منابع تغذیه ای آنتی اکسیدان ها. دکتر رضا آتمانی ، متخصص تغذیه در اصفهان.


منابع غذایی مهم آنتی اکسیدان ها.

در قسمت قبل ، دکتر رضا آتمانی ، متخصص تغذیه در اصفهان در مورد آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها صحبت کرد ، در این قسمت ما در مورد منابع غذایی آنتی اکسیدان ها صحبت می کنیم تا بتوانید تا انتها با ما باشید.

سبزیجات

بیشتر سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های اصلی موجود در سبزیجات شامل ویتامین C ، ویتامین E ، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است. برخی از سبزیجات بیشتر از میوه ها حاوی آنتی اکسیدان (بتاکاروتن) هستند. به طور کلی ، پخت سبزیجات تأثیر منفی زیادی بر میزان آنتی اکسیدان آنها ندارد. سبزیجات مهم شامل کلم بروکلی ، کلم ، تربچه و شلغم است. قسمت های سبز این سبزیجات سرشار از گلوکوزینولات ها هستند که منبع عالی آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی آسیایی هستند. تحقیقات زیادی در مورد سیر انجام شده است. اما خواص آنتی اکسیدانی آن هنوز مورد تردید است. با این حال ، مطالعات اثرات ضد عفونی کننده و ضد سرطانی سیر را تأیید کرده اند.

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها متخصص تغذیه اصفهان

میوه.

میوه ها مانند سبزیجات حاوی مقادیر خاصی آنتی اکسیدان هستند. میوه ها حاوی آنتی اکسیدان های مهم مانند ویتامین C و فلاونوئیدها هستند. زردآلو و هندوانه همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی کاروتنوئید هستند. میزان ویتامین C موجود در میوه ها متفاوت است. میوه هایی که رنگ روشن تری دارند آنتی اکسیدان بیشتری دارند ، علاوه بر میوه ها یا سبزیجاتی که داخل آن نیز رنگی است ، آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به میوه هایی که پوست آنها فقط رنگی است ، دارند.

نان و غلات.

برخی از غلات حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. غلات سبوس دار دارای محتوای آنتی اکسیدانی بالاتری نسبت به محصولات تصفیه شده هستند. فرآیندهای روی غلات می تواند تأثیر قابل توجهی بر محتوای آنتی اکسیدان آنها داشته باشد. اما امروزه غلات در برخی از غذاها مانند غلات صبحانه با برخی آنتی اکسیدان های مفید غنی شده اند. افزودن میوه های خشک مانند کشمش به برخی از محصولات غلات صبحانه می تواند میزان آنتی اکسیدان آنها را افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهد که ذخیره چنین غذاهایی میزان آنتی اکسیدان آنها را کاهش می دهد.

نوشیدنی

قهوه ، کاکائو و چای سبز و سیاه از منابع مهم آنتی اکسیدان ها هستند. مهمترین آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی ها فلاونوئیدها هستند. فراوانی و سبکی چای و قهوه نیز نشان دهنده میزان آنتی اکسیدان آنهاست. افزودن شیر محتوای فلاونوئید موجود در چای را کاهش نمی دهد. در برخی از نقاط جهان ، از تزریق گیاهان بومی نیز استفاده می شود. برخی از این تزریق ها اغلب حاوی آنتی اکسیدان های ناشناخته هستند. زمان رسیدن چای می تواند بر میزان آنتی اکسیدان آن نیز تأثیر بگذارد.


دکتر رضا آتمانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا آتمانیانی می تواند با ارائه روشهای اساسی تغذیه و میزان و سبک غذا نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و تغذیه در اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی.

استفاده از هندوانه و چاقی.

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است.

استراتژی های کنترل اشتها

راهنمای خرید لبنیات

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها



دیدگاهتان را بنویسید