علل گرسنگی مداوم و راههای جلوگیری از آن


احساس گرسنگی یک واکنش طبیعی بدن است که نشان می دهد به غذای بیشتری احتیاج دارد. وقتی گرسنه هستیم ، ممکن است ریه های ما سر و صدا کرده و احساس کنیم که کاملا خالی هستیم. گاهی اوقات این اشتها با سردرد ، تحریک پذیری ، خواب آلودگی و عدم تمرکز همراه است. اکثر مردم می توانند چند ساعت بین وعده های غذایی خود بدون احساس گرسنگی وقت بگذارند. اما این برای همه صادق نیست. دلایل زیادی برای احساس دائما ضعف و گرسنگی وجود دارد که ما در ادامه این مقاله به آنها می پردازیم.

علل گرسنگی و ضعف مداوم:

1. عدم مصرف پروتئین کافی باعث می شود احساس گرسنگی و ضعف کنید

مقدار مناسب پروتئین برای کنترل اشتها بسیار مهم است. پروتئین احساس گرسنگی را کاهش می دهد و با افزایش تولید هورمون ها به بدن کمک می کند کالری کمتری در طول روز دریافت کند که منجر به احساس رضایت می شود. به همین دلیل ، اگر پروتئین کافی در رژیم غذایی خود دریافت نکنید ، قبل از وعده غذایی بعدی احساس گرسنگی خواهید کرد.

کدام غذاها حاوی پروتئین هستند؟

غذاهای مختلف حاوی پروتئین هستند بنابراین گنجاندن آنها در رژیم غذایی کار دشواری نیست. محصولاتی مانند گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی و تخم مرغ سرشار از پروتئین هستند. برخی از محصولات لبنی مانند شیر و ماست یا آجیل و غلات نیز حاوی پروتئین هستند.

2. کم خوابی بر احساس گرسنگی تأثیر می گذارد!

خواب کافی برای سلامت عمومی بدن بسیار مهم است و برای عملکرد مناسب مغز و سیستم ایمنی ضروری است. خواب کافی در برابر بیماریهای خطرناک و کشنده محافظت می کند. خواب خوب و به همان اندازه عامل کنترل اشتها است ، زیرا بر هورمون تحریک کننده اشتها تأثیر می گذارد. کمبود خواب باعث افزایش سطح این هورمون ها و افزایش احساس گرسنگی در فرد می شود. برای داشتن بدن سالم و کنترل اشتها ، 8 ساعت خواب بی وقفه در شب داشته باشید.

3. ما کربوهیدرات زیادی مصرف می کنیم

کربوهیدرات های تصفیه شده و فرآوری شده بیشتر مواد معدنی و ویتامین های خود را از دست می دهند. یکی از محبوب ترین این مواد آرد سفید است که در پخت نان و ماکارونی استفاده می شود. از سوی دیگر ، این نوع کربوهیدرات ها حاوی فیلرهای فیبر نیستند و بدن آنها را به سرعت هضم می کند. مواد غذایی حاوی کربوهیدرات خالص نیز سطح قند خون را کاهش می دهند. در نتیجه ، استفاده از جایگزین ها می تواند کند باشد. به عنوان مثال ، سبزیجات ، میوه ها ، حبوبات و غلات کامل حاوی فیبر و کربوهیدرات برای کنترل اشتها هستند.

احساس گرسنگی

4. نقش چربی بر احساس گرسنگی

چربی نقش مهمی در هیدراته نگه داشتن بدن دارد. هضم چربی در دستگاه گوارش بیشتر طول می کشد و در معده می ماند ، بنابراین احساس گرسنگی دیرتر ایجاد می شود. افرادی که سعی می کنند میزان چربی را در رژیم غذایی خود کاهش دهند ، اشتهای بیشتری برای قند و کربوهیدرات دارند. منابع غذایی پرچرب ، غنی و مغذی شامل ماهی آزاد ، ماهی تن ، ساردین ، ​​گردو ، روغن زیتون ، روغن نارگیل ، تخم مرغ ، ماست پرچرب ، دانه کتان و آووکادو است.

5. ما به اندازه کافی آب نمی نوشیم

نوشیدن آب علاوه بر بهبود سلامت مغز و قلب ، به طور کلی عملکرد بدن را بهبود می بخشد. سلامت پوست و دستگاه گوارش بستگی مستقیم به مقدار آب دارد. نوشیدن یک لیوان آب معده را پر کرده و احساس سیری می کند. اگر حدود 20 دقیقه قبل از غذا آب بنوشید ، اشتهای شما کاهش می یابد. مطالعات نشان می دهد که نوشیدن آب قبل از غذا نیز کالری را کاهش می دهد. گاهی تشنگی می تواند منجر به گرسنگی شود در این حالت سعی کنید ابتدا یک لیوان آب بنوشید.

6. وقتی غذا می خوریم ، گم می شویم

اگر شیوه زندگی شلوغی دارید و هنگام غذا خوردن کارهای دیگری انجام می دهید ، بدن و سلامتی خود را به طور همزمان از بسیاری جهات به خطر می اندازید. این شیوه غذا خوردن در نهایت میزان کالری و وزن را افزایش می دهد. سرگردان آگاهی از میزان غذای مصرفی را کاهش می دهد ، بنابراین بدن بعداً سیگنال رضایت را منتشر می کند.

7. استرس و اضطراب بیش از حد داریم

در برخی افراد ، استرس اشتها را افزایش می دهد. این به دلیل افزایش سطح هورمون کورتیزول است که سیگنال های گرسنگی را به مغز می فرستد. اگر سبک زندگی استرس زایی دارید ، به احتمال زیاد همیشه گرسنه خواهید بود.

8. عوارض جانبی برخی داروها که مصرف می کنیم

انواع مختلفی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی ، داروهای دیابت ، داروهای ضد بارداری ، ضد تشنج ها و این عوارض جانبی وجود دارد. گاهی اوقات برای تغییر برخی از داروها می توان با پزشک مشورت کرد ، اما در برخی موارد فقط به موارد گذشته باید توجه کرد تا اثر این عارضه کاهش یابد.

9. رابطه بین وضعیت سلامت عمومی بدن و احساس گرسنگی

در نهایت ، سلامت عمومی بدن باید بررسی شود. از آنجا که احساس ضعف و گرسنگی و افزایش اشتها می تواند نشانه مشکل در بدن باشد ، به عنوان مثال ، پرکاری تیروئید این وضعیت را در بدن تشدید می کند. به همین دلیل ، برای جلوگیری از ایجاد مشکلات داخلی در بدن ، در هر زمان نیاز به بررسی کامل بدن است.

دیدگاهتان را بنویسید