آیا کافئین زیاد می تواند خطرناک باشد؟

غنی ترین منابع کافئین چای، قهوه، نوشیدنی های کولا، برخی از داروهای بدون نسخه، شکلات و کاکائو هستند. کافئین یک داروی بی خطر در نظر گرفته شده است و زمانی که در مقادیر کم باشد، می تواند برای بدن شما بسیار مفید باشد. به شما انرژی می دهد، ذهن شما را تیز می کند و استرس و اضطراب را کاهش می دهد. با این حال، مقدار زیاد آن می تواند خطرناک باشد. منظور ما از خطرناک این نیست که می تواند کشنده باشد، بلکه مصرف بیش از حد کافئین ممکن است منجر به عوارض جانبی ناخوشایندی شود.

اعتیاد به کافئین بر بهره وری یا عملکرد فرد در محل کار تأثیر می گذارد. چنین افرادی برای هوشیاری و بیدار نگه داشتن آنها به دوزهای متعدد کافئین نیاز دارند که سالم نیست. علاوه بر این، کافئین بیش از حد می تواند باعث بیش فعالی، سرگیجه، درد معده و گاهی اوقات حتی توهم شود.

از آنجایی که چای و قهوه محبوب ترین نوشیدنی در بین بزرگسالان هستند، مصرف آن در سراسر جهان بسیار زیاد است. با مصرف منظم، افراد به کافئین معتاد می شوند و این اعتیاد می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. بهترین راه برای فهمیدن اینکه آیا معتاد به کافئین هستید یا نه این است که بدون یک فنجان قهوه یا چای صبحگاهی به محل کار بروید. بدون یک فنجان قهوه یا چای معمولی، یک معتاد به کافئین ممکن است از لرزش، عصبی بودن، سردرد و تحریک پذیری رنج ببرد. اینها بیشتر به عنوان علائم ترک شناخته می شوند.

اما اگر مصرف آن به تدریج کاهش یابد، این اعتیاد قابل درمان است. نباید با معده خالی مصرف شود. بنابراین همیشه یک صبحانه سالم با یک فنجان قهوه یا چای صبحگاهی خود میل کنید. بیش از ۳۰۰ میلی گرم قهوه یا چای در روز مصرف نکنید. بنابراین توصیه می شود به سراغ نوشیدنی های جایگزین مانند چای گیاهی بروید که حاوی کافئین نیستند. مصرف آب را افزایش دهید و به طور منظم ورزش کنید تا واقعاً سالم باشید. ترک اعتیاد شاید سخت باشد، اما غیرممکن نیست.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر