سایه سنگین غول ورشکستگی بر سر مدارس دولتی/ سمپاد دولتی است؟


خبرگزاری فارس – وزارت آموزش و پرورش: امروز در محافل به تحلیل آزمون انتخابی ۱۴۰۱ اشاره شده و البته نگرانی هایی را در مورد وضعیت مدارس دولتی ایجاد کرده است. یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر در کنکور سراسری ۱۴۰۱ ثبت نام کردند که برخی از آنها به دلایل مختلف در ایام آزمون شرکت نکردند اما پس از پایان کنکور مشخص شد یک میلیون و ۳۰۸ هزار نفر در کنکور شرکت کردند.

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور، همین چند روز پیش تعداد داوطلبان این رشته یک میلیون و ۱۵۷ هزار نفر اعلام شد. نیمی از این مبلغ به دانشگاه تعلق می گیرد یعنی ظرفیت پذیرش در کنکور سراسری ۱۴۰۱ حدود ۵۰۳ هزار نفر است که از این تعداد ۱۶۷ هزار نفر از طریق رشته های امتحانی و ۳۳۶ هزار نفر فقط از طریق نتیجه تحصیلی پذیرش می شوند. ظرفیت رشته های پزشکی نیز امسال افزایش یافته و در رشته های پزشکی ۹۷۰۰ نفر، در رشته دندانپزشکی ۱۹۰۰ نفر و در رشته داروسازی ۱۴۰۰ نفر هستند.

* سهم پایتخت از بهترین های کنکور

۴۰ داوطلب برتر آزمون مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج قابل توجهی نشان دادند. ۱۳ استان کشور شامل تهران، اصفهان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، مرکزی، گلستان، یزد، خراسان رضوی، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، کرمانشاه و کرمان در بین ۱۴۰۱ استان برتر نماینده دارند. شهر تهران نشان می دهد که ۳۸ درصد تهرانی ها توانسته اند در هر پنج گروه جزو بهترین ها باشند.

* مدارس سمپاد در راس قبولی آزمون قرار دارند

با نگاهی به نتایج ۴۰ برتر، مدل مدرسه نیز جالب بود. نکته مهم این است که مدارس توانمندی های عالی با ۲۹ دانش آموز معادل ۷۲.۵ درصد از نظر قبولی در کنکور جزو بهترین ها بوده اند. در رتبه دوم مدارس غیردولتی با ۹ نفر یعنی ۲۲.۵ درصد و در رتبه سوم مدارس نمونه دولتی و مدارس دولتی هر یک با یک نفر یعنی ۲.۵ درصد قرار گرفتند.

پس از انتشار این خبر عده ای گزارش دادند که مدارس سمپاد همان مدارس دولتی است یعنی سهم مدارس دولتی در کنکور کم نیست. این افراد به بند ۱ ماده ۱ سازمان پرورش استعدادهای درخشان اشاره می کنند که «سازمان دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و به عنوان یک مؤسسه آموزشی و پژوهشی دولتی زیر نظر وزارت آموزش و پرورش اداره می شود و صرفاً بر اساس مفاد این قانون.” آن را مطرح کردند.

اما واقعیت این است که مدارس تیزهوشان ویژه دانش آموزان برتر هستند و با امتحان این دانش آموزان را جذب می کنند و برنامه های ویژه ای برای آنها تدارک می بینند در حالی که دانش آموزان این گروه باید شهریه مدرسه را نیز بپردازند! اگرچه اکثر دانش آموزان کشور در مدارس عادی دولتی تحصیل می کنند اما امکانات این مدارس قابل مقایسه با مدارس سمپاد نیست!

* وزیر آموزش و پرورش درگیر مسائل مالی است

قرار بود کیفیت مدارس دولتی بالا برود اما به نظر می رسد تا زمانی که وزیر آموزش و پرورش درگیر امور مالی و حقوقی این وزارتخانه است، زمان ارتقای کیفیت آموزش و پرورش و مدارس فرا نرسیده است!

حسین حقوردی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در این باره گفت: موافقم که باید به نحوی مدارس دولتی و دولتی را کارآمدتر کنیم و کیفیت آموزش را بالا ببریم تا مردم از اعزام فرزندان خود راضی باشند. به آن مدارس

* تمام دغدغه آموزش و پرورش جای معلم است

یکی از جنبه های مهم در نگاه به نتایج نتایج آزمون برتر این است که تنها تست زنی صحیح در آزمون منجر به نتیجه مطلوب نمی شود و ارائه برنامه های آموزشی با کیفیت مهم است.

احمدی کارشناس آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس گفت: در حال حاضر ورود به دانشگاه در کشور ما یک کنکور است و این مسیر دائما در حال تغییر است چرا که مسئولان مربوطه سعی می کنند وضعیت بهتری را پیش بینی کنند. برای دانش آموزان..

وی ادامه داد: اما با آمدن نتایج کنکور مشخص شد که دانش آموزان مدارس دولتی جایگاه خوبی در رتبه های برتر کنکور ندارند و این نشان می دهد که مدارس دولتی و کیفیت مدارس نیاز به توجه دارند. آموزش در این مدارس باید افزایش یابد. اما تاکنون حرکت خاصی از سوی وزارت آموزش و پرورش در این زمینه ندیده ایم.

احمدی اضافه کرد: در حال حاضر بیشترین دغدغه در آموزش و پرورش جابجایی معلمان است و حتی در رسانه ها مدام اخبار جابجایی معلم را می شنویم. در این مورد چگونه می توان از کیفیت آموزش صحبت کرد؟

* سایه سنگین کنکور مدارس دولتی

وقتی به مدارس دولتی سر می زنیم تا ببینیم وضعیت این مدارس چگونه است و چرا کیفیت این مدارس آن طور که باید افزایش نمی یابد، با چالش های مدارس دولتی مواجه می شویم.

مدیر یک مدرسه دولتی در تهران به خبرنگار فارس گفت: دغدغه مدیران مدارس دولتی به حدی است که تنها وقت مدیر برای رفع مشکلات مالی و تجهیزاتی مدرسه کافی است. بیایید نگاهی به اعتبارات مدارس دولتی بیندازیم تا ببینیم یک مدیر واقعاً در شرایط فعلی چه کاری می تواند انجام دهد.

وی ادامه داد: مدیر باید در فکر وضعیت تجهیزات مدرسه و حقوق معلمان باشد تا بتواند به کیفیت فکر کند و البته معلمان هم دغدغه مالی با مدیر نداشته باشند.

به گزارش فارس، نگرانی از وضعیت مدارس دولتی به دغدغه ای تبدیل شده است که وزیر آموزش و پرورش باید برای آن چاره اندیشی کند، در غیر این صورت طرح در کارگروه حق بر آموزش اجرایی نمی شود.

انتهای پیام/




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید