میکروبیوم سالم: 12 نکته برای متعادل سازی باکتری ها در میکروبیوم روده ، پوست ، دهان و واژن


آیا می دانید بدن شما تنها یک میکروبیوم دارد؟ در واقع چهار نوع اصلی میکروبیوم انسان وجود دارد که هر کدام برای سلامت کلی شما مهم است. در اینجا ، متخصصان توضیح می دهند که برای رشد میکروبیوم های سالم چه می توانید انجام دهید.

تا کنون ، بر هیچ کس پوشیده نیست که برخی از باکتری ها از نظر سلامتی در کنار شما هستند. در حقیقت ، میکروارگانیسم ها ده برابر بیشتر از سلول ها در بدن شما وجود دارند و 1 تا 3 درصد از توده بدن شما را تشکیل می دهند. و این چیز خوبی است. آنها برای سیستم ایمنی بدن شما ، سلامت روده ، سلامت دهان ، سلامت پوست و بیشتر و در مجموع برای میکروبیوم انسان مبارزه می کنند. به بیان ساده ، میکروبیوم مجموعه ای از باکتری ها ، قارچ ها و ویروس ها است که در بدن شما وجود دارد. البته ، میکروبیوم روده بسیار مورد توجه قرار می گیرد ، اما سه میکروبیوم دیگر نیز وجود دارند که برای عملکرد کلی بدن شما نیز ضروری هستند. علاوه بر میکروبیوم روده ، میکروبیوم پوست ، میکروبیوم واژن و میکروبیوم دهان همه دارای ترکیب متفاوت و چشمگیری هستند.

بیاموزید که چگونه میکروبیوم منحصر به فرد بدن شما در سلامتی شما نقش دارد و مهمتر از همه ، چگونه می توانید از میکروبیوم خود و باکتری هایی که می توانند آنها را از بین ببرند مراقبت کنید.

میکروبیوم های بزرگ بدن شما.

میکروبیوم روده

زنی که دستانش را روی شکم گذاشته است

این چیه

بزرگترین مجموعه میکروب های شما در دستگاه گوارش است. در چند سال گذشته ، دانشمندان در مورد میکروبیوم الهام بخش روده اطلاعات بیشتری کسب کرده اند – به هر حال در تنظیم خواب ، سن سالم ، عملکرد و خلق و خوی مغز و حتی ایمنی بدن نقش دارد.

از آنجا که بسیاری از فعالیتهای سیستم ایمنی بدن در روده نقش دارند ، داشتن باکتریهای خوب مهم است که به جلوگیری از التهاب و پاسخهای غیر طبیعی ایمنی در بدن کمک می کند. کریستین باشارا ، پزشک کارآموز در منطقه نیویورک که بر سلامت روده تمرکز دارد ، می گوید که باکتری های مفید در روده یا پروبیوتیک های شما بستگی به پری بیوتیک ها برای غذا دارد.

او می گوید: “اینها فیبرهای موجود در غذاهای گیاهی از جمله میوه ها ، سبزیجات و حبوبات هستند.” بنابراین در مورد آن فکر کنید: اگر از این غذاهای پری بیوتیک به اندازه کافی در رژیم غذایی خود ندارید ، این پروبیوتیک ها می توانند عملکرد شما در منظم نگه داشتن سیستم ایمنی و هضم غذا را متوقف کنند.

پروبیوتیک ها همچنین به تقویت پوشش روده کمک می کنند. دکتر بشاره افزود: “اگر تمامیت پوشش روده به خطر بیفتد ، سموم می توانند از طریق موانع ضعیف روده وارد جریان خون شوند و باعث واکنش سیستم ایمنی در برابر این سموم شوند.” فکر می کند خطرناک است. این پاسخ ایمنی می تواند به سلول های بدن حمله کند و منجر به التهاب مزمن (و برخی علائم GI ناراحت کننده) شود. اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای مراقبت از میکروبیوم روده و جلوگیری از التهاب در وهله اول انجام دهید.

چگونه از آن مراقبت کنیم.

  • مطمئن شوید غذای شما مملو از پری بیوتیک است. داشتن میکروبیوم روده متنوع برای سلامت روده مهم است. این بدان معناست که غذاهای گیاهی بیشتری بخورید تا پروبیوتیک ها در روده شما تغذیه شوند. دکتر بشاره می گوید: “سعی کنید حداقل 25 تا 30 غذای گیاهی مختلف در هفته بخورید تا تنوع روده افزایش یابد.”
  • مصرف الکل و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید. اگرچه نیازی به حذف کامل این موارد از رژیم غذایی خود ندارید ، اما از الکل و غذاهای فرآوری شده در حد اعتدال استفاده کنید. دکتر بشاره می گوید: “هر دو می توانند باکتری های مفید در روده ما را از بین ببرند و باعث ایجاد دیس بیوزیس شوند که عدم تعادل میکروب های مفید و نامطلوب روده است.” غذاهایی که بیش از حد پردازش می شوند ، باعث رشد باکتری های بد روده می شوند و می توانند به این عدم تعادل کمک کنند.
  • مکمل های پروبیوتیک مصرف کنید. خوردن غذاهای تخمیر شده مانند کفیر ، کیمچی و مزو که حاوی پروبیوتیک های مورد نیاز شما هستند ، خوب است. همچنین می توانید از مکمل پروبیوتیک ، به ویژه مکمل حاوی تعدادی از سویه ها مانند باکتری Bifidobacterium و Lactobacilli ، مانند Hut’s Gut Instinct ، برای افزایش این تنوع در میکروبیوم استفاده کنید. دکتر بشاره می گوید: “این سویه های پروبیوتیکی مورد مطالعه قرار گرفته و مشخص شده است که با تنظیم برخی از مسیرهای التهابی ، نه تنها بر روده بلکه بر سیستم ایمنی بدن ما نیز اثرات مفیدی دارد.”

میکروبیوم پوست

سریع خاموش

این چیه

دکتر کیران میان ، متخصص پوست و زیبایی پوست مستقر در شهر نیویورک می گوید ، اگرچه ممکن است آن را نبینید ، اما پوست شما دارای مجموعه ای از باکتری ها ، قارچ ها و ویروس ها است. اما احساس نکنید که باید برای یک تکه صابون عجله کنید. اگرچه به نظر نمی رسد که پوست شما با همه این میکروارگانیسم ها “تمیز” باشد ، اما در واقع در هر لایه از پوست سالم زندگی می کند.

دکتر میان می گوید: “میکروبیوم را خط دفاعی پوست بدانید.” از پوست در برابر میکروارگانیسم هایی که در واقع می توانند به شما آسیب برساند و باعث عفونت شود محافظت می کند و آن را به یک عامل کلیدی در سیستم ایمنی (مانند میکروبیوم روده) تبدیل می کند. دکتر میان افزود: میکروبیوم پوست سیستم ایمنی ما را برای تشخیص بین عوامل بیماری زای مضر و مضر آموزش می دهد و با سیستم ایمنی بدن ما تماس ایجاد می کند تا التهاب ایجاد شود.

اگر چیزی با میکروبیوم پوست خوب پیش نرود ، آلرژی های پوستی ، درماتیت آتوپیک و حتی عفونت های پوستی شایع هستند. شما باید یک میکروبیوم سالم داشته باشید که بتواند بین میکروارگانیسم های مفید و بالقوه مضر تمایز قائل شود و التهاب را حفظ کند که به شرایط التهابی پوست کمک می کند ، از جمله کنترل آکنه ، اگزما و پسوریازیس. تحقیقات جدید ترکیبی از میکروبیوم روده و میکروبیوم پوست به نام محور پوست روده است. دیس بیوز ، به ویژه در روده ها ، از رژیم نامتعادل ، آلرژی غذایی یا عدم تحمل غذایی ، می تواند باعث التهاب شود که می تواند منجر به آکنه یا سایر بیماری های پوستی شود.

چگونه از آن مراقبت کنیم.

  • تا جایی که می توانید به طور منظم ورزش کنید. وقتی عرق می ریزید ، می تواند مانند یک پری بیوتیک عمل کرده و باکتری های خوب را وارد میکروبیوم پوست شما کند. دکتر میان می گوید: “علاوه بر این ، افزایش جریان خون ناشی از ورزش به طور کلی برای پوست شما مفید است و اکسیژن تازه و مواد مغذی را تأمین می کند.” و علاوه بر این ، یک رژیم غذایی تقویت کننده اندورفین باعث کاهش هورمون استرس التهابی کورتیزول می شود ، که هیچ فایده ای برای پوست شما ندارد.
  • از ضدعفونی کننده دست خودداری کنید. در حالی که ضد عفونی کننده دست برای مواقعی که بیرون هستید و به آب و صابون دسترسی ندارید ضروری است ، اما اگر می توانید کمک کنید در مصرف آن زیاده روی نکنید. دکتر میان می گوید که استفاده از ضد عفونی کننده چند بار در روز یا تغییر کامل دست می تواند باکتری های خوب موجود در میکروبیوم پوست شما را از بین ببرد. او هنگام استفاده از ضدعفونی کننده برای جلوگیری از انسداد پوست ، استفاده از مرطوب کننده را روی دستان توصیه می کند.
  • از پروبیوتیک های موضعی یا خوراکی استفاده کنید. ترکیبات پروبیوتیک تخمیر شده مانند کامبوچا و محصولات مراقبت از پوست با اسید لاکتیک به تسکین التهاب و تنظیم میکرو فلور پوست کمک می کند. همچنین می توانید از مکمل های پروبیوتیک و پری بیوتیک خوراکی مانند Scan Squad Pre + Probiotic برای تقویت رشد باکتری های خوب ، کمک به هضم منظم و کمک به پوست خود از طریق محور پوست روده استفاده کنید.

میکروبیوم واژن.

زنی که پاپایا در دست دارد

این چیه

ممکن است کمتر از میکروبیوم واژن مطلع باشید زیرا اغلب در مورد آن صحبت نمی شود ، اما در حفظ تعادل بدن شما نیز به همان اندازه مهم است. واژن همچنین برای حفظ وضعیت چیزها به میکروارگانیسم ها وابسته است: به ویژه ، یک نوع باکتری مهم. فهیما ساسان ، MD ، OB-GYN ، بنیانگذار Kindbody در نیویورک توضیح می دهد: “مستعمرات اصلی یک فرد سالم لاکتوباسیل هستند و تصور می شود که اسید لاکتیک تولید شده آنها در برابر عفونت محافظت می کند.”

هدف از میکروبیوم واژن حفظ اسیدی بودن pH است. دکتر ساسان می گوید یک محیط اسیدی نمی تواند از رشد میکروارگانیسم هایی که باعث عفونت می شوند ، مانند واژینوز باکتریایی (BV) و عفونت های مخمری حمایت کند. برخی از علائم اختلالات باکتریایی واژن شامل ترشح ، بو ، خارش و سوزش است. نوسانات برای باکتری های موجود در میکروبیوم واژن ، به ویژه در دوران قاعدگی ، با انواع فعالیت های جنسی و با استفاده از پیشگیری از بارداری هورمونی کاملاً طبیعی است. با توجه به پروژه میکروبیوم انسانی موسسه ملی سلامت ، میکروبیوم در دوران بارداری نیز به طور چشمگیری تغییر می کند تا به طور خودکار برای زایمان طبیعی آماده شود.

چگونه از آن مراقبت کنیم.

  • کمتر بیشتر است. شما نباید بیش از حد مراقبت کنید ، زیرا هر چیزی که بتواند تعادل PH طبیعی شما را مختل کند ، میکروبیوم واژن را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین از هر نوع محصولات معطر یا معطر “پاک کننده” واژن خودداری کنید. دکتر ساسان می گوید: “واژن خود را تمیز می کند.” او توصیه می کند که قسمت بیرونی واژن را با صابون بدون بو و شستن لباس های زیر پنبه ای تمیز نگه دارید.
  • علائم را نادیده نگیرید. معاینات منظم با OB-GYN شما برای تشخیص هرگونه عارضه غیرعادی با میکروبیوم شما کافی است ، اما در صورت داشتن علائم عفونت احتمالی ، آنها را کنار نگذارید. دکتر ساسون می گوید در صورت مشاهده هرگونه خونریزی غیرطبیعی رحم ، رابطه جنسی دردناک ، سوزش یا ترشح باید به پزشک مراجعه کنید.
  • پروبیوتیک مصرف کنید دکتر ساسان می گوید که تبدیل پروبیوتیک های خوراکی به بخشی از برنامه معمول شما می تواند به شما در حفظ فلور واژن سالم کمک کند. این می تواند مانند خوردن پروبیوتیک ها ، حتی خوردن بیشتر با ماست یا داشتن یک مهمانی خصوصی مانند پروبیوتیک ها باشد که به تعادل میکروبیوم واژن کمک می کند و عملکرد مطلوب ادرار را ارتقا می بخشد.

میکروبیوم دهان

زن با دهان باز لبخند می زند

این چیه

آخرین میکروبیوم مهم و آن در دهان شماست. در مخاط دهان ، که شامل تمام بافت های لثه است ، در داخل زبان و گونه ها زندگی می کند. سلامت دهان و دندان شما به باکتری های خوب بستگی دارد تا از دهان شما در برابر میکروب هایی که باعث ایجاد پلاک ، گانگرن و سایر بیماری های لثه می شوند محافظت کند. مواد مغذی مانند روی ، آهن و منگنز به تقویت این فعالیت ضد میکروبی کمک می کنند ، بنابراین شما در رژیم غذایی خود به این مواد مغذی (مانند سبزیجات برگ دار ، غلات کامل و لوبیا) ، de fritas ، MD ، می گوید: دکتر فریتاس افزود که میزان ویتامین D شما نه تنها برای سلامت میکروبیوم دهان مهم است بلکه برای جلوگیری از دندان های حساس (دندان های شما استخوان هستند و استخوان ها نیاز به ویتامین D دارند) و لثه های ضعیف مهم است.

عوامل میکروبیوم دهان شما نیز در معافیت شما گنجانده شده است. دکتر فریتاس می گوید: “این یک مانع بین محیط خارجی و میزبان است.” باکتری های مناسب در میکروبیوم سالم دهان به مبارزه با عفونت های مخمر ، ویروس ها و باکتری های مضر کمک می کند.

چگونه از آن مراقبت کنیم.

  • خمیر دندان طبیعی را امتحان کنید. دکتر فریتاس توصیه می کند ، خمیر دندان بدون فلوراید را امتحان کنید ، به خصوص اگر می خواهید سلامت میکروبیوم دهان خود را بهبود ببخشید. از آنجا که فلوراید ضد میکروب است ، می تواند باکتری های خوب موجود در میکروبیوم دهان را نیز از بین ببرد.
  • بار بر روی ویتامین Dبه دکتر فریتاس توصیه می کند که مکمل های ویتامین D را به مدت حداقل 3 ماه به طور منظم برای تقویت دندان ها و لثه ها مصرف کنید. همچنین می توانید ویتامین D را از غذاهایی مانند ماهی آزاد و سایر ماهی های چرب و محصولات لبنی دریافت کنید.
  • از پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها استفاده کنید. دکتر فریتاس می گوید: “برای دندان ها و لثه ها ، پروبیوتیک های خوراکی می توانند از تأثیر ویروس ها و آلودگی ها بر فعالیت ضد میکروبی جلوگیری کنند.” و سپس پری بیوتیک ها ، که همچنین می توانند در مکمل هایی مانند Skin Squad و غذاهای غنی از فیبر یافت شوند ، این پروبیوتیک ها را تغذیه می کنند تا همه میکروبیوم های شما در تعادل باشند.



دیدگاهتان را بنویسید