بررسی آسیب های قند. دکتر رضا آتمانی


پیامدهای تلخ مواد شیرین (مطالعه معایب مواد شیرین)

هر فرد سالم باید 55 درصد از نیازهای غذایی روزانه خود را از کربوهیدرات ها تامین کند. کربوهیدراتها به مونوهیدراتها (مانند گلوکز و فروکتوز) ، دو قند (مانند ساکارز یا قندها) و چندین قند یا کربوهیدراتهای پیچیده (مانند نشاسته) تقسیم می شوند. آنچه ما قند می نامیم در واقع یک یا دو قند است ، مانند گلوکز یا فروکتوز ، که به عنوان مکمل در صنایع غذایی استفاده می شود و شکر ، که ما روزانه می خوریم و می توانیم مصرف کنیم. رضایت ، ما قصد داریم معایب قند را مرور کنیم.

زیرا بسیاری از غذاها حاوی قند هستند. پیروی از رژیم غذایی عاری از این مواد کار ساده ای نیست. اما می توان انواع غیر طبیعی و مضر قند موجود در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، دسرها و سایر غذاهای شیرین را در رژیم غذایی روزانه خود محدود یا حذف کرد. ما برای سلامتی کار کرده ایم در حالی که بسیاری از مردم فقط در صورت داشتن دیابت یا سایر بیماری های جدی قند را در رژیم غذایی خود محدود یا حذف می کنند.

مضرات قند:

1) چاقی

چاقی یکی از ساده ترین و قابل توجه ترین تاثیرات قند است که همه از آن مطلع هستند. برخلاف قندهای ترکیبی ، قندهای تک و دوگانه به سرعت انرژی بدن ما را تامین می کنند و هنگامی که به این انرژی نیاز نداریم ، بدن اضافی را برای استفاده های بعدی به چربی تبدیل می کند. بنابراین ، استفاده بیش از حد از این مواد می تواند عامل افزایش وزن باشد.

2) تغییرات چربی خون.

مطالعات متعدد نشان می دهد که قند باعث افزایش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

در حالی که ما نمک را عامل مهمی در افزایش فشار خون می دانیم. مطالعات نشان می دهد که فشار خون بالا با افزایش قند خون نیز ارتباط دارد.

4) سرطان.

سلول های سرطانی از قند تغذیه می کنند. علاوه بر این ، این مواد هورمون هایی ترشح می کنند که در رشد سلول های سرطانی موثر هستند. مطالعات نشان می دهد که دیابت با ایجاد سرطان هایی مانند سرطان سینه ، تخمدان ، پروستات ، راست روده ، لوزالمعده ، ریه ، مثانه و معده ارتباط دارد.

5) تولید رادیکال های آزاد.

رادیکالهای آزاد اتمها یا مولکولهایی هستند که آخرین لایه الکترون آنها ناقص است و در بسیاری از بیماریها از جمله سرطان ، بیماریهای قلبی ، آب مروارید ، ورم مفاصل و همچنین کهولت سن و پیری زودرس به دلیل عدم ثبات و تمایل به دریافت الکترون نقش دارند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف قند باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در معده.

دیابت باعث مشکلات گوارشی بسیاری از جمله سوء هاضمه ، سوء جذب ، التهاب و زخم می شود.

7) پوسیدگی دندان

رابطه بین پوسیدگی دندان و مصرف قند برای همه روشن است.

8) پوکی استخوان.

برخی تحقیقات ارتباط بین مصرف قند و پوکی استخوان را نشان می دهند. این به این دلیل است که قند باعث اسیدیته در بدن می شود و کلسیم ، که منبع اصلی ذخیره استخوان است ، از بین می رود تا این اسیدیته از بین برود و حالت تعادل در بدن ایجاد شود. این روند به آرامی استخوان ها را توخالی می کند.

بررسی آسیب قند.  متخصص تغذیه اصفهان

9) سایر موارد

مصرف قند می تواند در اثر عوامل دیگری مانند آلزایمر ، کمبود مس ، کاهش جذب کلسیم و منیزیم ، سنگ کیسه صفرا ، آب مروارید ، بزرگ شدن کبد و کبد چرب ، بزرگ شدن سنگ کلیه و کلیه ، کاهش توانایی یادگیری در کودکان ، افسردگی ، عدم تعادل هورمونی ایجاد شود. تعادل (مانند افزایش سطح استروژن در مردان و کاهش هورمون رشد).

ارائه می دهد:

همانطور که قبلاً ذکر شد ، حذف قند از رژیم غذایی کار ساده ای نیست. با این حال ، می توان از اشکال قند استفاده کرد که ضرر کمتری برای بدن دارند. این به معنای تلاش برای استفاده از شکر مرکب (کربوهیدرات های مرکب) است که ما آن را “قندهای خوب” می نامیم. در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات کامل (به ویژه غلات کامل) یافت می شود ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین و فیبر را برای بدن تأمین می کند و از آنجا که هضم و جذب آنها دیر است ، قند خون را سریعتر افزایش می دهد. و انرژی مورد نیاز بدن را برای مدت طولانی تامین می کند.

توجه داشته باشید که در مورد میوه ها ، بهتر است از میوه به جای آب آن (حتی به طور طبیعی) استفاده کنید ، زیرا میوه های کامل حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های بیشتری هستند (موادی که رادیکال های آزاد را به بدن آزاد می کنند). برای بدن. علاوه بر این ، برخی از غذاها ، مانند نان سفید ، اگرچه طعم شیرینی ندارند ، اما به دلیل فیبر پایین و میزان جذب بالا ، باعث افزایش شدید قند خون می شوند.


دکتر رضا آتمانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا آتمانیانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و میزان و سبک غذا ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و تغذیه در اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

رابطه بین تغذیه و خلق و خو.

مضرات رژیم بدون کربوهیدرات

چربی مناسب برای حفظ سلامتی

محصولات تراریخته و غذایی.



دیدگاهتان را بنویسید