رابطه بین تغذیه و خلق و خو.


چه رابطه ای بین تغذیه و خلق و خو وجود دارد؟

رابطه بین تغذیه و خلق و خو یک موضوع بسیار جالب و پیچیده در علم تغذیه است که تاکنون کمتر مورد بحث قرار گرفته است. رابطه بین الگوهای تغذیه و رژیم غذایی با خلق و خو و عملکرد مغز همیشه مورد توجه بوده است ، اما اکثر نتایج در این زمینه از تحقیقات تجربی بر روی حیوانات آزمایشگاهی است و داده های انسانی در زمان بسیار کوتاهی در دسترس است.

ما بر اساس عادت خود روحیه را اضافه کرده ایم. و روحیه افراد را ایجاد می کند. که البته این ویدئو را یک شبه حس کرد. مانند هوش و دانش که تعریف روشنی ندارد. خلق و خو مظهر ارتباط است. به عنوان مثال ، افرادی که تحت فشار هستند پرخاشگر هستند. گرایش به پرخاشگری در برخی از کودکان و بزرگسالان نشان دهنده تغییرات چشمگیری است که می تواند در روان افراد ایجاد شود.

یکی از موضوعات مورد بحث و در عین حال جذاب و پیچیده ، رابطه تغذیه و خلق و خو است که با وجود پیچیدگی ، کمترین هزینه را دارد. و بحث کمتر. اساس اصل این رابطه از آنجا گرفته شده است. انتقال دهنده های عصبی در مغز یا حامل های شیمیایی انتقال دهنده های عصبی از مواد مغذی تشکیل شده اند. و تغییر در میزان مواد مغذی در رژیم غذایی. این می تواند سطح مغزی این حامل های شیمیایی ، از جمله سروتونین و استیل کولین را تغییر دهد.

نقش برخی از عناصر غیر مغذی در عملکرد مغز

از سوی دیگر ، نقش برخی از عناصر غیر مغذی در عملکرد مغز مانند تمرکز و حافظه کوتاه مدت مورد توجه قرار گرفته است. اینها شامل متیل گزانتین ها هستند که به ترتیب حاوی کافئین ، تئوفیلین و تئوبرومین موجود در قهوه ، چای و کاکائو هستند و می توانند تمرکز و خلق و خو را افزایش دهند. به
تحقیقات زیادی در مورد حیوانات در این زمینه انجام شده است و به دلایل اخلاقی و عوارض انسانی ، نتایج کمی در مورد تحقیقات انسانی در دسترس است. به همین دلیل ، برخی از بحث هایی که می توان مطرح کرد ، تعمیم نتایج مطالعات روی حیوانات به انسان است. و نمی توان آنها را به طور قطعی بیان کرد. در عین حال ، سیستم عصبی انسان بسیار پیشرفته تر و پیچیده تر است. و مراکز مختلفی در این حوزه گنجانده شده است.

رابطه بین تغذیه و خلق و خو  متخصص تغذیه اصفهان

تاثیر کربوهیدرات ها بر رفتار انسان

کربوهیدرات ها هورمون عصبی سروتونین را در مغز تولید می کنند. وظیفه آن تنظیم خواب ، افزایش خلق و خو و رفع افسردگی است و خوردن کربوهیدرات یا به اصطلاح شیرینی به افراد احساس آرامش و رضایت می دهد. که این احساسات گاهی بیشتر است. مخصوصاً وقتی غذاهای شیرین دارای چربی زیادی باشند.
خوردن کربوهیدراتها ناقل شیمیایی سروتونین را در مغز آزاد می کند. و بعد از آن مرد احساس خوشبختی می کند. از طرف دیگر ، کیفیت و عمق خواب نیز با سروتونین بهبود می یابد.

علیرغم تاثیرات مثبت شیرینی بر روی انسان ، چرا بسیاری از مردم از شیرینی و شور و ترش شرمنده هستند؟

بسیاری از افراد رژیم می گیرند و در این رژیم داوطلبانه شیرینی ها را حذف می کنند. زیرا آنها معتقدند خوردن شیرینی باعث چاقی می شود در حالی که تاریخ تکامل انسان را نشان می دهد. مردم عاشق شیرینی هستند و وقتی شیرینی می خورند. احساس خوبی داشته باشید و مریض نشوید ، برعکس ، هنگامی که با یک گیاه ناشناخته ترش یا تلخ مواجه می شوند ، احساس بیقراری می کنند و احساس خوبی ندارند.

افراد مبتلا به لک و افسردگی فصلی در نیمه دوم چرخه قاعدگی زنان نیز تمایل به خوردن شیرینی دارند. چربی علاوه بر شیرینی ، در بهبود خلق و خو و رفتار نیز نقش دارد. اما روند آنها با شیرینی متفاوت است. و حامل های شیمیایی که پس از خوردن چربی در مغز پنهان می شوند از خانواده مواد افیونی هستند. این مواد شیمیایی مانند تریاک در مغز عمل می کنند و همچنین در کاهش درد نقش دارند. اما در مورد شکلات ، نتایج نشان می دهد که پس از خوردن شکلات ، ترکیبی به نام فنیل اتیل آمین در مغز تولید می شود. که احساس شادی را در فرد ایجاد می کند و این پدیده در زنان به دلیل تغییرات طبیعی در ترشح هورمون های جنسی (به ویژه پروژسترون) در نیمه دوم چرخه قاعدگی بیشتر مشهود است.

تاثیر خوردن گیاهخواری و گوشت بر رفتار افراد

گوشت اندروژن ها را جمع می کند و گوشت گوسفندی حاوی استروژن و برخی ترکیبات شیمیایی است که وارد خوراک دام می شود. این غذاها حاوی هورمون هایی هستند که در بدن باقی می مانند. مطالعات نشان می دهد افرادی که از غذاهای گیاهی استفاده می کنند ، کمتر دچار بیماری می شوند و شاید یکی از دلایل این روند وجود مواد شیمیایی در خوراک دام و بسته بندی مواد غذایی باشد. مزاج
تحقیقات نشان داده است که میزان روی سرم در افراد افسرده مانند افراد سالم است. از سوی دیگر ، مطالعه ای روی دانشجویان دختر دانشگاه اهواز نشان داد که میزان روی در رژیم غذایی افراد افسرده نصف افراد سالم است.

متأسفانه در بین جوانان و نوجوانان امروزی تمایل شدیدی به خوردن فست فود وجود دارد. ممکن است سیاه و سفید را نبینید. و موضوعی را به طور کامل رد یا تأیید کرد. آموزش در منطقه نیز بعید است. زیرا این غذاها جذاب هستند. و تجارت از آن پشتیبانی می کند. اما این توصیه علمی و دوستانه است. مصرف این فست فودها در حد اعتدال ، به عنوان مثال ، ماهانه یا هفتگی ، به طور منظم و نه روزانه ، و این که جوانان به دنبال مواد طبیعی میوه ها و سبزیجات هستند و همچنین مایعات بیشتری مصرف می کنند. ما ایرانی ها در گذشته عادات خوبی داشتیم و آنها با آب لیمو از مهمانان پذیرایی می کردند. متأسفانه ، در حال حاضر با نوشابه ها و آب میوه های تجاری و مضر جایگزین شده است.


بیشتر بدانید: آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها


تغذیه متعادل ، متعادل و متنوع تر. به طور طبیعی ، دستگاه بدن ، یکی از شگفت انگیزترین و پیچیده ترین دستاوردهای خدا ، بهتر کار می کند.
او به تحولات صنعت غذا اشاره کرد و ما ایرانی ها را از سنت های ما دور کرد. تحولات در صنعت غذا ، گسترش ارتباطات بین کشورها و ملت ها و توسعه ارتباطات فرامرزی ، عادات غذایی افراد جامعه را تغییر داده است. و متأسفانه ما ایرانی ها سنت های زیادی داریم. همچنین ، دیگر پارچه های سفره ای به یاد ماندنی و سنتی وجود ندارد. و روند فست فودها و چیپس و پنیر که مملو از چربی اشباع و کمبود مواد مغذی است. و فقط معده را پر می کند و طعم را دوست دارد ، افزایش می یابد.

کمبود ویتامین B ، که برخی از آنها به بدن ، مغز و اعصاب تغذیه می کنند. در صورت عدم مدیریت ، می توانند گمراه شوند و راه درست را از دست بدهند. به عنوان مثال ، اگر ویتامین B به بدن نرسد. در نتیجه ، سنتز پروتئین مختل می شود و پروتئین کافی به بدن نمی رسد. در نتیجه ، سیستم ایمنی نمی تواند به درستی به عوامل بیماری زا پاسخ دهد و طبیعتاً سیستمی است که از مزایای سلامتی افراد محافظت می کند. او گیج می شود و به جای حمله به دشمن به بدن حمله می کند.

عدم استفاده از مواد حاوی آهن و کم خونی می تواند منجر به کسالت ، پرخاشگری و عدم تحمل شود.


دکتر رضا آتمانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا آتمانیانی می تواند با ارائه روشهای اولیه تغذیه و میزان و سبک غذا نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و تغذیه در اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

استفاده از هندوانه و چاقی.

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است.

استراتژی های کنترل اشتها

راهنمای خرید لبنیات

منابع تغذیه ای آنتی اکسیدان ها.



دیدگاهتان را بنویسید