. وقوع گفته شده می تواند دوره های استراحت طولانی تر و پربارتر باشد.

متابولیسم

افراد مسن معمولا متابولیسم کندتری را نسبت به روزهای جوانی خود تجربه می کنند. کسانی که رژیم کتو طولانی مدت دارند، تنظیم بیشتر قند خون را تجربه می کنند، که می تواند نرخ متابولیسم آنها را افزایش دهد.

کاهش وزن

متابولیسم سریعتر و کارآمدتر چربی به بدن کمک می کند تا چربی انباشته شده بدن را از بین ببرد، که می تواند باعث کاهش پوندهای اضافی شود. علاوه بر این، اعتقاد بر این است که پیروان نیز کاهش اشتها را تجربه می کنند که می تواند منجر به کاهش دریافت کالری شود.

حفظ وزن بسیار مهم است، به ویژه زمانی که بزرگسالان در سنین بالا به کالری کمتری در روز نیاز دارند، در مقایسه با زمانی که در آنجا زندگی می کنند حتی ۲۰ یا ۳۰ سال. با این حال هنوز هم دریافت مواد مغذی از این رژیم غذایی برای افراد مسن مهم است.

از آنجایی که برای بزرگسالان مسن از دست دادن عضله و قدرت معمول است، ممکن است یک رژیم غذایی کتوژنیک با پروتئین بالا توسط متخصص تغذیه توصیه شود.

محافظت در برابر بیماری های خاص

رژیم کتو بالای ۵۰ سال می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، اختلالات روانی مانند آلزایمر، بیماری های مختلف قلبی عروقی، انواع سرطان، بیماری پارکینسون، بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) و مولتیپل اسکلروزیس را کاهش دهد.

سالخورده

برخی از افراد پیری را مهم ترین عامل خطر برای بیماری ها یا بیماری های انسانی می دانند. بنابراین کاهش پیری گامی منطقی برای به حداقل رساندن این عوامل خطر بیماری است.

خبرهای خوبی که از توضیحات فنی فرآیند کتوز ارائه شده است، نشان می دهد که در نتیجه انرژی جوانی افزایش یافته است و به دلیل استفاده از چربی به عنوان منبع سوخت، بدن می تواند فرآیندی را طی کند که در آن علائم را به اشتباه تفسیر کند. سیگنال mTOR سرکوب می شود و کمبود گلوکز مشهود است که در نتیجه پیری آن ممکن است کند شود.

به طور کلی برای سال ها، مطالعات متعدد نشان داده اند که محدودیت کالری می تواند به کند کردن پیری و حتی افزایش طول عمر کمک کند. با رژیم کتوژنیک این امکان وجود دارد که بدون کاهش کالری بر ضد پیری تأثیر بگذارد. یک روش روزه متناوب که با رژیم کتو استفاده می شود نیز می تواند بر پیری عروق تأثیر بگذارد.

هنگامی که فرد به طور متناوب روزه می گیرد یا زمانی که رژیم کتو دارد، BHB یا بتا هیدروکسی بوتیرات تولید می شود که اعتقاد بر این است که اثرات ضد پیری را القا می کند.

اگر بخواهیم منصف باشیم، همانطور که در مقاله مؤسسه ملی سلامت در کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده با عنوان “اثرات رژیم غذایی کتوژنیک بر عوامل خطر قلبی عروقی” در می ۲۰۱۷ گزارش شده است. رژیم‌های کتوژنیک، که کربوهیدرات‌های بسیار کمی دارند و معمولاً دارای چربی و/یا پروتئین بالا هستند، به طور موثر در کاهش وزن در درمان چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی استفاده می‌شوند. با این حال، یک نکته مهم در مقاله این بود که “نتایج در مورد تاثیر چنین رژیم هایی بر عوامل خطر قلبی عروقی بحث برانگیز است” و “علاوه بر این، این رژیم ها کاملاً ایمن نیستند و می توانند با برخی از عوارض جانبی مرتبط باشند.”

به جرأت می توان گفت، بیشتر از تحقیق در مورد این رژیم غذایی، فواید، اثرات مثبت و عوارض جانبی به ویژه در بزرگسالان سالخورده به تنهایی توسط اینترنت و نشریات مورد نیاز است. افراد به طور خاص باید در مورد نگرانی های خاص با او یا متخصص پزشکی او مشورت کنند.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر