مضرات رژیم بدون کربوهیدرات


آگاهی از خطرات رژیم غذایی بدون کربوهیدرات.

بدن انسان طوری طراحی شده است که در ترکیب متوازن و متعادل غذا کار کند. متأسفانه برخی از غذاها هستند که سعی می کنند با حذف برخی غذاها مانند کربوهیدرات ها وزن خود را کاهش دهند. رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات برای بدن مفید نیست و می تواند باعث بیماری های مختلفی شود که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است. مضرات رژیم بدون کربوهیدرات:

1- سنگ کلیه.

سنگ کلیه هنگامی تشکیل می شود که اسید اوریک و اگزالات کلسیم در کلیه متبلور شده و به مرور زمان سنگ تشکیل می دهند. فقط فیبر محلول موجود در کربوهیدراتها باعث کاهش جذب کلسیم ، کاهش میزان کلسیم در ادرار و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه می شود. توصیه می شود حداقل 30 گرم فیبر در رژیم غذایی روزانه خود داشته باشید. این امر با رژیم کم کربوهیدرات امکان پذیر نیست.

2- یبوست و عملکرد نامناسب روده.

برای عملکرد صحیح روده ها ، بدن ما روزانه حداقل به 30 گرم فیبر نیاز دارد. الیاف به دو نوع تقسیم می شوند: نوع اول ، الیاف محلول در آب و نوع دوم ، انواع غیر محلول در آب. فیبر محلول نقش مهمی در کاهش تولید و زمان انتشار آسیاب دارد. رژیم های کم کربوهیدرات فیبر محلول کمی دارند که احتمال ابتلا به یبوست را افزایش می دهد و یبوست مکرر خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهد. توصیه می شود غلات کامل ، لوبیا ، میوه ها ، سبزیجات و جو که سرشار از فیبر محلول و محلول هستند ، در رژیم غذایی گنجانده شوند. مصرف فیبر خطر ابتلا به یبوست ، سندرم روده تحریک پذیر ، بواسیر و سرطان روده را کاهش می دهد.

3- افزایش کلسترول

مصرف کم کربوهیدرات و فیبر کم خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. این رژیم غذایی افراد را تشویق می کند تا مقادیر زیادی پروتئین حیوانی بخورند که دارای کلسترول بالا و چربی اشباع است. افزایش مقدار این نوع غذا منجر به افزایش میزان کلسترول بد (LDL) می شود که خطر سخت شدن دیواره های شریان و حمله قلبی را افزایش می دهد. فیبر که سرشار از رژیم کربوهیدرات است ، خطر سفت شدن ، گرفتگی و گرفتگی عروق را کاهش می دهد و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. یک رژیم غذایی سالم شامل 15-10 شیک پروتئینی ، فیبر کربوهیدرات 55-65 کربوهیدرات و 35-25 چربی چربی است.

4- پوکی استخوان.

پوکی استخوان ، زمانی رخ می دهد که تراکم استخوان کاهش می یابد. کمبود کلسیم مدت زیادی طول می کشد. بسیاری از عوامل غذایی باعث پوکی استخوان می شوند. هنگامی که میزان پروتئین در رژیم غذایی روزانه بسیار زیاد است. کلسیم دفع شده از طریق ادرار نیز افزایش می یابد. تحقیقات نشان می دهد که در صورت استفاده طولانی مدت از رژیم غذایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات کم. خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد. واقعیت این است که کمبود منابع پروتئینی نیز می تواند منجر به پوکی استخوان شود. و به همین دلیل است که یک رژیم غذایی سالم باید شامل رژیم متعادل همه گروه های غذایی باشد.

معایب رژیم بدون کربوهیدرات متخصص تغذیه اصفهان.

کمبود ماهیچه و کاهش متابولیسم.

هر رژیمی که بدن را در دراز مدت کالری مورد نیاز خود را از دست بدهد. منجر به کاهش متابولیسم و ​​کاهش توده عضلانی می شود. از دست دادن عضلات یکی از عوامل اصلی افزایش وزن است. اگر سعی کنیم در مدت کوتاهی وزن خود را کاهش دهیم ، ماهیچه های خود را از دست می دهیم. رژیم هایی که نوید کاهش وزن زیادی در مدت زمان کوتاه را می دهند نتایج مشابهی دارند.

6- کمی ورزش کنید.

کربوهیدراتها منبع اصلی انرژی بدن هستند. و منبع تغذیه برای ماهیچه ها و مغز هستند. خوردن رژیم کم کربوهیدرات مقدار کمی گلیکوژن در ماهیچه ها و کبد تولید می کند که منجر به کاهش عملکرد ماهیچه ها و ضعف و خستگی می شود. ATP منبع اصلی انرژی ماهیچه ها است. وقتی ماهیچه ای حرکت می کند ، یک مکانیسم شیمیایی ATP را تجزیه کرده و از آن انرژی آزاد می کند. مقدار کمی ATP در هر عضله برای چند انقباض و انبساط ذخیره می شود. و ماهیچه ها به ATP بیشتری نیاز دارند. کربوهیدراتها منبع اصلی تامین ATP هستند و در صورت عدم وجود آنها ، از اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه استفاده می شود.

این منابع بسیار کارآمد نیستند و به همین دلیل احساس خستگی می کنید. و نمی توانید ورزش کنید و فعالیت بدنی کافی برای کاهش وزن انجام دهید. کربوهیدرات هایی که فیبر بالایی دارند و قند خون را به آرامی بالا می برند. آنها منابع خوبی از انرژی هستند. این به شما انرژی لازم برای ورزش را می دهد.
بنابراین ، رژیم غذایی کم کربوهیدرات برای کاهش وزن. آنها به دلیل انرژی کافی برای عضلات و مغز و عدم احساس ضعف و خستگی و ورزش ، گزینه مناسبی برای کاهش وزن نیستند. رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن رژیمی است که در آن همه گروه های غذایی کافی هستند و فرد احساس ضعف ، خستگی یا گرسنگی نمی کند.


دکتر رضا آتمانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا آتمانیانی می تواند با ارائه روشهای اولیه تغذیه و میزان و سبک غذا نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و تغذیه در اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

استفاده از هندوانه و چاقی.

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است.

استراتژی های کنترل اشتها

راهنمای خرید لبنیات

منابع تغذیه ای آنتی اکسیدان ها.

رابطه بین تغذیه و خلق و خو.



دیدگاهتان را بنویسید