انواع رژیم های لاغری


بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی درمانی است که شامل تغییر رژیم غذایی ، تغییر در فعالیت بدنی و در عین حال رفتار درمانی است. به طور کلی ، در تغذیه درمانی چاقی ، نکاتی وجود دارد که باید برای حفظ کاهش وزن و سلامت و همچنین کاهش وزن مورد توجه قرار گیرد. هدف اول این است که 5 تا 7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی ، برنامه های غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • غذاهای رژیمی.
  • رژیم غذایی با ترکیبات مختلف مواد مغذی کلان.

رژیم های کم مصرف: رایج ترین نوع رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً با 1000-500 کیلو کالری انرژی منفی در روز و اغلب با 1800-800 کیلو کالری (55٪ کربوهیدرات ، 30٪ چربی و حدود 15٪ پروتئین) طراحی می شوند. این برنامه های رژیم غذایی معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته است. از نظر تغذیه ای ، رژیم غذایی سالم باید بتواند نیاز بدن به ریزمغذی ها مانند ویتامین ها و مواد معدنی را علاوه بر تأمین ریزمغذی ها مانند پروتئین ها ، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب تامین کند.

رژیم های کم مصرف: این غذاها کمتر از 800 کیلوکالری انرژی در روز دارند. به طور کلی ، این رژیم حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی است. توجه به این نکته ضروری است که این گروه از مواد غذایی باید توسط متخصصان تغذیه تحت نظارت دقیق قرار گرفته و حداکثر به مدت 3 تا 6 ماه یا 12 تا 16 هفته تنظیم شوند.

رژیم غذایی با انرژی بسیار کم و رژیم های هم کالری: این یک فست فود متناوب است.[1] این شامل رژیم غذایی بسیار کم کالری (25 درصد از انرژی مورد نیاز فرد که معمولاً کمتر از 800 کیلوکالری در روز است) و رژیم غذایی ایزو کالری (معادل نیاز موردنیاز فرد برای انرژی) است که یک روز بین آن نیز نامیده می شود. این برنامه با تحمل بیشتر ، حفظ بیشتر عضلات و کاهش خطر کاهش وزن همراه است ، در حالی که برخی از بیماران رژیم غذایی بسیار پایینی دارند.

رژیم غذایی متشکل از جایگزین های غذایی: یکی از راه های کنترل اندازه غذای خود استفاده از غذاهای آماده به جای غذاهای اصلی است. این روش می تواند برای کاهش وزن ، هم در مرحله کاهش وزن و هم در مرحله تثبیت وزن بسیار مثر باشد ، زیرا مقدار کالری و ترکیبات یافت شده را به طور دقیق کنترل می کند.

دوز با ترکیبات مختلف ریز مغذی ها: این نوع غذا معمولاً 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز دارد. این غذاها شامل رژیم های کم چرب ، کم کربوهیدرات ، پروتئین بالا ، شاخص قند خون پایین است. از بین تمام غذاهای این گروه ، “رژیم کم کربوهیدرات با شاخص گلایسمیک پایین و محتوای پروتئین بالا” بیشترین تأثیر را بر حفظ وزن دارد. طرفداران رژیم کم کربوهیدرات می گویند یکی از دلایل افزایش چاقی ، استفاده از غذاهای کم چرب و پر کربوهیدرات است که البته به نوع کربوهیدرات مورد استفاده نیز بستگی دارد.

قابل ذکر است که هیچ یک از روشهای فوق بر یکدیگر برتری ندارند. هنگام طراحی غذا ، نیازها و ترجیحات فرد و حتی تیپ شخصیتی او باید در نظر گرفته شود.

  • شدت چاقی: هرچه شدت چاقی و عوارض ناشی از آن بیشتر باشد ، محدودیت انرژی در رژیم غذایی شدیدتر است.
  • علائم بالینی کاهش وزن (مانند نارسایی تنفسی و بیماری قلبی)
  • تلاشهای مکرر برای کاهش وزن در گذشته: هرچه رژیم غذایی متعادل تر و میزان کاهش وزن کمتر باشد ، مطلوب تر است.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی فرد: احتمال اختلال خوردن روانی را باید در فرد در نظر گرفت.

[1]

روزه جایگزین روزه.

دیدگاهتان را بنویسید