توصیه های تغذیه ای مهم در نوروز


به آن کرونا می گویند. ویروس سرب 19.
علاوه بر ایجاد اختلال در زندگی روزمره بسیاری از مردم در سراسر جهان ، مانع اجرای مراسم سنتی در برخی از کشورها از جمله ایران می شود. در این رابطه ، مقامات بهداشتی از مردم می خواهند روابط اجتماعی و خویشاوندی را محدود کنند.

توصیه ما به شما این است که برنامه های سفر و تور نوروزی خود را تا حد ممکن به تعویق بیندازید. اما اگر یک گردهمایی خانوادگی کوچک دارید ، توصیه هایی دارید. تغذیه از روزهای بعد برای کاهش مشکلات حاصله استفاده کنید.

اول از همه ، پرکاربردترین غذاهای نوروزی را معرفی می کنیم:

میوه:

میوه ها از نظر مواد مغذی و طعم متفاوت هستند ، اما ویژگی های مشترکی نیز دارند:

1. آنها حاوی انواع آنتی اکسیدان ها هستند. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که از بیماری جلوگیری کرده و با خنثی سازی رادیکال های آزاد اثرات پیری را بر بدن به تأخیر می اندازند. (اثر ضد پیری)

2. از آنجا که غذای این گروه معمولاً بدون آماده سازی و فرآیند پخت خورده می شود ، میزان از دست دادن مواد مغذی و آنزیم های مفید آنها بسیار ناچیز است.

3. انرژی بسیار کمی دارند. البته آنها حاوی انرژی هستند و تصور رایج “میوه شما را چاق نمی کند” اشتباه است و هر 100 گرم میوه برابر با 5-6 قاشق غذاخوری برنج ، کربوهیدرات و انرژی است.

یادداشت مهم: برخلاف تصور عموم ، میوه های خشک که به دلیل طعم بسیار مورد توجه قرار گرفته اند ، به عنوان صبحانه یا غذای ناخواسته در نظر گرفته نمی شوند و بیشتر ویژگی های توصیف شده برای گروه میوه ها را دارند. اما توجه به این نکته ضروری است که میوه های خشک کالری بیشتری در واحد حجم دارند. به همین دلیل است که آنها درست مانند آجیل هستند که اگر به مقدار زیاد مصرف شوند ، با تمام فواید خود چرب هستند.

آجیل:

آجیل ها به گروه پروتئین ها تعلق دارند. قدرت آجیل در وجود مواد مغذی و ویتامین ها نهفته است مزایا و معایب این گروه به شرح زیر است.

1. کالری بالایی دارند مصرف این گروه از مواد غذایی کالری بیشتری را برای بدن تأمین می کند که باید به درستی محاسبه شود و باید در قسمت روزانه گروه پروتئین گنجانده شود.

2. سدیم بالایی دارند. اگرچه این غذاها به طور طبیعی سدیم بالایی ندارند ، اما نمک معمولاً در حین آماده سازی به آن اضافه می شود. میزان بالای سدیم برای افراد سالم و افرادی که فشار خون بالا دارند مناسب نیست.

3. بسیاری از خواص آنها مربوط به چربی های اشباع نشده است ، بنابراین خوردن آجیل مشکلی ایجاد نمی کند. اما روغن و چربی 9 کیلو کالری در گرم دارد ، چه خوب باشد چه بد.

4- افزایش ماندگاری می تواند نوع روغن ها را تغییر داده و از خواص تغذیه ای آنها بکاهد.

5- اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در نوروز مقدار زیادی آجیل می خورند ، باید مراقب خوردن سایر غذاهای گروه پروتئینی یعنی گوشت قرمز و سفید ، ماهی ، تخم مرغ و محصولات لبنی باشید.

شیرینی

افرادی که بعد از نوروز وزن خود را افزایش می دهند ، شیرینی را بزرگترین مقصر خود می دانند. شیرینی متعلق به گروه غلات است. آرد شیرینی پزی نوعی دانه تصفیه شده است که سبوس را از دانه ها برای شکل و طعم بهتر جدا می کند.

از دست دادن سبوس منجر به چندین رویداد مهم در این رژیم ها شده است:

1. بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین B و آهن در این غذاها از بین می رود.

2. کمبود سبوس باعث افزایش سریع قند خون پس از مصرف این غذاها می شود و در نهایت پس از مصرف این غذاها در مدت کوتاهی احساس گرسنگی خواهید کرد.

3. سبوس آب زیادی را جذب کرده و حرکت غذا را در دستگاه گوارش سرعت می بخشد. حذف سبوس میزان غذا در معده را کاهش می دهد و همچنین سرعت عبور غذا از روده را کاهش داده و باعث یبوست می شود.

نکات منفی فوق مربوط به آرد بهتر است. حالا فرض کنید می خواهید این خمیر شیرینی را بپزید. حتما مقداری شکر و روغن یا کره و خامه و شیر پرچرب به آن اضافه کنید. از آنجا که این غذاها حاوی هیچ گونه ویتامین یا مواد مغذی نیستند ، استفاده طولانی مدت می تواند باعث شود بدن شما به دلیل کالری مورد نیاز خود ویتامین دریافت کرده و دچار سوءتغذیه شود. یکی از عوارض سوء تغذیه از دست دادن اشتها است.

توصیه های تغذیه ای مهم در نوروز:

اطمینان حاصل کنید که حداقل 3 وعده غذایی اصلی در روز (صبحانه ، ناهار و شام) بخورید.

– در ایام نوروز ، بهتر است برنامه رژیم غذایی را مانند زمان های دیگر تنظیم کنید و از آجیل و آجیل به عنوان صبحانه و به میزان متعادل استفاده کنید. ولی مقدار غذا می تواند در هر وعده غذایی مهم گنجانده شود. کاهش او مخصوصاً یک شام کوتاه می خواست.


صبحانه این یکی از مهمترین غذاها به ویژه برای سلامتی و رفاه افراد است. بهتر است افراد در ایام تعطیل ابتدا بخوابند تا صبح با طراوت از خواب بیدار شده و صبحانه ای کامل بخورند که شامل مقدار مناسبی نان ، شیر ، پنیر ، گردو و … باشد. از خوردن غذا برای صبحانه اجتناب از کره ، خامه ، دوغ و استفاده از تخم مرغ ، خیار ، گوجه فرنگی ، میوه ها و آب میوه های طبیعی.

میوه ها شامل انواع توت ها ، کشمش و خرما هستند. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که نمی توانید از خوردن میوه در مهمانی ها صرف نظر کنید ، توصیه می کنیم این مواد را از صبحانه تا زمانی که (استفاده از چای نیز ممنوع است) حذف کنید.

– با توجه به اینکه در ایام عید شیرینی دریافت می کنید ، مصرف قند همراه چای را تا حد امکان محدود کنید.

هرم راهنمای غذا خوردن روزانه 2-4 واحد میوه را توصیه می کند. در ایام نوروز ، به دلیل در دسترس بودن زیاد میوه ها ، مصرف آنها در مقادیر زیاد معمولاً بسیار زیاد و بیش از حد است. بنابراین ، به ویژه اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید ، مصرف میوه را به 2-4 واحد در روز محدود کنید.

– اگر شیرینی می خورید ، باید سهم نان و برنج را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. در چنین شرایطی ، علاوه بر ایجاد احساس تغذیه ، استفاده از سالاد یا سبزیجات همراه با غذا می تواند از پرخوری یا سوء تغذیه جلوگیری کند.

– سهم شیرینی و شکلات و تعداد آجیل خود را تعیین کنید. سهم خود را کنار بگذارید و دیگر درخواست نکنید.

مصرف غذاهای چرب و سرخ شده را کاهش دهید. غذای بخارپز و بخارپز بیشتری بخورید.

می توانید از کدو ، هویج ، سیب زمینی ، کلم بروکلی و مرغ غذاهای عالی تهیه کنید که دارای ارزش غذایی بالا و همچنین کالری بالایی هستند.

– روزانه 8 تا 11 لیوان آب بنوشید. کاهش مصرف آب در نوروز یکی از خطرات عمده سلامتی است.
از سوی دیگر ، استفاده از آب از پرخوری جلوگیری می کند و به شما احساس آرامش می دهد.

مصرف زیاد شیرینی و شکلات در ایام نوروز. مانند سایر موارد ، می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. مصرف بیش از حد نمک ، شیرینی و شکلات در این روزها در کودکان باعث ایجاد مشکلات گوارشی مانند درد شکم ، تهوع و استفراغ می شود ، در حالی که از مصرف غذاهای مهم جلوگیری می کند و در نتیجه به مدت 2 هفته در تعطیلات به این وضعیت ادامه می دهد. نه سرگرم کننده و نه راحت

– شیرینی و شکلات می توانند اشتها را به ویژه در کودکان کاهش دهند. بنابراین ، توصیه می شود آنها را با فاصله حداقل 2 تا 3 ساعت بخورید.

شیرینی و شکلات را دور از دید نگه دارید. وقتی شیرینی ها روی میز هستند ، طبیعی است که هر چند دقیقه یکبار خم شوید.
خوردن شیرینی

فعالیت بدنی مناسب و ورزش کنید.

موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید