روزه متناوب یا غذای ناشتا چیست و چگونه کار می کند؟


برنامه های ناشتا متناوب

قبل از شروع روزه داری متناوب حتماً با مشاور و متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

به طور روزانه ، وعده های غذایی به شش تا هشت ساعت در روز محدود می شود. به عنوان مثال ، می توانید 8/16 روز را امتحان کنید: هشت ساعت غذا و 16 ساعت ناشتایی.

روش دیگر که روش 2: 5 نامیده می شود شامل خوردن منظم پنج روز در هفته است. در دو روز آینده ، میزان انرژی به یک وعده 500-600 کالری محدود می شود. به عنوان مثال ، شما معمولاً در هر روز از هفته غذا می خورید و فقط یک وعده غذایی در روز در روزهای دوشنبه و پنجشنبه می خورید.

دوره های طولانی بدون غذا ، مانند روزه داری به مدت 24 ، 36 ، 48 و 72 ساعت ، می تواند خطرناک باشد. طول بیش از حد بدون غذا در واقع بدن را تشویق می کند تا در پاسخ به گرسنگی چربی بیشتری ذخیره کند.

مزایای روزه داری متناوب.

تحقیقات نشان می دهد که دوره ای روزه داری گاه به گاه منجر به سوزاندن چربی خوب بدن می شود.

در اینجا برخی از مزایای روزه داری متناوب که تحقیقات تاکنون نشان داده است ، ذکر شده است:

تفکر و حافظه. مطالعات نشان می دهد که روزه داری متناوب باعث افزایش حافظه فعال در حیوانات و حافظه کلامی در بزرگسالان می شود.

سلامت قلب. روزه داری متناوب فشار خون و ضربان قلب و سایر اندازه گیری های مربوط به قلب را بهبود می بخشد.

عملکرد فیزیکی. جوانانی که به مدت 16 ساعت ناشتا بودند ضمن حفظ توده عضلانی ، کاهش چربی را نشان دادند. موش هایی که در روزهای متناوب تغذیه می شوند استقامت بهتری در دویدن نشان می دهند.

دیابت و چاقی: در مطالعات حیوانی ، روزه داری متناوب از چاقی جلوگیری کرد و در شش مطالعه کوتاه ، افراد بزرگسال چاق از طریق ناشتایی متناوب وزن خود را کاهش دادند.

سلامت بافت: در حیوانات ، روزه داری متناوب آسیب بافت را در حین عمل جراحی کاهش می دهد و نتایج را بهبود می بخشد.

آیا روزه داری متناوب ایمن است؟

برخی از افراد از این روش برای کنترل وزن و برخی دیگر برای درمان بیماری های مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر ، کلسترول بالا یا آرتروز استفاده می کنند. اما روزه داری متناوب برای همه مناسب نیست.

مهم است که هر از چند گاهی با ناشتا (یا هر رژیم دیگری) سعی کنید با متخصص تغذیه خود صحبت کنید. روزه داری متناوب برای افراد زیر مناسب نیست.

کودکان و نوجوانان زیر 18 سال.

زنان باردار یا شیرده.

افراد مبتلا به دیابت یا مشکلات قند خون.

افرادی که سابقه اختلالات خوردن دارند.

به خاطر داشته باشید که روزه داری متناوب می تواند تأثیرات متفاوتی بر افراد مختلف بگذارد. اگر پس از ناشتایی متناوب دچار اضطراب ، سردرد ، حالت تهوع یا سایر علائم شدید ، با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

برای تهیه غذای ناشتا با ما تماس بگیرید.

مژدا رحمانیان ، مشاور تغذیه و تغذیه درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران.

04133310081.

www.armooni.ir

دیدگاهتان را بنویسید