استقبال از تحصیلات دانشگاهی در حال کاهش است – خبرگزاری مهر ایران و اخبار جهان



به گزارش خبرنگار مهر، قاسم عموعابدینی شامگاه پنجشنبه در اولین نشست روسای دانشگاه ها و دانشکده های غیردولتی استان های شمالی کشور در دانشگاه شمال آمل اظهار داشت: این وضعیت در بین پسران بیشتر از دختران است.

او اضافه کرد: بر اساس ارزشیابی و آمار برگرفته از دانشگاه ها و دانشکده های کشور، حدود ۷۰ درصد از دانشجویان در سال اوایل شروع به تحصیل کردند، زن و کمتر از ۳۰ درصد پسر بودند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از داوطلبان انتخاب شده در این رشته در کنکور سال گذشته مورد تایید کمی قرار گرفتند، افزود: اکنون شرایط جذب را بازتر کرده ایم و شرط معدل نیز پذیرفته می شود.” آنها نمی دانستند که این رویه برای دانشگاه های دولتی، آزاد و حتی غیرانتفاعی اصلاً مطلوب و مناسب نیست.

عمو عبدینییکی از دلایل عدم استقبال از فارغ التحصیلان دانشگاهی بی انگیزگی به دلیل نامشخص بودن آینده شغلی آنهاست. و کاهش دهد وی امکان ورود به دانشگاه ها را بیان کرد و خواستار آن شد که همه رؤسای دانشگاه ها و دانشکده ها اعم از دولتی و غیردولتی درک اساسی از آینده علمی کشور داشته باشند.

وی افزود: ماموریت رسیدگی به وضعیت دانشکده های انتفاعی با مشکلات کیفی و آموزشی است.

معاون آموزشی وزارت علوم اجرای طرح تحول آموزش و پرورش را بر اساس منویات مقام معظم رهبری برای ایجاد دانشگاه مبتنی بر دانش و خرد مطرح کرد و ادامه داد: تبیین طرح تحول دانشگاه. طرح های تغییر دانشگاه در سند تحول آموزش و پرورش و آموزش عالی دولت سیزدهم مورد توجه است.

عمو عبدینی وی افزود: با تشکیل کمیته های ویژه موثر، تدوین برنامه های تغییر دانشگاه بر اساس رفع این چالش ها آغاز شده است.

وی به چالش های جالب در بخش های مختلف آموزشی، فناوری، فرهنگی و اداری اشاره کرد وی خاطرنشان کرد: سند تحول آموزش و پرورش در ادامه اجراهای قبلی با تغییر ساختارها و تعریف فرآیندهای جدید است و بر این اساس ظرف دو سال کوتاه اجرایی خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت علوم تغییر محتوای دروس را یکی از مهم ترین نیازهای دانشگاه های کشور عنوان کرد و ادامه داد: محتوای دروس باید حرفه ای و متناسب با حل مشکلات کشور باشد.

عمو عابدینی تصریح کرد: دانشکده ها باید از ساختار گروهی به برنامه ای و استاد محور تبدیل شود و به چند رشته ای بودن توجه شود. می بینم و ماموریت گرایی باید به طور جدی در ادامه تحصیل مطرح شود.