از شاخص قند خون چه می دانید؟


در مورد شاخص قند خون (شاخص قند خون) چه می دانید؟

شاخص قند خون اصطلاحی است که در رابطه با غذا استفاده می شود عبارت است از مصرف مقدار معینی (100 گرم) از هر غذا (به عنوان مثال حبوبات ، میوه ها ، نان و …) و سپس قند خون را اندازه گیری کرده و این عدد را مقایسه کنید. لطفا. با افزایش قند خون پس از دریافت 100 گرم گلوکز یا نان سفید (غذای مرجع). این شاخص به صورت درصد بیان می شود. غذاهای بر اساس شاخص قند خون به سه دسته غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین تقسیم می شوند.

در میان افراد مبتلا به دیابت ، انتخاب رژیم کم قند همیشه در اولویت بوده است. در حالی که سایر افراد مقدار زیادی غذای شیرین (به صورت پنهان یا آشکارا در غذا) به مقدار کافی می خورند. مطالعات نشان می دهد که خوردن بیش از حد شکر می تواند منجر به پرخوری شود. این نوعی استرس التهابی را برای بدن افزایش می دهد. و در دراز مدت می تواند در ایجاد بیماریهای جدی مانند فشار خون بالا ، دیابت ، چربی خون و چاقی شکمی مثر باشد. شکر رژیمی به دو نوع اصلی ساده و پیچیده تقسیم می شود.


مطالب پیشنهادی:

بوی بد دهان را با غذا از بین ببرید


غذاهای شیرین ساده می توانند عسل ، آب میوه (انگور ، خرما و غیره) یا غذاهای شیرین (مانند نوشابه یا شیرینی و بیسکویت) و غذاهای پیچیده شیرین می توانند میوه ها ، آجیل یا غذاهای نشاسته ای (مانند سیب زمینی ، حبوبات ، ماکارونی ، رشته فرنگی ، نان و غیره). لازم به ذکر است که افزایش بیش از حد نیاز به قندهای پیچیده می تواند قند خون را نیز افزایش دهد. به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی ، قندهای پیچیده و عناصر نشاسته ای در ارتقای سلامت مثر هستند. به همین دلیل ، آنها باید به میزان معقول برای هر فرد دریافت شوند. علاوه بر این ، باید در تهیه و مصرف این غذاها دقت شود تا باعث افزایش بی دلیل قند خون نشود.

عوامل م .ثر بر واکنش های قند خون غذا

عوامل زیادی بر واکنش های قند خون غذا تأثیر می گذارد. این عوامل عبارتند از “محتوای کربوهیدرات داغ ، نوع قند (گلوکز ، فروکتوز ، ساکارز ، لاکتوز و غیره) ، ماهیت نشاسته (آمیلوز ، آمیلوپکتین و نشاسته مقاوم) ، نوع و مدت زمان پخت ، فرآوری غذا ، اندازه ذرات غذا” یک نوع غذا و همچنین غلظت قند خون ناشتا و شدت عدم تحمل گلوکز است. “به عنوان یک قاعده کلی ، افزایش زمان پخت ، خرد کردن ، فشار دادن ، جوشاندن و سپس پختن و کم کردن آب باعث افزایش دسترسی شکر به غذا می شود.

به عنوان مثال ، سیب زمینی یکی از عناصری است که اکثر مردم به طور روزانه از آن استفاده می کنند. بسیار بیشتر از عدم آماده سازی با روش های دیگر پخت. حاوی قند خواهد بود. رایج ترین روش پخت ماکارونی در کشور ما این است که آن را بجوشانید و سپس روی حرارت بگذارید تا بپزد ، به طوری که نشاسته موجود در آن شانس بیشتری برای افزایش قند ساده خود داشته باشد. نوشیدنی ها ، شربت ها و برخی آب میوه ها به دلیل سیالیت و از بین رفتن بافت سخت گیاهی (فیبر) در آب میوه گیری ، قند بسیار بیشتری نسبت به میوه های تازه یا خشک دریافت می کنند که منجر به جذب سریعتر این قندها می شود. باعث افزایش و افزایش خون می شود. قند.

شاخص گلیسمی میوه

شاخص قند خون میوه نیز تغییر می کند. به عنوان مثال ، خربزه و انگور شیرین دارای شاخص گلیسمی بالا هستند ، در حالی که گیلاس دارای شاخص گلیسمی پایین است. از غذاهایی که نیاز به جویدن بیشتری دارند استفاده کنید. (سیب های تازه را با پوست رنده شده آنها مقایسه کنید.) همچنین ، لوبیا (به عنوان گروهی از غذاها با وجود وجود مقدار قابل توجهی نشاسته با فیبر) ، قند زیادی تولید نمی کند. مصرف این نوع غذا با غذاهای نشاسته ای می تواند راهی عالی برای کاهش وزن قند در بدن باشد.

بار قند خون

بار گلیسمی یک مفهوم جدیدتر از شاخص قند خون است.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که میزان قند خون در کنترل قند خون بسیار مهمتر از شاخص قند خون است. محققان این یافته را به درک میزان و کیفیت مصرف کربوهیدرات در بار قند خون نسبت دادند. بنابراین ، اولین قدم در برنامه رژیم غذایی این است که میزان کل کربوهیدرات ها و سپس منبع دریافت کربوهیدرات در رژیم غذایی را که افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت ، به عنوان اصلی رژیم غذایی و میان وعده های خود انتخاب می کنند ، در نظر بگیرند. یک واحد رژیم کربوهیدرات پایه ای برای محاسبه کربوهیدرات ها است که بر اساس آن هر وعده غذایی کربوهیدرات ، صرف نظر از منبع آن ، حاوی 15 گرم کربوهیدرات است.

نان و نشاسته ، سبزیجات ، میوه ها و محصولات لبنی به عنوان غذاهای کربوهیدرات دار شناخته می شوند ، اما گوشت و چربی از این قاعده مستثنی هستند. با توجه به میزان و کیفیت کربوهیدراتهای مورد استفاده در رژیم غذایی برای همه افراد ، به ویژه بیماران دیابتی و افراد در معرض دیابت ، مشورت با متخصص تغذیه ضروری است.


دکتر. رضا می تواند با تامین تغذیه اولیه و میزان غذا و تأمین مواد مغذی نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

دکتر متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان ، دکتر


دکتر رضا آتمانی

متخصص تغذیه اصفهان


مطالب پیشنهادی:

لاغری نامناسب و پوکی استخوان

چربی شکم را با پنج ماده مغذی کاهش دهید

آرد ترش یا جوش شیرین

تفاوت جوش شیرین و بیکینگ پودر



دیدگاهتان را بنویسید