اجتناب از رژیم غذایی در کم کاری تیروئید دارویی Porteb Goster


غذایی که می خورید بر غده تیروئید و همچنین توانایی بدن شما در استفاده از هورمون های تیروئید تأثیر می گذارد. بنابراین اگر می خواهید کم کاری تیروئید خود را کنترل کنید ، از غذاهای زیر اجتناب کنید.
برخی از غذاها ، مانند گوشت و سبزیجات پرچرب در خانواده کلم ، می توانند در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کنند. کم کاری تیروئید (کم کاری تیروئید) می تواند یک بیماری پیچیده باشد که مدیریت و کنترل آن دشوار است. غذاهایی که می خوریم می تواند در درمان این بیماری اختلال ایجاد کند. برخی از غذاها بر عملکرد غده تیروئید تأثیر زیادی می گذارد و برخی از غذاها می توانند توانایی بدن را در جذب هورمون های جایگزین که به عنوان درمان تیروئید استفاده می شود ، کاهش دهند.
به گفته انجمن تیروئید آمریکا ، بیش از 12 درصد از جمعیت آمریکا در مقطعی از زندگی خود می توانند به بیماری تیروئید مبتلا شوند.

مواد مضر برای کم کاری تیروئید

مانند سایر بیماری ها ، برخی عوامل از جمله سابقه خانوادگی و محیط خارج از کنترل شما هستند. اما رژیم غذایی نقش مهمی ایفا می کند و از آنجا که شما مسئول بشقاب خود هستید ، می توانید تصمیم بگیرید که برای عملکرد تیروئید چه غذاهایی بخورید.
برخی از غذاهای موجود در این لیست ممکن است عجیب به نظر برسند ، مانند فیبر و قهوه ، زیرا در برخی رژیم ها ، این موارد غذاهای سالم و مضر محسوب می شوند. شما می توانید از خوردن این گروه های غذایی لذت ببرید ، اما بسیار مهم است که در طول مدیریت و کنترل کم کاری تیروئید ، مصرف غذای خود را متعادل کنید. برخی از غذاهایی که به هیچ گروه غذایی تعلق ندارند باید دور ریخته شوند یا به میزان کم مصرف شوند. این غذاها شامل فست فود و غذاهای سرخ شده آماده مصرف ، غذاهای فرآوری شده شامل نمک ، غذاهای شیرین مانند کیک ، کلوچه و بستنی و مصرف زیاد الکل است.
بنابراین در حالی که هیچ چیز نمی تواند شما را بهتر از رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید احساس کند ، اما خوردن غذاهای مناسب با وجود بیماری می تواند احساس بهتری در شما ایجاد کند. در اینجا برخی از غذاهایی که باید هنگام مدیریت و کنترل کم کاری تیروئید مصرف کنید ، باید از آنها اجتناب کنید یا کاهش دهید:

غذاهای سویا مانند توفو و میسو

نگرانی هایی در مورد اثرات منفی ترکیبات سویا به نام ایزوفلاون بر تیروئید وجود دارد. برخی از محققان معتقدند که مصرف بیش از حد سویا ممکن است خطر کم کاری تیروئید را افزایش دهد. مطالعه ای که در مارس 2019 در مجله علمی Scientific Reports منتشر شد نشان داد که سویا هیچ تاثیری بر هورمون های تیروئید ندارد و حتی سطح هورمون تحریک کننده تیروئید را افزایش می دهد.
هیچ دستورالعمل غذایی خاصی برای این کار وجود ندارد ، اما برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف سویا ممکن است توانایی بدن در جذب داروهای تیروئید را مختل کند. بنابراین باید 4 ساعت پس از خوردن غذای سویا منتظر بمانید و سپس دارو را مصرف کنید. بهتر است در مورد مصرف سویا با پزشک خود مشورت کنید.

سبزیجات کلم مانند کلم بروکلی و کلم

سبزیجات کلم مانند کلم بروکلی و فیبر سیاه سرشار از سایر مواد مغذی هستند که می توانند تولید هورمون تیروئید را مختل کنند ، به ویژه اگر کمبود ید دارید. بنابراین اگر این سبزیجات را می خورید ، بهتر است مصرف کلم بروکسل ، توت سیاه ، کلم ، کلم و شلغم را کاهش دهید زیرا تحقیقات نشان می دهد که خوردن این سبزیجات می تواند توانایی غده تیروئید در استفاده از ید را افزایش دهد. تیروئید طبیعی ضروری است ، متوقف شوید. با این حال ، طبق گفته کلینیک مایو ، مصرف مقدار قابل توجهی سبزیجات خانواده کلم برای تأثیر بر جذب ید بسیار مهم است.
اگر کم کاری تیروئید و کمبود ید دارید ، می توانید کاری کنید که این سبزیجات را به درستی بخورید تا کمتر برای شما مضر باشد. پختن این نوع سبزیجات می تواند تأثیر آن بر غده تیروئید را کاهش دهد و ممکن است خوردن این نوع سبزیجات پخته به میزان 150 گرم در روز مفید باشد زیرا این مقدار هیچ تاثیری بر عملکرد تیروئید ندارد.

با: کپسول اسید فولیک + زندگی ید آشنا شوید

نان ، ماکارونی و برنج حاوی گلوتن هستند

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید می توانند گلوتن (پروتئینی که در غذاهای فرآوری شده از گندم ، جو و سایر غلات یافت می شود) را به حداقل برسانند. اگر بیماری سلیاک دارید ، گلوتن می تواند روده کوچک را تحریک کند و از جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید جلوگیری کند.
در مقاله ای در سال 2017 مشخص شد که کم کاری تیروئید و بیماری سلیاک اغلب دست به دست هم می دهند. اگرچه هیچ تحقیقی نشان نداده است که رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند بیماری تیروئید را درمان کند ، اما می توانید در مورد حذف گلوتن یا تشخیص بیماری سلیاک با پزشک خود مشورت کنید.
اگر می خواهید غذاهای غنی از گلوتن بخورید ، هنگام انتخاب غذاهایی که حاوی غلات کامل مانند نان ، ماکارونی و برنج هستند ، غنی از فیبر و سایر مواد مغذی هستند که می توانند به بی نظمی های روده کمک کنند. مراقب باشید. بهتر کردن. به حتماً چند ساعت قبل یا بعد از یک وعده غذایی با فیبر بالا ، داروی کم کاری تیروئید مصرف کنید ، که از تداخل در جذب هورمون تیروئید جلوگیری می کند.

غذاهای چرب مانند کره ، گوشت های پرچرب و غذاهای سرخ شده

چربی ها توانایی بدن در جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید را مختل می کنند. چربی همچنین می تواند در عملکرد غده تیروئید در تولید هورمون های تیروئید اختلال ایجاد کند. برخی از متخصصان مراقبت های بهداشتی توصیه می کنند که از غذاهای سرخ کرده خودداری کرده و کره ، سس مایونز ، مارگارین و غذاهای چرب را کاهش دهید.

غذاهای شیرین مانند شکلات و کیک

کم کاری تیروئید فعالیت متابولیک بدن را کند می کند. این بدان معناست که اگر مراقب نباشید ، می توانید به راحتی وزن خود را افزایش دهید و بسیاری از کیلوها وزن اضافه کنید. می توانید از غذاهای شیرین خودداری کنید زیرا کالری بالایی دارند و حاوی مواد مغذی نیستند. بنابراین بهتر است میزان قند مصرفی خود را کاهش دهید یا سعی کنید این نوع غذا را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

غذاهای فرآوری شده و منجمد

غذاهای فرآوری شده دارای مقدار زیادی سدیم هستند و افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید از سدیم خودداری کنند. کم کاری تیروئید خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد و مصرف زیاد سدیم ممکن است این خطر را افزایش دهد.
برچسب “ارزش تغذیه ای” روی بسته بندی غذاهای فرآوری شده را بخوانید تا بتوانید غذاهایی را که دارای کمترین میزان سدیم هستند پیدا کنید. به گفته انجمن قلب آمریکا ، افرادی که در معرض خطر بالای فشار خون هستند باید مصرف سدیم خود را به 1500 میلی گرم در روز کاهش دهند.

لوبیا ، حبوبات و سبزیجات سرشار از فیبر هستند

دریافت فیبر کافی برای شما مفید است ، اما مصرف زیاد آن می تواند درمان کم کاری تیروئید را پیچیده کند. طبق دستورالعمل رژیم غذایی دولت ایالات متحده ، افراد 50 سال به بالا باید 25 تا 38 گرم فیبر در روز مصرف کنند. مقادیر زیاد فیبر موجود در غلات سبوس دار ، سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا و حبوبات می تواند بر سیستم گوارشی تأثیر بگذارد و در جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید اختلال ایجاد کند.

قهوه: هنگام نوشیدن اولین فنجان قهوه برای صبحانه مراقب باشید

مطالعه ای در مجله Thyroid نشان داد که کافئین جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید را مهار می کند. برخی از افرادی که داروهای تیروئید را با قهوه برای صبحانه مصرف می کنند ، سطح تیروئید کنترل نشده دارند. حالا باید به این افراد بگویم “داروهای تیروئید را فقط با آب مصرف کنید”. شما باید حداقل 30 دقیقه پس از مصرف دارو صبر کنید و سپس یک فنجان قهوه بنوشید.

نوشیدن الکل عملکرد تیروئید شما را مختل می کند

مصرف الکل می تواند سطح هورمون تیروئید و توانایی غده تیروئید در تولید هورمون های تیروئید را مختل کند. الکل برای غده تیروئید مضر است و توانایی بدن در استفاده از هورمون های تیروئید را سرکوب می کند. در حقیقت ، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید به طور کامل از الکل اجتناب کنند یا مصرف خود را کاهش دهند.

تنظیم: زهرا محبی
منبع: سلامت روزانه

دیدگاهتان را بنویسید