آیا رژیم غذایی می تواند علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را تسکین دهد؟


سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) این معمولاً با دوره های نامنظم یا نامنظم مشخص می شود.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولاً به دلیل تولید بیش از حد هورمونی به نام آندروژن ، برآمدگی های زیادی در تخمدان خود دارند.

حدود 50 درصد از بیماران مبتلا به این بیماری دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. علائم شایع عبارتند از:

آکنه

هیرسوتیسم

طاسی با الگوی مردانه

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است در معرض خطر بیشتری برای موارد زیر باشند ، به ویژه هنگامی که علائم آنها کنترل نشود:

بیماری قلبی

سرطان آندومتری

دیابت

فشار خون بالا

بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک می توانند با کنترل رژیم غذایی و انتخاب شیوه زندگی ، علائم خود را مدیریت کرده و خطر سایر مشکلات پزشکی را کاهش دهند.

چگونه رژیم بگیریم PCOS متأثر، تحت تأثیر، دچار، مبتلا؟

سطح انسولین در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بیشتر است. انسولین هورمونی است که در آنزیم ها تولید می شود. آنزیم ها به سلول های بدن کمک می کنند تا قند (گلوکز) را به چربی تبدیل کنند.

اگر بدن انسولین کافی تولید نکند ، سطح قند خون افزایش می یابد. همچنین اگر مقاومت به انسولین داشته باشید ، این اتفاق می افتد ، به این معنی که نمی توانید از انسولین تولید شده به طور موثر استفاده کنید.

اگر بدن فرد در برابر انسولین مقاوم شود ، بدن مجبور می شود سطح بالایی از انسولین را برای عادی سازی سطح قند خون پمپ کند. سطوح بالای انسولین می تواند باعث تخمدان ها برای تولید آندروژن های بیشتری مانند تستوسترون شود.

مقاومت به انسولین می تواند ناشی از شاخص توده بدنی بالاتر از حد طبیعی (اضافه وزن و چاقی) باشد. رژیم های غنی از کربوهیدرات های خالص مانند نشاسته و غذاهای شیرین می تواند باعث مقاومت به انسولین شود و کاهش وزن را دشوار کند.

چه غذاهایی را باید در رژیم غذایی خود بگنجانم؟

غذاهای غنی از فیبر می توانند به هضم کند و اثرات قند بر خون را کاهش دهند ، بنابراین مقاومت انسولین را در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تنظیم می کنند.

بهترین گزینه ها برای غذاهای دارای فیبر بالا عبارتند از:

سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی ، کلم و جوانه بروکسل

سبزیجات شامل سالاد قرمز و آروگولا

فلفل سبز و قرمز

لوبیا و عدس

بادام ها

انواع مختلف توت

سیب زمینی های شیرین

کدو تنبل

منابع پروتئینی برگ مانند توفو ، مرغ و ماهی فیبر ارائه نمی دهند ، اما برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مناسب هستند زیرا احساس رضایت طولانی مدت را ایجاد می کنند.

غذاهایی که به کاهش التهاب کمک می کنند نیز می توانند مفید باشند. به شرح زیر است:

گوجه فرنگیها

کلم

اسفناج

بادام و گردو

روغن زیتون

میوه هایی مانند زغال اخته و توت فرنگی

ماهی های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی آزاد و ساردین هستند

چه غذاهایی را باید محدود کنیم یا از آنها اجتناب کنیم؟

کربوهیدراتهای تصفیه شده باعث التهاب ، افزایش مقاومت به انسولین می شوند و باید از آنها اجتناب کرد یا به میزان قابل توجهی کاهش داد ، از جمله:

 

نان سفید

مافین

دسر صبحانه

دسرهای شیرین

هر چیزی که با خمیر سفید درست شود

حوزه

ماکارونی

ماکارونی تهیه شده از آرد لوبیا یا عدس جایگزین مناسبی برای آرد گندم است.

 

شکر و سایر شیرینی ها که در قسمت مواد غذایی ذکر شده اند نیز باید محدود شوند:

 

ساکارز

آب ذرت با فروکتوز بالا

دکستروز

 

همچنین ایده خوبی است که سیب زمینی سرخ کرده ، مارگارین و گوشت قرمز یا فرآوری شده را از رژیم غذایی خود حذف یا حذف کنید.

 

سایر تغییرات شیوه زندگی را باید در نظر گرفت

PCOS

، مانند بسیاری از بیماری ها ، به انتخاب شیوه زندگی فعال واکنش مثبت نشان می دهد.

 

این تغییرات شامل ورزش و فعالیت بدنی روزانه است. هر دو می توانند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کنند ، به ویژه با مصرف محدود کربوهیدرات های ناسالم.

 

بسیاری از کارشناسان معتقدند که حداقل 150 دقیقه ورزش در هفته ممکن است ایده آل باشد.

 

فعالیت روزانه ، مصرف کم قند و رژیم غذایی کم چرب باعث کاهش وزن می شود که به نوبه خود باعث بهبود تخمک گذاری می شود.

 

علائم مرتبط با PCOS آنها می توانند استرس ایجاد کنند. در نتیجه ، تکنیک های کاهش استرس مانند یوگا و مدیتیشن می تواند کمک کننده باشد.

مژده رحمانیان ، عضو انجمن تغذیه ایران

کلینیک زیبایی لاغری و زیبایی هارمونی

آیا رژیم غذایی می تواند علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را تسکین دهد؟ برای اولین بار در مرکز تغذیه و تناسب اندام هارمونی. ظاهر شد.

دیدگاهتان را بنویسید